راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روند صعودی پرداخت‌های غیرتماسی در دنیا

با توجه به اهمیت توجه به پرداخت خرد به دلیل حجم و تعداد بالای آن عجیب نخواهد بود اگر بدانیم که تمام کشورهای دنیا به سمت گسترش استفاده از پرداخت‌های غیر تماسی بروند و سعی دارند کیف پول الکترونیکی را جایگزین پول نقد و پرداخت به روش ارتباط برون خط غیرتماسی در پرداخت‌های کم ارزش را جایگزین روش‌های موجود کنند. بدین ترتیب روند جهانی در پرداخت خرد به طور گسترده حرکت به استفاده از این روش را نشان می‌دهد. برای درک میزان استقبال از این حوزه و پتانسیل آن کافی است نگاهی به عناوین کارت‌های هوشمند غیرتماسی صادر شده در دنیا بیندازیم؛ کارت‌هایی مانند ویزا، مسترکارت، Oyster و … تعدادی از معروف‌ترین بازیگران این حوزه‌اند.

.

رشد آمار پایانه‌های فروش غیرتماسی

اما برای درک بهتر روند جهانی رشد و توسعه این روش پرداخت می‌توان به رشد آمار پایانه‌های فروش غیرتماسی در دنیا یا تعداد کارت‌های غیرتماسی صادر شده در دنیا توجه کرد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2013 بیش از 12.5 میلیون ترمینال فروش غیرتماسی به چرخه عملیات بانکی جهان اضافه شود. به عنوان نمونه می‌توان به تعداد 50 میلیون کارت ویزا که تا سال 2012 فقط در اروپا صادر شده‌اند، اشاره کرد یا اینکه 20 درصد از کارت‌های اعتباری در کشور انگلستان امکان برقراری ارتباط غیرتماسی دارند.

amar-payment-way2pay-92-05-26

گسترش توجه به روش پرداخت غیر تماسی

در این زمینه توجه به آمار ترمینال‌های فروش تجهیز شده به ارتباط غیرتماسی نیز جالب است. در زیر نموداری از رشد پایانه‌های فروش در آمریکا و رشد تجهیز آنها ارائه شده است. ستون‌های آبی رنگ تعداد پایانه‌های فروش را در طول چند سال پیاپی نشان می‌دهند و ستون‌های آبی رنگ نشان‌دهنده پایانه‌های فروش تجهیز شده هستند که همان‌طور که دیده می‌شود، پایانه‌های فروش عادی در حال کاهش و پایانه‌های فروش تجهیز شده در حال افزایش هستند که این موضوع نشان‌دهنده گسترش توجه به این روش نوین پرداخت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.