راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روایت فیلتر تلگرام از زبان وزیر ارتباطات / انسداد باوجود مذاکره

به گفته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سال ۹۶ مذاکره با تلگرام با نظر دادستان کل کشور در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، در دستور کار قرار گرفت و باگذشت حدود ۵ ماه حکم فیلتر آن صادر شد.

به گزارش ایرنا، جهرمی در کانال تلگرامی خود با تاکید بر اهمیت موضوع  حکمرانی سایبری، اظهار کرد: «پرداختن به حکمرانی سایبری ضرورتی است که امروز  توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است.»

او در همین راستا برای کمک به دست‌اندرکاران فعال در این عرصه،  برخی از تجربیات و مشاهدات خود را به اشتراک گذاشت و درباره تلگرام و استقرار سایت‌های آن در داخل کشور صحبت کرد.

به گفته وزیر ارتباطات، با نظر دادستان وقت کل کشور در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مذاکره با تلگرام در دستور کار قرار گرفت. مذاکرات پیگیری شد و تفاهماتی هم صورت گرفت که استقرار سرورهای تلگرام در ایران و حذف کانال‌هایی با مصادیق پنج‌گانه ازجمله آن‌ها بود.

وزیر ارتباطات بابیان اینکه گزارش‌های هفتگی از اقدامات هم برای مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شد، اضافه کرد: «نگاهی واقع‌بینانه به آمار شفافیت درخواست‌های حذف توییتر و یا سایر پلتفرم‌ها، حس دقیق‌تری از آنچه بین پلتفرم‌ها و کشورهای مختلف در حال اجراست به شما خواهد داد.»

دی ماه ۹۶ ، تلگرام برای اولین مرتبه، از سوی نهادهای ذی‌ربط به‌طور موقت فیلتر و پس از یک هفته دسترسی به آن ممکن شد. باگذشت حدود ۵ ماه و در اردیبهشت ۹۷ حکم فیلتر تلگرام به دستور یک قاضی صادر و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ شد تا ارائه خدمات متوقف شود.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد،  این پیام‌رسان اجتماعی ماهانه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال دارد.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.