راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خاندوزی؛ وزیری از دل مجلس با رویکرد مطالبه‌گری / دفاع کمیسیون اقتصادی مجلس از وزیر پیشنهادی اقتصاد

زهرا داستانی/ ظهر امروز صلاحیت احسان خاندوزی به‌ عنوان وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. دو نماینده با او مخالفت کردند و چهار نماینده دیگر که بیشتر آنها اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را تشکیل می‌دادند با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم موافق بودند.


خاندوزی به صراحت نظر خود را در خصوص رئیس بانک مرکزی بگوید


محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین شهر به عنوان اولین مخالف در صحن علنی مجلس حاضر شد و گفت: «نمایندگان باید براساس منطق کارشناسی، انصاف و مصالح ملی برنامه وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهند.»

او با بیان اینکه امروزه تجمع و تراکم مطالبات و انتظارات مردم در حوزه اقتصادی است، گفت: «امروز مردم سریعترین، نتیجه بخش‌ترین، شفاف‌ترین و کارشناسی‌ترین اقدامات را از تیم اقتصادی دولت انتظار دارند. مردم شرایط اقتصادی را با پوست و استخوان لمس می‌کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند، بنابراین یک تیم اقتصادی منسجم، توانمند، هماهنگ و هم افزا برای حل فوری و موثر مشکلات موجود و پلشتی‌های اقتصادی مورد نیاز است.»

نماینده مشکین شهر با طرح این سوال که آیا نیازهای امروز اقتصاد ایران به فرماندهی وزیر پیشنهادی اقتصاد رفع شود، ادامه داد: «وزرای دولت به سه دسته تقسیم می‌شوند. وزرای سیاسی، دفاعی و امنیتی بخش اول را تشکیل می‌دهند. دولت سیزدهم تیم قابل قبولی از این وزرا را به مجلس معرفی کرده است. اما در بخش دوم که وزرای حوزه اقتصادی را شامل می‌شود، دولت تیم مشروطی را به مجلس معرفی کرده است. به این معنی که اگر تمام شرایط به نحوی تحقق یابد، امکان اجرای برنامه‌های آنها وجود خواهد داشت. دسته سوم را وزرای فرهنگی- علمی تشکیل می‌دهند که اگرچه مردود نیستند، اما مورد قبول هم واقع نمی‌شوند. در حالی که با توجه به شرایط امروز کشور، یک تیم اقتصادی مقبول باید به مجلس معرفی می‌شدند.»

او در ادامه از وزیر پیشنهادی اقتصاد خواست تا به طور شفاف اعلام کند که رئیس بانک مرکزی مورد تایید و مطلوب او است یا نه.

عباس‌زاده مشکینی از مواجه دولت با کسری بودجه خبر داد و گفت: «از آنجایی که نمی‌توانیم نفت بفروشیم و نقدینگی وارد کشور کنیم، بنابراین با کسری بودجه مواجه شده‌ایم. وزیر پیشنهادی اقتصاد باید به طور شفاف اعلام کند که برای هماهنگی بین وزرای نفت و اقتصاد چه برنامه‌ای دارد.»

این نماینده مجلس یکی از ماموریت‌های وزیر اقتصاد را تسلط بر خزانه‌داری عنوان کرد و از وزیر پیشنهادی خواست تا توضیح دهد که تا چه اندازه بر خزانه‌داری تسلط دارد در شرایطی که معاون اول رئیس‌جمهور از سوی دولت به عنوان فرمانده اقتصادی معرفی شده است.

عباس‌زاده مشکینی یکی از دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی را بی‌توجهی به برخی از مسائل استراتژیک در برنامه این وزیر عنوان کرد و افزود: «در برنامه ارائه شده از سوی خاندوزی اشاره ضعیفی به سرمایه‌گذاری خارجی، رفع موانع سیاسی، قضایی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی و بین بخشی و دموکراسی شده است. همچنین وزیر پیشنهادی اقتصاد اشاره ضعیفی به سیاست‌های کلی اصل 44 در برنامه‌های خود دارد، این در حالی است که ما در سال‌های گذشته به بهانه اجرای سیاست‌های اصل 44 ، سرمایه‌های عظیمی را واگذار کردیم و با فرآیند پیچیده قضایی مجبور به برگرداندن بخشی از آنها شدیم.»

او در ادامه از وزیر پیشنهادی خواست تا درباره نرخ منفی رشد اقتصادی و نرخ بالای تورم و برنامه‌هایش برای رفع این چالش‌ها سخن بگوید. او همچنین از خاندوزی خواست تا به طور شفاف بگوید که کشور را با چه درآمد سرانه ملی از دولت روحانی تحویل گرفته و چه برنامه‌ای برای افزایش آن دارد.


اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های خاندوزی کمرنگ است


مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: «مدت‌ها بود که انتخابات ریاست جمهوری از اخلاق فاصله گرفته بود که ابراهیم رئیسی با ورود درست و معرفی منصفانه کابینه، اخلاق را به انتخابات بازگرداند. اگر تنها ثمره حضور ایشان احیای اخلاق در سیاست اجرایی کشور باشد باید به مردم ایران تبریک گفت.»

ویس کرمی بااشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم افزود: «دشمن از چند جبهه فرهنگی و نظامی به انقلاب اسلامی حمله‌ور شده، اما امروز دشمن از حمله نظامی به کشور ناامید شده است. همین که سید حسن نصرالله در سخنرانی روز عاشورا در مورد کشتی حامل سوخت برای آمریکا و اسرائیل خط و نشان می‌کشد، گواه این است که دشمن به لحاظ نظامی از ملت ایران شکست خورده است، علی‌رغم اینکه دشمن در حیطه فرهنگی به ما زخم جدی وارد کرده، همین که در سراسر جهان حاج قاسم سلیمانی الگوی آزادگی است، نشان می‌دهد که دشمن از شکست فرهنگی هم مأیوس شده است. حال دشمن به جنگ اقتصادی روی آورده که در آخرین حربه اش نیز شکست خواهد خورد.»

او با بیان اینکه جوان‌گرایی ابراهیم رئیسی در انتخاب وزرا قابل تقدیر است، گفت: «گرچه وزرای انتخابی میان سال هستند و برخی به جای اینکه بیشتر در میدان بمانند و دستاوردهای خود را حفظ کنند، مفاهیم جوان، میان سالی و پیری را تفسیر به رأی کرده‌اند. امروزه به واسطه روش‌های نوین مرزهای علم درنوردیده شده و جنگ امروز جنگ علم و اطلاعات است. پس یک جوان می‌تواند همانند یک پیر کارکشته باشد. انسان‌ها به اندازه عقلشان تجربه می‌پذیرند و نه به اندازه سنشان. اما موضوع چگونگی ورود میانسالان به عرصه اقتصاد است.»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «امروز کسی می‌تواند وضعیت آشفته اقتصاد را درک کند که در رشته اقتصاد سرآمد و صاحب نظریه بومی‌سازی اقتصاد باشد. تا کی می‌خواهیم در کنار اقتصاد لیبرال دموکراسی و چسباندن چند آیه به آن، بگوییم که اقتصاد اسلامی را تعریف کرده‌ایم. خاندوزی استادیار اقتصاد بوده اما صاحب نظر نیست. همچنین در عرصه‌های مختلف اقتصادی مانند خصوصی‌سازی، سیاست ارزی، مالیات، بیمه و گمرک نظریه‌ای ندارد. اقتصاد همانند هوا در تمامی ابعاد زندگی مردم وجود دارد و امروز پاشنه آشیل انقلاب اسلامی است، بنابراین این عرصه، عرصه آزمون و خطا نیست بنابراین بهتر نبود ایشان مدتی در مدیریت میانی وزارت اقتصاد پخته‌تر می شدند و سپس به وزارت می‌رسیدند.»

او با بیان اینکه تجربه عملی و مدیریتی خاندوزی کمرنگ است، افزود: «ایشان صاحب تألیف هستند اما توضیح ندادند که این تألیفان تا چه اندازه عملی و قابل اجراست. در تصمیم‌های دشوار، وزن علمی و شخصیتی وزیر بسیار موثر است. آیا خاندوزی از چنین موقعیتی در میان خواص و اقتصاددانان برخوردار است؟ همچنین در مورد اقتصاد اسلامی که نیاز امروز و فردای جامعه اسلامی است، نظر شفافی از ایشان نیست.»

ویس کرمی تصریح کرد: راه نجات اقتصاد کشور در اقتصاد مقاومتی بوده که در تألیفات سوابق آقای خاندوزی به این مهم اشاره چندانی نشده است. تاکنون اقتصاددانان ما به این نتیجه رسیده‌اند که نسخه غربی اقتصاد در کشور راهگشا نیست، حال آیا خاندوزی این نظر را قبول دارند.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: «برنامه‌های تحولی خاندوزی در گرو اصلاح وضع موجود است، اما باز تاکید می‌کنم که تنها راه نجات اقتصاد کشور بومی‌سازی و اجرای نسخه اقتصاد مقاومتی بوده که در برنامه‌های بلندمدت وزیر پیشنهادی دیده نمی‌شود.»


دفاع نماینده زن مجلس از مقالات علمی وزیر پیشنهادی در حوزه اقتصاد اسلامی


معصومه پاشائی بهرام، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی با اشاره به نتایج سیاست‌گذاری‌های دولت‌های پیشین در حوزه اقتصاد کشور گفت: «حاصل سیاست‌های غیر مقاومتی دولت‌های قبلی، تاراج منابع، رانت، فساد و افزایش حجم بدهی‌های دولت، تورم 44 درصدی و رشد نقدینگی بوده که به گرانی، افزایش فقر، تعطیلی کسب وکارها و کاهش قدرت خرید مردم انجامیده است.»

او با اشاره به ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی که می‌تواند کمک‌کننده تیم اقتصادی دولت باشد، گفت: «خاندوزی تجربه سیاستگذاری در مرکز پژوهش‌های مجلس، ارتباط و تعامل با مجلس و همچنین ارتباط با دانشگاهیان را دارد. او اقتصاد کشور را به خوبی می‌شناسد و وی روحیه کار گروهی دارد که برای اصلاح شرایط اقتصادی فعلی مورد نیاز است. بنابراین وزارت اقتصاد می‌تواند از ظرفیت کسانی چون خاندوزی استفاده کند.»

پاشایی بهرام همچنین در پاسخ به برخی منتقدان خاندوزی که از او خواسته بودند تا مقالات بیشتری را در حوزه اقتصاد اسلامی ارائه دهد، در ادامه گفت: «خاندوزی کتاب اقتصاد ایران را تالیف کرده و در دانشگاه تدریس می‌کند. از او مقالات علمی متعددی در خصوص اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی دارد که در مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است. همچنین یادداشت‌هایی از او در این خصوص در سایت رهبری قابل مشاهده است.»

نماینده مردم مرند و جلفا، فعال‌سازی ستاد اقتصادی دولت و اصلاح نظام مالیاتی و گمرکی را از مهم‌ترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی دانست و افزود: «کاهش قدرت بانک‌ها از بزرگ‌ترین چالش اقتصاد کشور است و اصلاح نظام پولی و بانکی از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی است.»

او با اشاره به وضعیت بازار بورس و به تاراج رفتن سرمایه مردم در یک سال گذشته گفت: «اعتماد مردم به دنبال وقوع این اتفاقات به صنایع و سرمایه از دست رفته است. اما وزیر پیشنهادی بهبود محیط کسب وکار، شفافیت مالی و تسویه بدهی‌های دولت که به تثبیت دارایی‌ها دولت در کشور کمک می‌کند را در دستورکار خود قرار داده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتظار نمایندگان از خاندوزی در کسب رای اعتماد آنها گفت: «ما از خاندوزی انتظار داریم تا برنامه‌های خود را عملی کند و دچار روزمرگی نشود. مسیر تحول‌گرایی خود را حفظ کند. مردم از وضع فعلی به ستوه آمده و سفره آن‌ها کوچک شده است. ما از وزیر جوان پیشنهادی انتظار داریم تا اقتصادی را که 60 ساله‌ها تخریب کرده‌اند، جوانانی چون او اصلاح کنند.»


سلامت و کارآمدی از ویژگی‌های خاندوزی است


محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، نماینده کرمان و راور در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ضمن ابراز خوشحالی ااز حضور یک وزیر از مجموعه مجلس در کابینه دولت سیزدهم گفت: «یک دهه است که من خاندوزی را می‌شناسم و در مجلس دهم نیز از راهنمایی‌های او در کمیسیون اقتصادی بهره برده‌ایم. در این سال‌ها جدیت، پیگیری و اشراف علمی و تعصبی که برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته‌ را دیده‌ام و برایم قابل تحسین است.»

او ادامه داد: «سال‌ها مجلس پیگیر مسائل اقتصادی بوده اما امروز این فرصت برای آن به وجود آمده تا در مقام پیگیری این موضوعات باشد و ما قول پیگیری و اجرای برنامه‌ها در زمینه‌های اقتصادی را از وزیر پیشنهادی گرفته‌ایم.»

پورابراهیمی افزود: «ما در دو حوزه با دکتر خاندوزی به توافق رسیده‌ایم، حوزه اول مأموریت‌های نظارتی مجلس است که تکالیف دولت به ویژه وزارت اقتصاد در این مأموریت‌ها اجرایی نشده است و با حضور خاندوزی اولین انتظار ما این است که با نگاه کارشناسی و با رویکرد مجاهدانه وی این مأموریت‌های نظارتی پیگیری شود.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به محورهای نظارتی مجلس مطرح کرد: «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان که اگر دولت آنها را اجرا می‌کرد بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی و کسری بودجه حل می‌شد. ما به دولت برای اجرای این قانون 15 ماه مهلت دادیم و حدود 7 ماه از تصویب این قانون هم گذشته ولی دولت دوازدهم حدود 50 درصد ظرفیت قانونی را عملیاتی کرده است. از حدود 10 یا 11 دستگاه پز در کشور حدود 50 درصد را توانستیم شفاف سازی کنیم.»

او ادامه داد: «موضوع دیگر مولدسازی دارایی‌های دولت است. حجم عظیم دارایی‌های دولت که امروز هزینه‌های فرصت برای اقتصاد کشور شده است، این موضوع مبنای تصمیم‌گیری شده است. خاندوزی بر این موضوع در جلسات کمیسیون‌های اقتصادی تأکید کردند. امروز بسته پیشنهادی برای این موضوع در دستور کار قرار دارد.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بهبود فضای کسب و کار در اقتصاد از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی است، گفت: «در گزارش‌هایی که اخیراً منتشر شده است فضای کسب و کار کشور، فضای مناسبی نیست. توافق شده است تمام آنچه را که در حوزه اقدامات اجرایی وزارت اقتصاد باید انجام شود و انجام نشده باید عملیاتی شود. در این موضوع فهرست زیادی دارم و به مردم اعلام می‌کنم که ان‌شاء الله این سرفصل هایی که مطرح کردیم عملیاتی شود.»

پورابراهیمی قانون اصلاح بانک مرکزی را اولین مطالبه جدی نظام و کشور دانست آن را یکی از محورهای اساسی برنامه‌های خاندوزی معرفی کرد.

نماینده مردم کرمان و راور همچنین با بیان اینکه اصلاح ساختار نظام مالیاتی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته، اجرای آن را یکی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: «ما برخی از کارگروه‌ها را با حضور وزیر پیشنهاد به منظور اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی در کمیسیون اقتصادی دولت برگزار کرده‌ایم و امیدواریم این موارد در چارچوب ضوابط علمی، توافق بین مجلس و دولت عملیاتی شود. تک تک این موارد می‌تواند آثار مثبتی در نظام اقتصادی کشور ایجاد کند.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع تعیین تکلیف سهام عدالت گفت: «بر اساس گزارش‌هایی که داریم حدود دو میلیون و 800 هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و حدود یک میلیون و 200 هزار نفر افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند. خوشبختانه این طرح نهایی شده و گزارش آن را خدمت رئیس جمهوری قرار دارد.»

پورابراهیمی در پایان دو شرط را برای ادامه حمایت از وزیر پیشنهادی مطرح کرد و گفت: «شرط اول این است که وزیر سالم بماند که به لطف خدا خاندوزی از نیروهای سلامت نظام محسوب می‌شود و شرط دوم اینکه در فعالیت‌های اقتصادی کارآمد باشد. ان‌شاء الله با این دو ویژگی یعنی سلامت و کارآمدی در انجام وظایف می‌توانیم مسیر حرکت آینده را تعیین کنیم و می‌توانیم اقدامات مثبتی را در عرصه اقتصاد کشور ایجاد کنیم.»


خاندوزی بهترین گزینه برای نقش‌آفرینی در حوزه اقتصاد اسلامی


مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: «خاندوزی فرزند عزیز مجلس است که از 14 سال پیش تا امروز در مرکز پژوهش‌های مجلس و یک سال و نیم در کمیسیون اقتصادی شاهد تلاش و تحرک‌هایش بودیم. وی معاون دفتر اقتصاد مرکز پژوهش‌های مجلس به مدت 14 سال بوده و 150 گزارش نظارتی و تقنینی به نام ایشان است.»

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد شناخت کافی درباره مدیران اجرایی در حوزه اقتصادی دارد، افزود: «این شناخت و تجربه حضور او در مجلس و عملکرد موفق او نشان می‌دهد که می‌تواند در وزارت اقتصاد نقش آفرین باشد. همچنین همکاری وی در تهیه طرح و بررسی لوایح در این مدت کاملاً محرز است و آقای پورابراهیمی نیز شهادت دادند.

او در پاسخ به مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد در خصوص نداشتن مقالات علمی در حوزه اقتصاد اسلامی گفت: «خاندوزی 37 مقاله علمی، پژوهشی در کارنامه خود دارد و کلیدواژه این مقالات اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی است. کسی که اینچنین در فعالیت‌های پژوهشی بوده، در حوزه اقتصاد اسلامی بی سواد نیست لذا بهتر از وی کسی را در کشور نداریم که بتواند در حوزه اقتصاد اسلامی نقش‌آفرین باشد.»

طغیانی با اشاره به نقش‌آفرینی خاندوزی در طرح‌هایی چون مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات با عایدی سرمایه گفت: «فردی که در چنین طرح‌هایی دلسوز بوده حتماً در مقام اجرا موفق خواهد بود. وی در حوزه تحقیق و تفحص‌ها نیز فعال بوده و مسئول کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی است، همچنین در اصلاح قوانینی مثل قانون مناطق آزاد، مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب و کار نقش‌آفرین بوده و این نویدبخش آینده‌ای است که ما انتظار آن را داریم.»


خاندوزی؛ وزیری از دل مجلس با رویکرد مطالبه‌گری


ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه در موافقت از وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: «خاندوزی فردی مطالبه‌گر، حق طلب، فساد ستیز و از دل مجلس است.»

او در بررسی برنامه‌ها وزیر پیشنهادی گفت: «ساختار وزارت اقتصاد در تیم اقتصادی دولت جایگاه مهمی دارد لذا از وزیر این عرصه انتظار می‌رود به بحث‌های مالیات، بورس، سهام عدالت، عضویت در مجامع مختلف، داشتن رویکرد دانش بنیان، مهارم تورم و تولید و اشتغال توجه داشته باشد.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: «وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون اقتصادی دولت است. بنابراین می‌تواند در راستای اصلاح امور مالیات، مبارزه با فساد و رونق تولید نقش اساسی ایفا کند. البته این موضوع با ارائه لایحه و تعامل با مجلس دست یافتنی می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.