راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولویت‌ها و محورهای فعالیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم

استراتژی‌های دیجیتال به علت پیشرفت‌های سریع حوزه فناوری‌های دیجیتال و عدم اطمینان بازار برای بازه‌های زمانی یک‌ساله و به صورت چابک و منسجم تدوین می‌شوند و در صورت لزوم مورد بازبینی قرار می‌گیرند؛ که هم اکنون در بسیاری از دولت‌ها این برنامه‌ها در سطح کلان اطلاع‌رسانی شده و میزان دست‌یابی به این اهداف به مردم گزارش می‌شود

محمدحسین کاشی، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان / کم‌کم به زمان تعیین و معرفی وزرا از سوی رئیس جمهور منتخب کشور نزدیک می‌شویم. در شرایط کنونی فارغ از رویکردهای خاص و ویژه به عملکرد مثبت و یا منفی وزارت ارتباطات در دوران دولت کنونی با هم برخی از اولویت‌ها و برنامه‌های کلان و تأثیرگذار در شرایط آینده این وزارتخانه را مرور می‌کنیم.

 به صورت کلی محور فعالیت‌های وزارت ارتباطات در دولت جدید با حول سه محور زیر حرکت می‌کند:

  • توسعه اقتصاد دیجیتال
  • حرکت به سوی تحول دیجیتال و هوشمند سازی
  • حرکت به سوی تسهیل‌گری و مانع زدایی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات

 در محور توسعه اقتصاد دیجیتال در شرایط کنونی باید برنامه‌ریزی به سمت توسعه زیرساخت‌های حیاتی خصوصاً در جهت برنامه‌ریزی برای بالا بردن سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کلان کشور باشد. به عبارتی هدف تیم مدیریتی در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید حول محور ظرفیت‌های جدید و افزایش تاثیرات این حرکت به روی اقتصاد ایران باشد. سهم اقتصاد دیجیتال ایران از تولید ناخالص ملی هم اکنون زیر 6 درصد است که در شرایط فعلی و با وجود پتانسیل بالایی که در بخش‌های مختلف اعم از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و بخش مهم ایده و طرح یعنی مغز افزار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور می‌توان این عدد را تا 20 درصد بالا برد. امری که هم اکنون در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بسیار جدی است.

برای توسعه اقدامات و ظرفیت‌های این حوزه برخی اقدامات به عنوان پیشران و اولویت‌های نخستین برای توسعه اقتصاد دیجیتال به شمار می‌رود مانند:

  • توسعه مراکز خدمات داده و زیرساخت‌های ابری برای ارائه سرویس‌های داخلی با کیفیت و سرعت بهتر
  • بسترسازی برای ارائه سرویس‌های پایه بومی و سرویس‌های داخلی برای تسهیل بر کسب‌وکارهای خرد و کلان خصوصاً با نگاه نوآوری و انتقال تکنولوژی
  • برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی و توسعه ظرفیت‌های بالقوه در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
  • توسعه کمی و کیفی شبکه ملی اطلاعات به عنوان شاهراه سرویس و محتوا برای شبکه داخلی
  • بسترسازی برای تجاری‌سازی ظرفیت‌های بالقوه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کسب‌وکارهای کوچک و بالا بردن ضریب اشتغال در این حوزه برای مردم
  • تکمیل زنجیره ارزش تولیدکنندگان محتوا و خدمات در بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات با اولویت توسعه شبکه ثابت و فیبر در کشور
  • نگاه ویژه به لایه پژوهشی با خروجی تجاری و طرح‌های ملی با قابلیت درآمدزایی و سرمایه پذیری برای مشارکت بخش خصوصی
  • توجه به ظرفیت کشور برای ترانزیت ترافیک و موقعیت استراتژیک کشور برای توسعه زیرساخت‌های کلان

در بخش تحول دیجیتال، برنامه‌ریزی و فرآیندهای اجرایی در اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات را باید وزیر پیشنهادی به سمت همگرایی و تمرکز بر استفاده از خدمات دیجیتال در تمامی ابعاد پیش ببرد. بسیاری از ظرفیت‌ها و برنامه‌ها در شرکت‌ها و کسب‌وکارهای این حوزه به عبارت صحیح‌تر بررسی ابعاد دیجیتالی شدن کسب‌وکار و ارزیابی آمادگی دیجیتال است.

وزارت ارتباطات باید میزان پیشرفت دیجیتالی شدن در ابعاد مختلف کسب‌وکار و لایه‌های مختلف مانند اپراتورهای ثابت و سیار و… و همچنین گلوگاه‌ها و تنگناهای ایجاد شده در اثر عدم بهره‌برداری صحیح از فناوری‌های دیجیتال را در این ابعاد ارزیابی کند. مهم‌ترین ابعاد عبارت‌اند از: محصولات و خدمات، بازاریابی و کانال‌های توزیع، فرآیندهای کسب‌وکار، زنجیره تأمین، رقبا و …

در راستای ارزیابی آمادگی دیجیتال، وزارت ارتباطات باید رهبری فناوری‌های دیجیتال را به طور جامع در کشور برنامه‌ریزی و مدیریت کند. همچنین، باید دارایی‌های استراتژیک خود که می‌تواند برای بهره‌برداری از فرصت‌ها یا خنثی کردن تهدیدها در حوزه فناوری‌های دیجیتال استفاده شود، شناسایی کند که مهم‌ترین دارایی در این جا داده‌های تولیدی کاربران است که یک ظرفیت و ثروت ملی است.

همین طور باید به صورت مداوم چشم‌اندازه تحول دیجیتال در سطح کلان برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همینطور دستگاه‌های هم‌ارز به‌روزرسانی و تکمیل شود. این چشم‌انداز باید در سطح کلان اطلاع‌رسانی شود و منافع حاصل از تحقق آن برای ذینفعان تشریح شود.

استراتژی‌های دیجیتال به علت پیشرفت‌های سریع حوزه فناوری‌های دیجیتال و عدم اطمینان بازار برای بازه‌های زمانی یک‌ساله و به صورت چابک و منسجم تدوین می‌شوند و در صورت لزوم مورد بازبینی قرار می‌گیرند؛ که هم اکنون در بسیاری از دولت‌ها این برنامه‌ها در سطح کلان اطلاع‌رسانی شده و میزان دست‌یابی به این اهداف به مردم گزارش می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.