راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مروری بر امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صندوق فروشگاهی ویرا سیستم پویا / متمرکز بر تولید نرم‌افزار و واردات سخت‌افزار

ماهنامه عصر تراکنش ۴۸ / ویرا سیستم پویا، شرکتی فعال در حوزه واردات سخت‌افزار و تولید نرم‌افزارهای مرتبط با صندوق‌های فروشگاهی در کشور است که به کسب‌وکارها، امکاناتی از قبیل حسابداری، انبارداری، فروش، ثبت و صدور فاکتور ارائه می‌دهد. عمده کاربران ویرا سیستم پویا، اصنافی هستند که اقلام و کالاهای زیادی برای فروش دارند؛ سوپرمارکت‌ها‌، فروشگاه‌های هایپرمیوه، فروشگاه‌های ‌آرایشی و بهداشتی، داروخانه‌ها و… از جمله کسب‌وکارهایی هستند که می‌توانند از خدمات ویرا سیستم پویا استفاده کنند. در حال حاضر نیز الف‌مارکت، سوپرمارکت‌های دریان‌نو و فروشگاه‌های سورنا، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشتریان صندوق فروشگاهی ویرا هستند. در ادامه با امکانات نرم‌افزار صندوق فروشگاهی ویرا آشنا می‌شویم و نگاهی به چشم‌انداز و برنامه‌های این شرکت تا پایان سال جاری خواهیم داشت.


تمرکز 20 سال تجربه بر نگارش نرم‌افزار


مبنای کار شرکت ویرا سیستم پویا، حوزه تجارت الکترونیکی و پایه آن، تمرکز بر بخش خرده‌فروشی‌ است. این شرکت ۶۰ نفره واردکننده سخت‌افزارهای صندوق‌های فروشگاهی با برند خود است و تولید نرم‌افزارهای این حوزه را نیز در دستور کار دارد. سخت‌افزار صندوق فروشگاهی ویرا مانند سایر صندوق‌های فروشگاهی از بارکدخوان، پرینتر، کشوی پول، موس و کیبورد تشکیل شده است. نرم‌افزار صندوق فروشگاهی ویرا نیز خدمات ثبت فروش، انتقال به بخش انبارداری، مدیریت مالی و حسابداری را انجام می‌دهد. هماهنگی عملکرد این صندوق‌ فروشگاهی، نظام یک سیستم را یادآوری می‌کند؛ مجموعه‌ای از اعضا که هماهنگ با یکدیگر برای رسیدن به نتیجه فعالیت می‌کنند. ابتدا بارکدخوان کد محصول را می‌خواند، این کد در نرم‌افزار به‌عنوان کالای فروش‌رفته ثبت می‌شود و فیش به آن تعلق می‌گیرد، بعد از پرداخت هزینه توسط مشتری نیز کالای فروخته‌شده از انبار کم می‌شود و سپس به قسمت حسابداری انتقال پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت ویرا سیستم پویا از سال 1380 در حوزه صندوق‌های فروشگاهی در کشور فعال است و با تجربه‌ای 20‌ساله در این حوزه، در شرکت ویرا سیستم به تولید نرم‌افزارهای صندوق فروشگاهی می‌پردازد. ویرا علاوه بر اینکه خدمات فروش، حسابداری و انبارداری را بر اساس تجربه عرضه می‌کند، گوش شنوایی برای مشکلات پذیرندگان نیز هست تا بتواند خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه کند. ویرا در راستای ارائه خدمت با توجه به نیاز هر کاربر، نسبت به شخصی‌سازی نرم‌افزارهای صندوق فروشگاهی اقدام می‌کند. صندوق فروشگاهی ویرا، در سه حالت فروش، حسابداری و انبارداری در زمینه بازرگانی نیز فعال است.

از جمله قابلیت‌های نرم‌افزار فروشگاهی این شرکت می‌توان به انبارداری، خرید، حساب مشتریان، دریافت، پرداخت، باشگاه مشتریان، اتصال به انواع سیستم‌های حسابداری، اپلیکیشن آنلاین به نام وپ‌مارکت که یک فروشگاه مجازی است، اشاره کرد.


ویرا مشتریان را انتخاب می‌کند


به گفته مدیرعامل این شرکت، صندوق فروشگاهی ویرا در حال حاضر پنج هزار مشتری دارد که طبق برنامه این شرکت، قرار است این عدد در سال آینده به 10 الی 11 هزار مشتری برسد. مشتریان این شرکت بر اساس معیار کیفی انتخاب می‌شوند، نه معیار کمی. به عبارتی ویرا مشتریان را انتخاب می‌کند، نه مشتریان ویرا را. مدیرعامل این شرکت در این‌باره معتقد است که اگر قرار بود مشتریان ویرا با معیار کمّی انتخاب شوند، احتمالاً ما حدود 20 هزار مشتری می‌داشتیم، اما ترجیح می‌دهیم مشتریان‌مان از میان افراد خوش‌نام باشند. الف‌مارکت، سوپرمارکت‌های دریان‌نو و فروشگاه‌های سورنا، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشتریان صندوق فروشگاهی ویرا هستند.

چشم‌انداز ویرا برای سال 1400 در سه فاز بر محور مذاکره برنامه‌ریزی ‌شده است: در فاز اول، مدیرعامل ویرا سیستم پویا با تمام شرکت‌های پرداخت الکترونیکی مذاکره کرده و می‌خواهد تا پایان سال با 80 درصد از شرکت‌های پرداختی قرارداد ببندد. در فاز دوم، با هایپرمارکت‌های بزرگ کشور مانند هایپرفمیلی و افق کوروش صحبت و مذاکره شده تا نیازها و دغدغه‌های آنها به‌عنوان فروشگاه زنجیره‌ای شناسایی شده و در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری صندوق فروشگاهی برای آنها شخصی‌سازی شود.

فاز سوم برنامه ویرا برای توسعه و پیشرفت، به شرکت‌هایی که تاکنون با این شرکت تعامل و ارتباط نداشته‌اند، اختصاص دارد. ویرا این مرحله را با پرسش‌هایی درباره نیازهای این کسب‌وکارها دنبال می‌کند؛ اینکه چرا این کسب‌وکارها در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویرا را انتخاب نکردند؟ آیا انتخاب‌نکردن ویرا آگاهانه بوده یا ویرا نتوانسته‌ به‌درستی با آنها ارتباط برقرار کند؟ این شرکت، برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها و ریشه‌یابی این موضوع با کسب‌وکارها مذاکراتی را آغاز کرده تا نیازهای آنها را شناسایی کند و بر این مبنا نرم‌افزارش را ارتقا دهد. ویرا با مشتریان فعلی خود به‌منظور تأمین صندوق فروشگاهی شعب جدید و نیازهایی که به‌تازگی بروز کرده‌اند نیز در ارتباط است.


نوسان ارز یا مالیات؛ عامل ناکامی صنعت صندوق فروشگاهی


صنعت صندوق فروشگاهی، با وجود مزایای پررنگی که برای کسب‌وکارها دارد، آن‌طور که باید در ایران توسعه پیدا نکرده، به گفته مدیرعامل ویرا سیستم پویا، صندوق‌های فروشگاهی کشور وارداتی هستند؛ بنابراین قیمت آنها رابطه مستقیمی با نوسان‌های ارزی دارد. صعود قیمت دلار از نرخ ۴ هزار تومان به 30 هزار تومان، قیمت دستگاه صندوق فروشگاهی و متعلقات آن را چندین‌برابر کرده و واردات را برای شرکت‌های واردکننده تقریباً غیرممکن ساخته است. ویرا نیز از واردکنندگانی است که با وجود فشارهای زیاد مالی صندوق خود را با برند خود از تایوان وارد می‌کند. علاوه بر این موضوع، الزام استفاده از صندوق‌های فروشگاهی چندین بار به صحن مجلس آمد، اما متأسفانه موفق به دریافت حمایت و توجه دولت نشد.

با توجه به این موضوع، در حال حاضر، صندوق فروشگاهی وسیله‌ای الزامی برای کسب‌وکارها محسوب نمی‌شود و فقط در برخی فروشگاه‌ها، به‌عنوان تسهیلگر مدیریت مغازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از اصناف و کسب‌وکارها هم به‌دلیل قیمت بالای صندوق فروشگاهی و الزام ارائه تراکنش‌ها در قالب تعهدات بانکی، تمایلی به استفاده از آن نشان نمی‌دهند.

شرکت ویرا سیستم پویا تا پیش از مطرح‌شدن موضوع مؤدیان مالیاتی یا همان کد رهگیری مالیاتی، با سرعت مطلوبی روبه‌جلو حرکت می‌کرد و این مبحث به گفته خود شرکت، ویرا را از مسیر خود عقب راند. برای کم‌اثر کردن تأثیر چالش‌های گفته‌شده، این شرکت در قالب هدفی اجتماعی، تک‌تک پذیرندگان خود را مطمئن کرده که تا اطلاع ثانوی قرار نیست هیچ صندوق و کارت‌خوانی به هیچ سازمانی متصل شود و هیچ ارگانی از ویرا سیستم پویا، داده و اطلاعات دریافت نمی‌کند. ویرا تلاش می‌کند شرایط را عادی کند و مشتریان را نسبت به اینکه اتفاق عجیبی در راه نیست و موضوع فقط یک کد معمولی است، آگاه کند.

ویرا صندوق‌های فروشگاهی و محصولات خود را از طریق تماس‌های تلفنی، مراجعه حضوری، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات در مجلات و ارسال پیامک معرفی می‌کند تا هر صنف و کسب‌وکاری حداقل یک‌بار نام این شرکت را بشنود و ببیند. این روزها به‌واسطه همین تبلیغ و روش‌ها، 99 درصد اصناف با مزایا و معایب صندوق‌های فروشگاهی آشنا شده‌اند و اکنون مسئله فقط خریدن یا نخریدن این صندوق‌هاست.


خداحافظی با کسب‌وکار خرد


به گفته مدیرعامل این شرکت، صندوق فروشگاهی ابزاری است که مسیر فعالیت کسب‌و‌کارها را هموارتر و به ‌حساب و کتاب‌ راحت آنها کمک می‌کند؛ البته در صورتی که کارکرد و ماهیت آن به‌درستی درک و شناخته شود. این صنعت به‌شدت به حمایت و تأکید دولت نیاز دارد؛ همان‌طور که استفاده پزشکان از دستگاه‌های کارت‌خوان الزامی شد. به اعتقاد مجموعه ویرا سیستم پویا، در سال‌های آینده، فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مشتریان اصلی صندوق‌های فروشگاهی هستند، رونق بیشتری می‌گیرند و در پی آن صنعت صندوق‌های فروشگاهی نیز توسعه پیدا خواهد کرد. تا پنج سال آینده مفهوم خرده‌فروشی از محیط کسب‌وکاری محو خواهد شد، چراکه به سمت افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ که در هر کوچه و محله‌ای وجود دارند و خواهان صندوق فروشگاهی هستند، حرکت خواهیم کرد.

به گفته مدیرعامل ویرا، برای اینکه شرکت‌های فعال در حوزه صندوق فروشگاهی از مسیر خارج نشوند و به سمت مسیر روشن حرکت کنند، لازم است شرکت‌های ارائه‌دهنده صندوق‌های فروشگاهی، نرم‌افزارهای خود را فقط مختص سوپرمارکت‌ها معرفی نکنند و به نیاز سایر کسب‌وکارها مانند داروخانه‌ها، رستوران‌ها و… نیز توجه داشته باشند.

منبع عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.