راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل ویرا سیستم در گفت‌وگو با راه پرداخت: آینده صنعت صندوق فروشگاهی در گرو حمایت دولت است

در طول سالیان اخیر برخی شرکت‌ها مدعی تولید محصولات داخلی هستند که با بررسی آن در بهترین حالت مشخص می‌شود که این محصول تنها در داخل سرهم‌بندی شده و محصول نهایی به اسم تولید داخل به فروش می‌رسید. پایمرد بر این عقیده است که تولیدکننده در بحث صندوق فروشگاهی وجود ندارد و قطعات از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

این روزها صندوق‌های فروشگاهی به‌واسطه قابلیت‌هایشان به‌عنوان ابزار تسهیل‌گر مدیریت کسب‌وکارها شناخته‌ می‌شوند. ویرا سیستم یکی از شرکت‌هایی است که علاوه بر ارائه نرم‌افزار صندوق فروشگاهی، واردکننده سخت‌افزار این صندوق‌ها با برند خودش است.

در ادامه، گفت‌وگوی راه‌پرداخت با امیدرضا پایمرد مدیرعامل شرکت ویرا سیستم را می‌خوانید که چالش‌ها و معضلات صنعت صندوق فروشگاهی، محصولات و قابلیت‌های نرم‌افزار ویرا سیستم را بیان و تشریح کرده است.


ویرا سیستم از کجا مسیر خود را آغاز کرد


امیدرضا پایمرد مدیرعامل ویرا سیستم، صحبت‌های خود را با یادآوری از شرکت خصوصی خود آغاز کرد و گفت: «تقریباً بیست سال قبل، پیش از اینکه ویرا سیستم تأسیس شود؛ رئیس هیئت‌مدیره شرکتی به نام آرتین سیستم پویا بودم که اتفاقاً سهم خوبی از بازار خرده‌فروشی سوپرمارکت و پوشاک داشت. گروه صنعتی گلرنگ سال 1395 این شرکت را خریداری کرد. به عبارتی در آن سال، این شرکت منحل و شرکت دیگری با تیمی جدید به نام  ویرا سیستم پویا راه‌اندازی شد. ویرا به معنی هوشمند است.»

او با تأکید بر اینکه ویرا سیستم ارائه‌دهنده محصولات سخت‌افزاری مانند ویرا پوز و نرم‌افزار ریتیل(خرده فروشی) صندوق‌های فروشگاهی است ادامه داد: «مبنای کار این شرکت 60 نفره، تجارت الکترونیک است و پایه آن، تمرکز بیش‌تر بر خرده‌فروشی‌ها است.»

پایمرد عقیده دارد همه افراد هنگام خرید، برای اینکه بداند چه محصولاتی را خریداری کرده به فاکتور نیاز دارد و صاحب مغازه نیز نیازمند آن است تا از میزان موجودی انبار و همچنین میزان جنس فروش رفته مطلع شود. او بر همین اساس می‌گوید: «صندوق‌های فروشگاهی کار را برای اصناف روان‌تر کرده‌اند و ما نیز در همین راستا سیستم نرم‌افزاری جدید خود را نگارش کردیم و نرم‌افزارهای قبلی خود را نیز پیشرفته‌تر کردیم.»


مزایای رقابتی ویرا سیستم


در حال حاضر شرکت‌های متعددی صندوق‌های فروشگاهی را تولید و عرضه می‌کنند و رقابت قابل‌توجهی میان شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های فروشگاهی وجود دارد. پایمرد در پاسخ به سؤالی درخصوص مزایای رقابتی ویرا سیستم معتقد است که نرم‌افزار این شرکت از ابزارهای متعددی همچون مایکروسافت و سیستم‌های حسابداری پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال به آن‌ها را نیز دارد و این موضوع باعث می‌شود نیازهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز پوشش داده شود. او در ادامه گفت: «یکی از اصلی‌ترین مزایای نرم‌افزار ویرا سیستم این است که هر فردی با هر سطح سوادی، از دبستان گرفته تا سیکل می‌تواند از این نرم‌افزار استفاده کند. علاوه براین، نرم‌افزار ویرا مجهز به سیستم هوشمند  icrm(Customer/leads Management System)است. سیستم هوشمندی که مشخصات رفتاری مشتریان را در سیستم تعریف می‌کند و زمانی که شخص برای راهنمایی تماس می‌گیرد، پشتیبان با توجه به خلق‌وخوی او، مسئله را پیگیری می‌کند.»

امیدرضا پایمرد مدیرعامل ویرا سیستم

تمرکز اصلی ویرا سیستم


او با تأکید مجدد بر اینکه تمرکز ویرا بر تولید و توسعه نرم‌افزارهای صندوق فروشگاهی است به بیان قابلیت‌های نرم‌افزار فروشگاهی این شرکت پرداخت و گفت: «انبارداری، خرید، حساب مشتریان، دریافت، پرداخت، باشگاه مشتریان، اتصال به انواع سیستم‌های حسابداری، اپلیکیشن آنلاین به نام وپ مارکت که یک فروشگاه مجازی است. همگی از امکانات نرم‌افزار ویرا هستند.»

پایمرد همچنین، در راستای بیان فواید استفاده از نرم‌افزار صندوق‌های فروشگاهی ویرا بیان کرد: «این نرم‌افزار فروشنده را از میزان سود و زیان کسب‌وکارش آگاه می‌کند و فروشنده‌ها می‌توانند با استعلام از موجودی انبار متوجه شوند مثلاً چه طعمی از یک محصول خواهان بیش‌تری دارد که این امر موجب انباشته نشدن محصول و درنتیجه جلوگیری از ضرر خواهد شد.»

او ادامه داد: «علاوه بر موارد گفته‌شده؛ ویرا تیوی قابلیت دیگری است که شرکت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد که بیشتر درخصوص محصولات خاص کارخانه‌ها کاربرد دارد. در این سرویس،کارخانه محصول جدیدش را معرفی و فروشگاه نیز آن را سفارش می‌دهد. در اینجا ویرا تیوی با توجه به درخواست فروشگاه یا کارخانه وارد می‌شود و محصول را ارزیابی و نظر خود را درخصوص فروش و استقبال مشتریان ارائه می‌دهد.»


پاسخگویی به مشتریان و رفع مشکل ظرف یک ساعت


یکی از مسائلی که اکثر مشتریان با آن روبرو هستند خدمات پشتیبانی محصولات است. مدیرعامل ویرا سیستم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد و گفت:« در شرکت ما پشتیبان‌ سعی می‌کند؛ مسائل و مشکلات مشتریان را در حوزه نرم‌افزاری همان لحظه و یا در ظرف 1 ساعت برطرف کند. در حوزه سخت‌افزاری نیز، متناسب با مشکل پیش آمده اقدامات لازم در بحث درخصوص تعمیر دستگاه انجام می‌شود. ویرا سیستم مطابق با استاندارهای اروپا در صورت نیاز به تعمیر دستگاه برای اینکه مشتری در طول این مدت احساس خلأ نداشته باشد، تا زمان رفع کامل مشکل، سخت‌افزار جدیدی را جایگزین سخت‌افزار قدیم مشتری می‌کند. ویرا در حال حاضر حدود ۱۵۰ دستگاه آماده برای پشتیبانی دارد که از این تعداد شاید 5 عدد از آن‌ها مورداستفاده قرارگرفته‌اند.»


همه واردکننده‌ایم


در طول سالیان اخیر برخی شرکت‌ها مدعی تولید محصولات داخلی هستند که با بررسی آن در بهترین حالت مشخص می‌شود که این محصول تنها در داخل سرهم‌بندی شده و محصول نهایی به اسم تولید داخل به فروش می‌رسید. پایمرد بر این عقیده است که تولیدکننده در بحث صندوق فروشگاهی وجود ندارد و قطعات از کشورهای دیگر وارد می‌شود. او در ادامه گفت: «باوجوداینکه شرکت ویرا سیستم خود واردکننده صندوق فروشگاهی است و با برند خودش صندوق را از تایوان خریداری می‌کند، همواره سعی کرده در مبحث قیمت‌گذاری سخت‌افزار، همگام با همکاران خود حرکت کند و رقابت سالم داشته باشد.»


نوسانات ارزی مانع همه‌گیری صندوق‌های فروشگاهی


به گفته مدیرعامل ویرا سیستم، به‌طورکلی صندوق فروشگاهی باعث سهولت فروش در هر صنفی می‌شود، ذهن را درگیر نمی‌کند و صاحب کسب‌وکار به‌راحتی متوجه می‌شود چه اتفاقاتی در فروشگاهش رخ می‌دهد. با این‌وجود کسب‌وکارها به سمت استفاده از صندوق‌های فروشگاهی حرکت نمی‌کنند. او دراین‌باره تصریح کرد: «علی‌رغم اینکه صندوق‌ها کار کسب‌وکارها را آسان می‌کند بسیاری از اصناف به دلیل قیمت دستگاه از آن استفاده نمی‌کنند و تا زمانی که نوسانات دلار وجود دارد قیمت در بازه ۱۷ تا  25 میلیون تومان ثابت خواهند ماند.»

پایمرد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه باوجوداین رقم، استفاده از صندوق‌های فروشگاهی برای کسب‌وکارها صرف دارد یا خیر نیز گفت: «این سختی نه‌تنها برای خریدار بلکه برای پی‌اس‌پی‌ها نیز وجود دارد. بعضی فروشگاه‌ها با پی‌اس‌پی‌ها بر اساس تعداد و مبلغ تراکنش‌های انجام‌شده قرارداد می‌بندد. برای فروشگاهی که دارای حداقل 170 تا 200 تراکنش،25 هزار تومانی در روز است خرید دستگاه 25 میلیون تومانی به‌صرفه است.»


 چالش‌ آشنای عدم‌حمایت دولت


پایمرد در ادامه به تشریح چالش‌های موجود و گذشته صنعت صندوق فروشگاهی و ویرا سیستم پرداخت و گفت: «رقبای ما این‌طور نشان داده بودند که نرم‌افزار ویرا مختص خرده‌فروشی و کسب‌وکارهای کوچک است که ما باگذشت زمان ثابت کردیم که این نرم‌افزار برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز کاربرد دارد و می‌تواند پاسخگوی نیاز کسب‌وکارها با هراندازه‌ای باشد.»

او افزود: «در حال حاضر ویرا با دو چالش دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ یکی از چالش‌های کنونی ما، نوسانات ارز است. زمانی که قیمت محصولاتمان را اعلام می‌کنیم اصلاً خوشحال نیستم که نرم‌افزار ما 20 میلیون تومان قیمت دارد. عدد بالاتر رفته است اما سودمان ازنظر تعداد فروش کم‌تر شده است. به‌علاوه ظرف ۵ ماه آینده محصول جدید ویرا منطبق با استاندارهای جهانی برای اولین بار در ایران رونمایی می‌شود.»

مدیرعامل ویرا سیستم بزرگ‌ترین چالش صنعت فروشگاهی را عدم‌حمایت دولت عنوان کرد و گفت: «دولت تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از صنعت صندوق فروشگاهی انجام نداده است. اگر دولت حمایت خود را بیش‌تر کند و بازار از ثبات بیشتری برخوردار شود. صنعت صندوق فروشگاهی آینده روشنی را تجربه خواهد کرد.»

او در پایان با اشاره به شرایط گذشته و حال سیستم صندوق‌های فروشگاهی اضافه کرد: «بیست سال پیش نرم‌افزارها خام بودند؛ دیتا و اطلاعات نداشتند و  به شکل دستی اطلاعات و بارکدهای کالا وارد دستگاه می‌شد. امروز برای هر صنفی مثلاً سوپرمارکت 20 هزار کالا به‌طور پیش‌فرض در سیستم بارگذاری شده است. رفته‌رفته فروشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بدون صندوق‌های فروشگاهی نمی‌توانند فعالیت کنند. حتی یک خرده‌فروشی که ممکن است از نرم‌افزار به‌عنوان ماشین‌حساب استفاده کند و یا فقط صدور فاکتور انجام دهد نیز بدون این دستگاه دچار ضعف خواهد شد و این روند نشانه مثبتی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.