راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ناظمی: طرح آمارگیری برخورداری خانوارها از فاوا آغاز شد / اعلام نتایج تا 25 اسفند

امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، از اجرایی شدن طرح آمارگیری برخورداری خانوار و استفاده افراد از فاوا با سرشماری از ۲۰ هزار خانوار ایرانی خبر داد.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر ارتباطات در مراسم تبادل قرارداد بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز آمار ایران با موضوع طرح آمارگیری برخورداری خانوار و استفاده افراد از فاوا گفت: «امروزه در حوزه فناوری، دیتا باید به اطلاعات و پس از آن به دانش تبدیل شود تا کارایی داشته باشد.»

به گفته او، آمار زمانی برای ما ارزشمند می‌شود که امکان تولید دانش را فراهم کند، چراکه دانش می‌تواند بستری را برای مقایسه فراهم کند. این‌که بتوانیم داده‌ها را با داده‌های کشورهای دیگر یا در زمان‌های متفاوت، مقایسه کنیم.

ناظمی بابیان این‌که کشورهای دنیا از طریق اتحادیه‌های جهانی و سازمان‌های زیرمجموعه ملل متحد به آمار مشترک بین خودشان دست پیدا می‌کنند تا بتوانند آن را برای عموم منتشر کنند، افزود: «اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) یکی از نهادهای تخصصی در حیطه فناوری اطلاعات است که شاخص‌هایی برای میزان آمادگی کشورها برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به شکل دوره‌ای منتشر می‌کند. در سال ۲۰۱۹ تازه‌ترین شاخص‌ها از سوی این اتحادیه اعلام شد.»

او اضافه کرد: «این شاخص‌ها دو محور اصلی دارد. یکی از آن‌ها تعاریف جدید در حوزه فناوری اطلاعات است. تعریف پهنای باند مناسب و کاربر اینترنت در سال‌های گذشته با تغییر زیادی روبه‌رو شده و برای آمارگیری در حوزه فناوری باید از آن تعاریف که با برگزاری سلسله جلسات متعدد با حضور کشورهای جهان به‌دست‌آمده، استفاده کرد.»  

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: «محور بعدی مطرح‌شده در شاخص‌های جدید این است که کدام آمارها باید به‌صورت سرشماری انسانی انجام شود و کدام‌یک با استفاده از دیتا قابل‌محاسبه است. افرادی که به پهن باند دسترسی دارند را می‌توان با کمک بانک داده مقایسه کرد، اما این کار چالش‌هایی دارد و در برخی موارد دوباره شماری اتفاق می‌افتد. برای مثال ۱ نفر با چند سیم‌کارت که به نام افراد دیگر است به اینترنت دسترسی دارد. در واقعیت با یک کاربر فضای مجازی روبه‌رو هستیم درحالی‌که بانک دیتا آمار افرادی که سیم‌کارت به نام آن‌هاست را نشان می‌دهد. به همین دلیل بسیاری اوقات، آمار بیشتر از تعداد جمعیت کشورها است.»

ناظمی در همین راستا تأکید کرد: «اکنون میزان دسترسی به پهن باند ازنظر جمعیتی و از طریق تلفن همراه، ۸۴ میلیون نفر است چیزی حدود ۱۰۰ درصد جمعیت کشور، اما این آمار به همان علت که ممکن است یک فرد چند سیم‌کارت داشته باشد، آمار درستی نیست. در برخی موارد این‌چنینی برای آمارگیری باید به مراجعه انسانی استناد کنیم.»

معاون وزیر ارتباطات درباره طرحی که با همکاری مرکز آمار قرار است انجام شود، بیان کرد: «در طرح آمارگیری برخورداری خانوار و استفاده افراد از فاوا ۲۰ هزار خانوار در کل کشور مورد آمارگیری قرار می‌گیرند. جامعه آماری طوری انتخاب‌شده تا داده‌های ارائه‌شده از سوی آن‌ها قابلیت تعمیم به‌کل کشور را داشته باشد و به پژوهشگران برای دریافت تصویر بهتری از وضعیت جامعه کمک کند. نتایج این طرح که از 22 تیر کار خود را آغاز کرده، تا ۲۵ اسفندماه اعلام خواهد شد.»

ناظمی در پایان صحبت‌هایش اعلام کرد: «علاوه بر شهروندان و پژوهشگران، افرادی که به‌تازگی قصد دارند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند، می‌توانند از این داده‌ها به‌عنوان داده‌های ورودی بهره بگیرند.»

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.