راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۱۰ رقمی‌های دهه سوم فوربس / در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۵۰۰ نفر به فهرست میلیاردرهای جهان اضافه شدند

از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ به‌طور متوسط هر ۱۷ ساعت یک میلیاردر جدید به فهرست میلیونرهای جهان اضافه شده و امسال هیچ کشوری به ‌اندازه چین در فهرست فوربس تازه‌وارد نداشت

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۶ / نشریه فوربس سی‌وپنجمین فهرست سالانه ثروتمندترین افراد جهان را منتشر کرد. این نشریه بعد از چند دهه انتشار فهرست میلیاردرهای جهان، می‌نویسد که سال ۲۰۲۰ متفاوت‌ترین سال از زمان آغاز تهیه این فهرست بود. فوربس می‌نویسد که تفاوت سال ۲۰۲۰ فقط به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا نبود؛ بلکه پذیره‌نویسی پی‌درپی، اوج‌گرفتن قیمت‌های رمزارزها و جهش قیمت سهام، باعث شد که بیش از ۴۹۳ ورودی جدید به فهرست میلیاردرهای فوربس فقط در طول یک سال اتفاق بیفتد و تعداد میلیاردرهای این فهرست به ۲۷۵۵ نفر برسد.

بر اساس ارزیابی فوربس تقریباً در طول سال ۲۰۲۰ هر ۱۷ ساعت یک میلیاردر جدید وارد فهرست میلیاردرها شده‌ است. از این میان ۲۱۰ میلیاردر جدید از هنگ‌کنگ و چین به فهرست ثروتمندان جهان اضافه شده‌اند. علاوه بر این، نزدیک به ۵۰۰ میلیاردر جدیدالورود، ۲۵۰ ثروتمند دیگر هم که قبلاً با از دست دادن بخشی از ثروت‌شان از فهرست خارج شده‌ بودند، دوباره وارد فهرست میلیاردرها شده‌اند. مجموعاً بر اساس برآورد فوربس حجم این فهرست، ۶۶۰ نفر نسبت به سال گذشته رشد کرده‌ و نزدیک به ۸۶ درصد از کسانی که امسال در فهرست قرار گرفتند، نسبت به سال گذشته ثروتمندتر شده‌اند.

جف بزوس، مالک آمازون با ۱۷۷ میلیارد دلار دارایی، برای چهارمین سال متوالی در رأس فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته و ایلان ماسک، نیز با رسیدن ثروتش به ۱۵۱ میلیارد دلار خود را به رده دوم رسانده‌ است. مجموع ارزش تسلا و آمازون، متعلق به دو رتبه اول فهرست، از هشت تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۱۳ تریلیون و ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده ‌است. عمده ثروتمندان فهرست همچنان مانند سال‌های گذشته از ایالات متحده آمریکا هستند، اما ثروتمندان چینی (شامل هنگ‌کنگی‌ها) به‌سرعت در حال نزدیک‌شدن به آمریکا هستند. تعداد ثروتمندان تبعه آمریکا در این فهرست ۷۲۴ نفر است؛ در حالی که تعداد چینی‌ها و هنگ‌کنگی‌ها به ۶۹۸ نفر رسیده‌ است. مبنای محاسبه دارایی تخمینی افراد در فهرست امسال نشریه فوربس، قیمت سهام در روز ۵ مارس ۲۰۲۱ بوده‌ است.


رونق بیت‌کوین و سیل میلیاردرهای جدید


به نظر می‌رسد دوران جنون طلای دیجیتال فرا رسیده‌ است. اوج‌گیری قیمت بیت‌کوین و دیگر رمزارزها باعث شد در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۹ میلیاردر جدید (به علت افزایش دارایی‌های دیجیتال) وارد فهرست فوربس شوند. گذشت 12 ماه می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در وضعیت اقتصادی داشته ‌باشد و سال گذشته این تحول برای رمزارزها کاملاً مشهود بود. همزمان با رکود اقتصادی ایالات متحده آمریکا در مارس ۲۰۲۰ بسیاری از سرمایه‌گذاران وحشت‌زده آمریکایی دارایی‌ها و سهام پرخطر خود را فروختند و آن را به پول و ملک تبدیل کردند.

بنابراین در عرض یک روز قیمت بیت‌کوین ۵۰ درصد سقوط کرد و افکار عمومی برای مواجهه با یک خطر ناشناخته آماده شد؛ اما اکنون و 12 ماه بعد، همه‌چیز تغییر کرده‌ است. دورنمای دارایی‌های دیجیتال هیچ‌گاه از این روشن‌تر به نظر نمی‌رسید. ارزش بیت‌کوین در طول سال ۲۰۲۱ سر به فلک کشید و در ماه مارس برای مدت کوتاهی از ۶۰ هزار دلار به ازای هر یک بیت‌کوین فراتر رفت. دیگر رمزارزها هم با رشدهای مشابهی مواجه شدند و مجموع ارزش بازار رمزارزها هنگام تنظیم این گزارش به یک تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار رسید.

حالا سازمان‌ها و شرکت‌های عظیم هم وارد بازی رمزارزها شده‌اند. شرکت‌هایی مانند تسلا و اسکوئر در دفاتر مالی خود بیت‌کوین را هم به‌عنوان وجه ثبت می‌کنند. مؤسسات مالی سنتی که معمولاً دیرتر از بقیه وارد چنین نوآوری‌هایی می‌شوند (مانند مؤسسه مالی BNY Mellon که قدیمی‌ترین بانک آمریکا محسوب می‌شود) نیز محصولات و خدمات مبتنی بر رمزارز ارائه می‌دهند. حتی فدرال رزرو هم در تلاش‌ها برای مطالعه در مورد احتمال استفاده از دلار دیجیتال وارد شده ‌است. هرچه بازار رمزارزها رونق بیشتری می‌گیرد، کلوپ ۱۰رقمی‌های این بازار هم بزرگ‌تر می‌شود. در حالی که سال ۲۰۲۰ تنها چهار میلیاردر حوزه رمزارز در فهرست فوربس قرار داشتند، امسال تعداد این افراد به ۱۲ نفر رسیده ‌است. میلیاردرهای رمزارزها در سه حوزه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • الف. سرمایه‌گذاران فرصت‌طلب: یعنی کسانی که زودتر از بقیه در دوران ارزانی برای خرید اقدام کرده‌اند و حالا با افزایش ارزش دارایی‌هایشان ثروتمندتر شده‌اند.
  • ب. ارائه‌دهندگان زیرساخت: یعنی کسانی که در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین تجهیزات برای استخراج، تبادل و سپرده‌گذاری رمزارز فعالیت می‌کنند و با رونق بازار، تقاضای محصولات‌شان به‌شدت بالا رفته ‌است.
  • ت. ضرابان رمزارز: کسانی که بنیان‌گذار و تأمین‌کننده رمزارزها هستند.

الف. سرمایه‌گذاران فرصت‌طلب


۱ و ۲. کامرون و تایلر وینکلواس

  • ارزش دارایی: هر یک، سه میلیارد دلار
  • تازه‌وارد به فهرست فوربس

این دو برادر دوقلو، پاروزن شرکت‌کننده در المپیک که پیش‌تر به خاطر شکایت مشهورشان از مالک فیس‌بوک و مصالحه ۶۵ میلیون دلاری برای گذشت از شکایت مشهور بودند، با سرمایه‌گذاری در رمزارزها آن مبلغ میلیونی را به میلیاردها دلار بدل کرده‌اند. این دو برادر از سال ۲۰۱۲ سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین را آغاز کردند. در طول این سال‌ها آنها پلتفرم تبادل رمزارز با عنوان جمینای (Gemini) را بنیان ‌گذاشته‌اند و یک پلتفرم خریدوفروش آثار هنری دیجیتال با عنوان «نیفتی گیت‌وی» را نیز تحت مالکیت خود درآورده‌اند.


۳. مایکل سِیلور

  • ارزش دارایی: ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار
  • تازه‌وارد به فهرست فوربس

مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی، تولیدکننده نرم‌افزار، در دهه ۱۹۹۰ و دوران مشهور به حباب دات‌کام، ثروت کلانی به هم زد و در همان دوران با ترکیدن حباب دات‌کام، آن ثروت را از دست داد؛ اما حالا سیلور با خرید گسترده بیت‌کوین، پیش از آغاز رونق اخیر چه برای شخص خود و چه به‌عنوان دارایی‌های شرکتش، هم ثروت خود و هم ارزش سهام شرکت را به‌شدت افزایش داده‌ است.


۴. متیو وسزاک

  • ارزش دارایی: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار
  • تازه‌وارد به فهرست فوربس

روسزاک یکی از قدیمی‌ترین حامیان و مبلغان رمزارز محسوب می‌شود و سال ۲۰۱۱ فرصت بیت‌کوین را کشف کرد. سرمایه‌گذاری‌های اولیه او در دوران اولیه رمزارزها حالا نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون دلار می‌ارزد. روسزاک در حال حاضر به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت «بلُک» (Bloq)، در حوزه زیرساخت بلاکچین، منصوب شده و همچنین در حوزه سرمایه‌گذاری اولیه برای کسب‌وکارهای نوپای رمزارز فعالیت می‌کند.


۵. تیم دراپر

  • ارزش دارایی: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار
  • تازه‌وارد به فهرست فوربس

سال ۲۰۱۴، تیم دراپر، هم‌سرمایه‌گذار در شرکت‌های مختلف سیلیکون‌ولی معادل ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بیت‌کوین خریداری کرد. این دارایی‌های دیجیتال بعد از تعطیلی بازار سیاه اینترنتی مشهور به سیلک‌رود، توسط ضابطان قضایی دولت آمریکا مصادره شد. مجموع بیت‌کوین خریداری‌شده توسط او، اکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.


ب. ارائه‌‌دهندگان زیرساخت


۶. سم بنک‌من ـ فراید

  • ارزش دارایی: ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار
  • تازه‌وارد به فهرست فوربس

بنک‌من ـ فراید امروزه ثروتمندترین فرد حوزه رمزارز محسوب می‌شود. این جوان ۲۹ساله فارغ‌التحصیل ام‌آی‌تی، مؤسسه تجارت کلان «آلامدا ریسرچ» را بنیان گذشته که یک کارگزار محبوب در بازار معاملات مشتقات رمزارز (FTX) محسوب می‌شود. او سال ۲۰۲۰ با اهدای پنج میلیون دلار اعانه به یکی از مجامع حامی مالی جو بایدن، در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بیش از هر زمان دیگری در رسانه‌ها مطرح شد.


۷. برایان آرمسترانگ

  • ارزش دارایی: ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار
  • ارزش دارایی‌های سال پیش: یک میلیارد دلار

ثروت مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت کوین‌بیس در طول یک سال گذشته با رونق بازار رمزارز بیش از شش برابر افزایش یافته ‌است. کوین‌بیس خود را به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز معاملات رمزارز در آمریکا جا انداخته‌ و در طول یک سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار درآمد کسب کرده ‌است. این شرکت به‌تازگی برای عرضه عمومی سهام اقدام کرده‌ است.


۸. فرد اهرسام

  • ارزش دارایی: یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار
  • تازه‌وارد به فهرست فوربس

اهرسام سال ۲۰۱۲ به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار با آرمسترانگ در تأسیس کوین‌بیس مشارکت کرد. او سال ۲۰۱۷ در این شرکت باقی ماند و همچنان عضو هیئت‌مدیره آن است. شش درصد سهام او در این شرکت اکنون یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار ارزش دارد. اهرسام اکنون مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز با نام پارادایم است.


۹. چانگ‌پنگ ژائو

  • ارزش دارایی: یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار
  • بازگشت مجدد به فهرست فوربس

بنیان‌گذار مرکز تبادل رمزارز بایننس دوباره به فهرست ۱۰ رقمی‌ها بازگشته ‌است. اوج‌گیری سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه بیت‌کوین باعث شده که ارزش شرکت بایننس بار دیگر اوج بگیرد. احتمال می‌رود که حدود ۳۰ درصد از کل سهام این شرکت متعلق به چانگ‌پنگ ژائو باشد.


۱۰. بری سیلبرت

  • مجموع دارایی: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار
  • تازه‌وارد به فهرست فوربس

دارایی‌های سیلبرت به ارزش گروه دیجیتال کارنسی (DCG) گره خورده ‌است. او این هلدینگ را در سال ۲۰۱۵ بنیان گذاشت. برخی از شناخته‌شده‌ترین زیرمجموعه‌های این هلدینگ وب‌سایت خبری کوین‌دسک و شرکت مدیریت دارایی‌های گری‌اسکیل هستند. برآورد می‌شود که معادل ۴۴ میلیارد دلار بیت‌کوین، اتر و دیگر رمزارزها توسط گری‌اسکیل مدیریت می‌شوند.


ت. ضرابان رمزارز


۱۱. کریس لارسن

  • ارزش دارایی: ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار
  • ارزش دارایی‌های سال پیش: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار

هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره شرکت ریپل در طول سال گذشته با رونق بازار رمزارزها و افزایش ارزش XRP، رمزارز صادرشده توسط این شرکت، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار به دارایی‌های خود افزود. او اکنون سه میلیارد XRP و ۱۷ درصد از سهام ریپل‌لبز را در مالکیت خود دارد.


۱۲. حد مک‌کالد

  • ارزش دارایی: ۲ میلیارد دلار
  • تازه‌وارد به فهرست فوربس

مک‌کالد دیگر هم‌بنیان‌گذار شرکت ریپل است که بخش عمده‌ای از ثروتش را به‌دلیل مالکیت سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون XRP به دست آورده است. او همچنین حدود یک میلیارد Steall Lumens در اختیار دارد؛ رمزارز دیگری که سال ۲۰۱۴ بعد از اختلاف با شرکایش در ریپل تأسیس کرد.


هر 17 ساعت یک میلیاردر


کرونا هر اثر منفی‌ای که داشت، دست‌کم از گسترش تعداد میلیاردرهای جهان جلوگیری نکرد؛ فهرستی که در طول سال‌های گذشته چندین برابر بزرگ‌تر شده ‌است. در سال ۲۰۲۰ رکورد ورودی‌های جدید به فهرست میلیاردرهای فوربس شکسته شد و ۴۹۳ نفر در عرض یک سال به این فهرست اضافه شدند. از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ به‌طور متوسط هر ۱۷ ساعت یک میلیاردر جدید به این فهرست اضافه شده‌ است.

رکورد قبلی در سال ۲۰۱۵ رخ داده‌ بود که ۲۹۰ نفر به این فهرست اضافه شدند. ثروت متوسط این ۴۹۳ نفر جدید، دو میلیارد دلار به ازای هر نفر است و سن متوسط آنها ۵۴ سال است که نسبت به سن متوسط کل لیست ۹ سال جوان‌تر است. ۸۴ درصد از این تازه‌واردان میلیاردرهای خودساخته هستند که شرکت‌هایشان را خودشان بنیان‌گذاشته‌اند، نه اینکه به ارث ببرند، در حالی که در کل فهرست ۷۲ درصد از میلیاردرهای خودساخته محسوب می‌شوند. امسال هیچ کشوری به ‌اندازه چین در فهرست فوربس تازه‌وارد نداشت.

چینی‌ها ۲۰۵ تازه‌وارد به فهرست میلیاردرها اضافه کردند. «چن ژی‌پینگ»، ثروتمندترین تازه‌وارد چینی امسال است؛ یک چینی ۴۵ساله که ارزش دارایی‌اش ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و رئیس هیئت‌مدیره «اسمور اینترنشنال» است که در حوزه تولید سیگارهای الکترونیکی فعالیت می‌کند. تازه‌وارد چینی دیگر «کیت ونگ»، با ارزش دارایی پنج میلیارد دلار، مدیرعامل شرکت «آر‌ال‌ایکس تکنولوژی» است. او با ۳۹ سال سن، جوان‌ترین میلیاردر خودساخته جهان محسوب می‌شود.

ایالات متحده آمریکا با ۹۸ تازه‌وارد در رده دوم پس از چین قرار گرفته ‌است. از میان تازه‌واردان آمریکایی برجسته می‌توان به «کیم کارداشیان وست» اشاره کرد که با توسعه امپراتوری لوازم آرایشی و لباس‌ها حالا به کلوب ۱۰رقمی‌ها وارد شده ‌است. «تایلر پری»، سرمایه‌دار مشهور هالیوود و «تیم کوک»، مدیرعامل اپل نیز به‌‌ترتیب با یک میلیارد دلار و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار دارایی، دیگر تازه‌واردان آمریکایی هستند. ثروتمندترین تازه‌وارد فهرست هم یک آمریکایی است؛ «میریام ادلسون»، با به میراث بردن دارایی‌های همسرش «شلدون ادلسون»، کاباره‌داری که ژانویه ۲۰۲۱ درگذشت، حالا با ۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار دارایی وارد فهرست فوربس شده‌ است.

سومین کشوری که بیشترین ثروتمندان را به فهرست فوربس وارد کرد، آلمان بود. ۲۶ نفر آلمانی در سال گذشته به فهرست میلیاردرها اضافه شده‌اند و کانادا و هندوستان هم هر یک با ۱۹ میلیاردر تازه‌وارد در رده‌های بعد قرار دارند. دست‌کم یک میلیاردر از ۳۶ کشور جهان در فهرست امسال فوربس قرار گرفته‌اند. جوان‌ترین تازه‌وارد فهرست «کوین دیوید لهمان» با سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که بزرگ‌ترین شبکه داروخانه زنجیره‌ای آلمان (dm-drogerie markt) را به میراث برده ‌است.

او تنها ۱۸ سال دارد؛ اما جوان‌ترین ثروتمند خودساخته تازه‌وارد در فهرست، «آستین راسل»، بنیان‌گذار ۲۶ساله شرکت «لومینار» است که حسگرهای مورد نیاز برای خودروهای خودران تولید می‌کند. راسل یکی از ۱۰ میلیاردر جدید فهرست است که با رونق بازار شرکت‌های SPAC – Special-purpose acquisition company ثروتمند شده‌ است. شرکت‌های SPAC شرکت‌های کاغذی هستند که تنها با هدف تملک یک شرکت دیگر در بورس عرضه می‌شوند و پس از جذب سرمایه‌گذار در بورس یک شرکت خوش‌آتیه خصوصی را می‌خرند و به‌عنوان زیرمجموعه خود در بورس عرضه می‌کنند.

اما بسیاری دیگر از تازه‌واردان هم با روش‌های سنتی، به‌ویژه پذیره‌نویسی سهام شرکت‌شان در بورس، ثروت خود را به دست آورده‌اند. «ویتنی ولف هرد» با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار دارایی، اپلیکیشن بامبل، یک اپلیکیشن دوست‌یابی زنانه که در سال ۲۰۱۴ بنیان‌ گذاشته ‌بود را در فوریه ۲۰۲۱ در بورس عرضه کرد و در ۳۱سالگی به جوان‌ترین زن میلیاردر خودساخته جهان تبدیل شد. ثروتمندترین زن تازه‌وارد در فهرست نیز بعد از پذیره‌نویسی سهام شرکتش وارد فهرست شده ‌است. «پان دونگ»، رئیس هیئت‌مدیره «بلو مون» تولیدکننده مواد شوینده مورد استفاده خشک‌شویی‌ها ماه دسامبر در هنگ‌کنگ سهام شرکتش را عمومی عرضه کرد. او اکنون هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار دارایی دارد.


میلیاردرهای ویروسی


یکی دیگر از کسب‌وکارهای پررونق در سال همه‌گیری کرونا بهداشت و درمان بود. دست‌کم ۶۱ نفر از تازه‌واردان فهرست میلیاردرهای فوربس در سال گذشته از حوزه بهداشت و درمان آمده‌اند که دست‌کم ۴۰ نفر از آنها در کارزار جهانی مبارزه با همه‌گیری کرونا مشارکت داشتند. «سرجیو استواناتو» که عضو خانواده مالک گروه «استواناتو»، تولیدکننده ویال‌های شیشه‌ای واکسن است، با یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در سال جاری وارد فهرست شد. او از سال ۲۰۱۰ از مقام مدیریت عامل شرکت استعفا داده، اما ۶۸ درصد سهام گروه را در اختیار دارد و عضو هیئت‌مدیره است.

پسرش «فرانکو»، مدیرعاملی گروه را در اختیار گرفته‌ است. «پراتهاپ ردی» با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار دارایی، یک پزشک هندی است که ارزش سهام بیمارستان‌های زنجیره‌ای‌اش در طول سال گذشته با رویکرد درمان و تشخیص کرونا با شیوع گسترده این بیماری در هند چندین‌برابر شد. «اوگور شاهین»، پزشک ترک‌تبار ساکن آلمان که هم‌بنیان‌گذار شرکت آلمانی بایون‌تک است و با همکاری فایزر یکی از نخستین واکسن‌های کرونا را عرضه کرد، ثروتش را سال گذشته به معادل چهار میلیارد دلار رساند. «استفانی بانسل»، مدیرعامل فرانسوی‌تبار شرکت «مدرنا» در آمریکا که ماه دسامبر ۲۰۲۱ واکسن تولیدی‌اش توسط دولت آمریکا مجوز گرفت، سال گذشته ثروت خود را به چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رساند. دو تن دیگر از شرکای او در مدرنا و یکی از سرمایه‌گذاران اولیه شرکت هم جزء تازه‌واردان امسال فهرست میلیاردرها هستند.


فناوری اطلاعات؛ پربازده‌ترین صنعت


میلیاردرهای حوزه فناوری اطلاعات مجموعاً دو تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار دارایی از مجموع دارایی‌های فهرست را در اختیار خود دارند و با شتابی بیشتر از هر صنعت دیگری ثروت‌شان را افزایش می‌دهند. مجموع دارایی‌های ثروتمندان صنایع مد و خرده‌فروشی در کل فهرست یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار است و مجموع دارایی‌های ثروتمندان صنایع مالی و سرمایه‌گذاری هم به یک تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. از زمستان ۱۳۹۸ که بازارهای سرمایه در پی رکود ناشی از کرونا دچار سقوط شدند، بخش عمده‌ای از کاهش ارزش سهام در طول یک سال گذشته جبران شده ‌است.

این رونق بازار باعث شده‌ که ثروت تعدادی از میلیاردرها با شتابی بیش از هر زمان دیگر افزایش پیدا کند؛ اما هیچ گروهی از اولترامیلیاردرهای جهان به ‌اندازه ثروتمندان حوزه فناوری اطلاعات از این رونق سود نبردند. مجموع ثروت مالکان غول‌های فناوری از یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، به دو تریلیون و ۵۰۰ میلیارد در دلار در فهرست ۲۰۲۱ رسید که ۸۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

۳۶۵ نفر از میلیاردرهای فهرست امسال از میان ثروتمندان حوزه فناوری هستند که نسبت به ۲۴۱ نفر سال گذشته ۱۲۴ نفر بیشتر شده‌ است. بعد از حوزه صنایع مالی و سرمایه‌گذاری که ۳۷۱ نماینده در فهرست دارد، فناوری در رده دوم قرار گرفته‌؛ اما بخش عمده‌ای از سهم فناوری در فهرست به‌دلیل حضور ثروتمندان آن در رده‌های بالای فهرست ناشی می‌شود. ۲۰ غول ثروتمند فناوری به‌تنهایی یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار ثروت دارند که مجموعاً نزدیک به نیمی از مجموع دارایی‌های تمامی ۳۶۵ میلیاردر حوزه فناوری را تشکیل می‌دهد.

از ۲۰ نفر اول فهرست ثروتمندترین اشخاص جهان هشت نفر از حوزه فناوری می‌آیند و از ۱۰ نفر اول شش نفر. هرچند آمریکا همچنان در فهرست ثروتمندان فناوری پیشتاز است و غالب رتبه‌های بالا به مالکان و مدیران غول‌های سیلیکون‌ولی اختصاص دارد، اما چینی‌ها به‌سرعت در حال نزدیک‌کردن خودشان به بالای فهرست هستند. از ۲۰ ثروتمندتر غول‌های فناوری، ۹ نفر از چین هستند که سال گذشته فقط شش نماینده در این بین داشت.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۶
نویسنده / مترجم زیبا جلالی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.