راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طرح ساماندهی از فضای مجازی «اصل هشتاد و پنجی» شد / بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران، در کمیسیون مشترک و اجرای آزمایشی پس از تصویب

صبح امروز، 6 مرداد 1400، شمول طرح ساماندهی فضای مجازی (طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی) ذیل اصل 85 بررسی و به رأی گذاشته شد.

این اصل قانون اساسی می‌گوید: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

مطابق اظهارنظر نمایندگان موافق و مخالف، نتیجه عملی این اقدام، این خواهد بود که طرح به جای بررسی در صحن علنی،‌ در کمیسیون تخصصی بررسی شود و پس از توافق این کمیسیون و تأیید شورای نگهبان، بدون ارجاع به صحن علنی، به مدت سه تا پنج سال به‌صورت آزمایشی اجرا شود.

پس از سخنان موافقان و مخالفان، اصل هشتادوپنجمی‌شدن این طرح با 121 رأی موافق (از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن)، تصویب شده و قرار بر این شد که با تشکیل یک کمیسیون مشترک از کمیسیون‌های مرتبط با مفاد طرح، خارج از صحن علنی بررسی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.