راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به پکیج سخت‌افزاری و نرم‌افزاری صندوق فروشگاهی شرکت تراکنش همراه ایمن (شاپ) / متمرکز بر هوشمندسازی کسب‌وکارها

ماهنامه عصر تراکنش ۴۸ / شرکت شاپ از سال ۱۳۹۴ به‌صورت تخصصی به‌عنوان اپراتور صندوق‌های فروشگاهی و دستگاه‌های کارت‌خوان برند پکس در کشور فعالیت می‌کند و در این راستا اقدام به طراحی نرم‌افزارهایی در حوزه پرداخت و تجارت الکترونیکی کرده است. شاپ در واقع راهکاری یکپارچه برای هوشمندسازی فروش کسب‌وکارهای خرد است و در قالب یک سامانه و بستر جامع برای ارائه خدمات یکپارچه پرداخت، خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی در نقطه سرویس، مبتنی بر ابزارهای هوشمند و رایانش ابری فعالیت می‌کند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صندوق‌های فروشگاهی شرکت شاپ و برنامه‌هایی که این شرکت در نظر دارد تا پایان سال ۱۴۰۰ در این حوزه انجام دهد.


تجربه مدیریت کسب‌وکار به‌صورت یکپارچه


شرکت شاپ برای ارائه خدمات صندوق فروشگاهی خود از فناوری رایانش ابری کمک گرفته و در این راستا فضای ابری‌ای را ایجاد کرده تا تمام کاربران بتوانند اطلاعات خود را در فضای ابری ثبت، ذخیره و انواع گزارش‌ها را دریافت کنند. بستر یکپارچه کسب‌وکار شاپ از طریق میزبانی از پذیرندگان بر یک ساختار یکپارچه ابری، این قابلیت را دارد که یک کل منسجم از اجزا را به‌عنوان شبکه توزیع و خرده‌فروشی مدیریت کند. از این منظر، راهکار شاپ از یک‌سو یک دستیار همه‌کاره برای پذیرنده و از سوی دیگر به‌عنوان یک منبع داده و تحلیل‌های ارزشمند خواهد بود؛ به ‌گونه‌ای که مدیران این شرکت معتقدند رابطه‌ای برد ـ برد بین پذیرنده و ارائه‌دهندگان خدمات برقرار خواهد شد. این بستر یکپارچه با اتکا به صندوق‌های فروشگاهی، دستگاه‌های کارت‌خوان و دستگاه‌های شخصی اندرویدی تجربه مدیریت کسب‌وکار به‌صورت یکپارچه (Seamless) را امکان‌پذیر کرده است. از ابتدا تمرکز شاپ روی هوشمندسازی کسب‌وکارها بوده؛ با این دید که کسب‌وکارها بتوانند تحلیل دقیقی از مشتریان و محصولات خود داشته باشند.


پکیجی از سخت‌افزار و نرم‌افزار صندوق فروشگاهی


برخی شرکت‌های فعال در حوزه صندوق‌های فروشگاهی در کشور، سخت‌افزار این خدمت را از سایر کشورها وارد و برای تکمیل آن از نرم‌افزارهای موجود در بازار استفاده می‌کنند. این در حالی است که شرکت شاپ علاوه بر اینکه سخت‌افزار محصولات خود را از برند پکس تأمین می‌کند، نرم‌افزار صندوق فروشگاهی را نیز تولید و در پکیجی کامل در بازار کشور عرضه می‌کند.

سخت‌افزار صندوق فروشگاهی شاپ، فضای کوچکی را اشغال می‌کند و به همین دلیل نیز در هر کسب‌وکاری با هر اندازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیران این شرکت در خصوص سخت‌افزار این محصول می‌گویند که ساختار دستگاه شاپ با سایر صندوق‌های فروشگاهی موجود در بازار تفاوت دارد. پرینتر این سخت‌افزار به همراه کارت‌خوان در داخل دستگاه تعبیه ‌شده؛ کارت‌خوانی که مجوز شرکت شاپرک را دریافت کرده است. در واقع شاپ فقط یک بارکد اسکنر را به سخت‌افزار صندوق فروشگاهی خود اضافه کرده است.

به گفته مدیران شاپ، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سخت‌افزاری صندوق فروشگاهی این شرکت، باتری آن است. باتری صندوق فروشگاهی شاپ حداقل دو ساعت دستگاه را روشن نگه می‌دارد که در زمان‌های قطعی برق، این ویژگی کمک بسیاری به کسب‌وکارها می‌کند. طراحی مناسب و مدرن، دو صفحه نمایش و کارکرد همزمان به‌صورت لمسی و قابلیت اتصال به وای‌فای و… از سایر ویژگی‌های این دستگاه است.


ویژگی‌های صندوق‌ فروشگاهی شاپ


اندرویدی و هوشمند بودن، ارتقای آسان و همگام‌شدن با فناوری روز، یکپارچه‌شدن فرایندهای پرداخت (کارت‌خوان، کیوآر، لینک پرداخت و…)، پرینتر فروشگاهی، مدیریت لجستیک، فروش آنلاین در یک دستگاه، قابلیت اتصال به فروشگاه آنلاین، رایانش ابری و باشگاه مشتریان، بک‌آپ جریان برق، ایجاد راهکار (تک‌استور) در صندوق به‌منظور صحت و امنیت ابزارهای پرداخت موجود در سامانه، نصب، به‌روزرسانی و مدیریت بر اساس شماره سریال دستگاه بدون حضور پذیرنده و All In One بودن (اجماع صندوق فروشگاهی، پرینتر، کارت‌خوان در یک دستگاه) از ویژگی‌های صندوق شاپ هستند.


کمک به دیده‌شدن صندوق‌های فروشگاهی


صندوق‌های فروشگاهی در کشور آن‌طور که باید، نتوانسته‌اند جایگاه خود را میان کسب‌وکارها پیدا کنند. مدیران شاپ معتقدند صندوق‌های فروشگاهی تا سه سال گذشته اصلاً اوضاع مناسبی در بازار نداشتند و این شرکت‌های پی‌اس‌پی بودند که باعث دیده‌شدن این دستگاه‌ها در کشور شدند. پی‌اس‌پی‌ها در حال حاضر صندوق‌های فروشگاهی را به‌صورت رایگان به‌عنوان یک ارزش‌افزوده در اختیار کسب‌وکارهای دارای تراکنش بالا قرار می‌دهند. در واقع بخش اعظمی از شناخته‌شدن صندوق‌های فروشگاهی در کشور به‌دلیل همین اقدام شرکت‌های پی‌اس‌پی بوده است.

مدیران شاپ می‌گویند موضوع قیمت بالا و عدم فرهنگ‌سازی بر کم‌رونقی این حوزه مؤثر هستند. در حال حاضر پکیج کامل دستگاه‌های صندوق فروشگاهی حدود 20 میلیون تومان قیمت دارد. این عدد در اقتصاد کنونی ایران برای کسب‌وکارها عدد بالایی است و ممکن است هر کسب‌وکاری نتواند آن را تهیه کند. در نتیجه یکی از عوامل عدم توسعه بالای صندوق‌های فروشگاهی در کشور قیمت آنهاست. علاوه بر این، شاپ معتقد است که موضوع فرهنگ استفاده از این دستگاه‌ها نیز در کشور جدی گرفته نشده است. برای مثال در مقطعی سازمان امور مالیاتی کشور به‌عنوان یک اهرم فشار، کسب‌وکارها را ملزم به استفاده از صندوق‌های فروشگاهی کرد، ولی این موضوع نیز به‌صورت جدی دنبال نشد.


ارائه خدمات بانکی و پرداخت روی صندوق‌های فروشگاهی


به گفته مدیران شاپ، در صورتی صندوق‌های فروشگاهی آینده خوبی را تجربه خواهند کرد که دستگاه‌هایی متناسب با توان مالی مردم کشور ارائه شود. در این راه نیز مهم‌ترین موضوع این است که فقط به چشم یک صندوق فروشگاهی به این دستگاه‌ها نگاه نشود و خدمات و ارزش‌های افزوده زیادی را به قابلیت‌های این صندوق‌ها اضافه کرد. شاپ نیز در این راستا به سمت ارائه صندوق‌های فروشگاهی اندرویدی رفته تا امکان ارائه خدمات جدید را داشته باشد.

شرکت شاپ در حال حاضر در حوزه صندوق‌های فروشگاهی با اکثر شرکت‌های پی‌اس‌پی قرارداد همکاری دارد و سعی می‌کند دستگاه‌های صندوق فروشگاهی خود را با قابلیت‌های متنوع پرداخت در مکان‌های پرتراکنش قرار دهد؛ کسب‌وکارهایی که حداقل چهار الی پنج هزار تراکنش در ماه انجام می‌دهند. علاوه بر صندوق‌های فروشگاهی، شاپ محصولات دیگری از جمله زیرساخت فروشگاه آنلاین به نام شاپ‌مارکت و اپلیکیشن پرداخت با نام شاپ را نیز که ارائه‌دهنده سرویس‌های پرداختی است، ارائه می‌دهد. همچنین با توجه به نیاز کسب‌وکارها، به‌ویژه در حوزه تجارت الکترونیکی، با دریافت مجوز پرداخت‌یاری از شرکت شاپرک در این حوزه نیز فعالیت خواهد داشت.


چشم‌انداز 1400


به گفته مدیران شاپ، پنج سال است که شرکت شاپ در حوزه صندوق‌های فروشگاهی شروع به فعالیت کرده و تاکنون سخت‌افزارهای صندوق فروشگاهی شاپ در بازار به‌نسبت خوب ارزیابی شده‌اند؛ در همین راستا شاپ توسعه خدمات و ارتقای نرم‌افزاری صندوق‌ فروشگاهی را در دستور کار امسال خود قرار داده و در نظر دارد تا پایان سال 1400 قابلیت‌های متنوع پرداخت و ارائه خدمات بانکی را به امکانات نرم‌افزاری صندوق فروشگاهی خود اضافه کند.

منبع عصرتراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.