راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رتبه نخست شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 99 به تهران رسید

براساس آخرین گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، از وضعیت شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI)، میانگین شاخص در کل کشور در سال 99 برابر 7/06 است.

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در متن این گزارش آمده است، شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، باهدف سنجش سطح تکامل توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول زمان در کشورها و مقایسه وضعیت آن‌ها با سایر کشورها، سنجش پیشرفت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، اندازه‌گیری شکاف دیجیتالی بین کشورها و نشان دادن ظرفیت بالقوه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور ارتقا رشد و توسعه در سطح بین‌الملل منتشر می‌شود.

متدولوژی و الگوی شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 2008 توسط اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) ارائه و برای اولین بار در سال 2009 محاسبه شد. مقدار عددی این شاخص بین صفرتا ده در نظر گرفته‌شده و افزایش مقدار شاخص نشانگر توسعه بیشتر ICT در کشورها است. این شاخص مرکب از سه زیر شاخص دسترسی، استفاده و مهارت است.

آخرین گزارش بین‌المللی این شاخص در سال 2017 منتشر شده و اتحادیه جهانی مخابرات ویرایش جدیدی برای این شاخص ارائه کرده که تاکنون بر اساس این الگوی جدید محاسبه‌ای صورت نگرفته است.

در ادامه این گزارش با اشاره به بومی‌سازی در کشور ذکر شده، در ایران سازمان فناوری اطلاعات ایران با بومی‌سازی شاخص فوق وضعیت استان‌های کشور در شاخص IDI را به‌عنوان معیاری جهت سنجش سطح ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور تسهیل فرآیند برنامه‌ریزی و سیاست‏‌گذاری مناسب و جامع محاسبه و رتبه‌بندی کرده است. اطلاعات حاصله در درگاه جامعه اطلاعاتی ایران به آدرس mis.ito.gov.ir منتشر و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.


19 استان کمتر از میانگین کشور


بر اساس محاسبات انجام‌شده در پایان سال 1399، استان تهران با دارا بودن مقدار 8/18 رتبه اول شاخص IDI را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است و پس‌ازآن استان‌های سمنان، یزد و البرز به ترتیب با امتیازهای 7/82، 7/77 و 7/69 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

استان‌های لرستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان به ترتیب با امتیاز 6/21، 6/16 و 5/28 رتبه‌های آخر را دارند. میانگین شاخص در کل کشور برابر 7/06 است.

داده‌ها نشان می‌دهد که 19 استان کمتر از میانگین کشور هستند. براساس زیر شاخص‌های IDI در بخش دسترسی دامنه امتیاز استان‌ها بین 6 تا 9/4 است که نشان‌دهنده وضعیت زیرساختی نسبتاً مناسب و در زیر شاخص استفاده دامنه، امتیاز بین 4/4 تا 7/7 که نشان‌دهنده عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های بالقوه ICT با توجه به بالا بودن زیر شاخص دسترسی در کشور است. هم‌چنین در زیر شاخص مهارت استفاده از ICT دامنه امتیازات بین 4/8 تا 7/2 است که نیاز به ارائه بالا بردن سطح مهارت و ارائه آموزش درزمینه‌های مرتبط را دارد. در کل با اعمال این تغییرات امتیاز شاخص کشور در دنیا بهبود قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از وضعیت شاخص IDI در استان‌ها، برنامه‌های زیر به‌منظور بهبود مقدار این شاخص و به‌تبع آن افزایش سطح توسعه‌یافتگی استان‌ها مدنظر است:

  • در استان‌های با سطح توسعه‌یافتگی بالا تمرکز برنامه‌ها در جهت توسعه آموزش و مهارت و در استان‌های با سطح توسعه فناوری پایین تمرکز برنامه‌ها در جهت توسعه زیرساختی و مهارتی دنبال شود.
  • توسعه زیرساخت‌ها باهدف بهره‌برداری جهت ترویج کسب‌وکارهای نوپا و اشتغال در حوزه  ICT ادامه پیدا کند.
  • برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان در مراکز رشد و نوآوری و حمایت افراد در استفاده و ایجاد مشاغل در حوزه ICT به‌منظور افزایش سطح مهارت حوزه ICT دنبال شود.
  • حمایت‌های ویژه در حوزه‌های استارتاپی در استان‌های محروم با در نظر گرفتن ضریب تشویقی و تسهیلات مناسب در این مناطق ادامه پیدا کند.
  • با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به‌منظور تقویت و ایجاد تعاونی‌ها در حوزه ICT به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته همکاری شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.