راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با تمام پتانسیل‌هایی که دارد، یک حرفه کاملاً تخصصی است و برای موفق بودن در آن باید دانش تخصصی آن را آموخت و زمان کافی برای تحلیل آن صرف کرد. با این حال، مانند تمام کشورهای پیشرفته، برای افرادی که زمان کافی برای کسب مهارت‌ها و رصد بازار را ندارند، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین گزینه محسوب می‌شود

این روزها بورس یک‌بار دیگر به تیتر اول خبرهای بازار سرمایه تبدیل شده است. حدوداً یک سال پیش بود که شاخص بورس از قله ۲ میلیونی مسیر خود را کج کرد و به‌سمت پایین‌ترین سطح خود در یک سال گذشته با سرعت هرچه تمام‌تر حرکت کرد. حالا یک ماهی می‌شود که مجدد کورسوی امیدی به این جاده پرپیچ و خم برگشته است. حالا سؤال اینجاست که ساده‌ترین و بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در بورس چگونه است؟


اولین قدم


اولین مرحله سرمایه‌گذاری در بورس، دریافت کد بورسی است. برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار بورس اوراق بهادار لازم است هر فرد کد بورسی مختص خودش را داشته باشد. این کد به منزله شناسنامه فرد در بازار سرمایه است و بدون آن نمی‌توان سرمایه گذاری خود را در بورس شروع کرد. دریافت کد بورسی از طریق کارگزاری امکان‌پذیر است.


کارگزاری چیست؟


کارگزاری در واقع نوعی واسطه بین خریداران و فروشندگان سهام هستند که افراد را به هسته معاملات وصل می‌کند و اطلاعات خرید و فروش سهام را به هسته معاملات ارسال می‌کند. کارگزاری‌ها پس از انجام معامله، مبلغ مشخصی را به عنوان کارمزد معامله دریافت می‌کنند. بیش از 100 کارگزاری فعال وجود دارد که می‌توان با توجه به امکانات، پاسخگویی و عملکرد آنها، کارگزار مد نظر خود را انتخاب و برای دریافت کد معاملاتی اقدام کرد.

نحوه گرفتن کد بورسی از کارگزاری

همانطور که اشاره شد، دریافت کد بورسی از طریق مراجعه به کارگزاری انجام می‌شود. علاوه‌براین، هر کارگزاری با برخی دفاتر پیشخوان هم همکاری می‌کنند که برای دریافت کد، از آنجا نیز می‌توان اقدام کرد. در زمان ثبت‌نام در کارگزاری، از فرد کد رهگیری ثبت‌نام در سامانه سجام می‌خواهند.

نحوه ثبت‌نام در سامانه سجام

سجام یا همان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به مشتریان، آن را ایجاد کرده است. برای دریافت کد سجام، مشخصات شخصی خود را در این سامانه ثبت و پس از تکمیل مراحل، کد ده رقمی رهگیری را دریافت خواهند کرد. پس از آن می‌توان با در درست داشتن مدارک هویتی، شناسنامه و کارت ملی، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا یکی از شعبه‌های کارگزاری بورس مراجعه کرد و پروسه‌ی احراز هویت را انجام داد. برخی از کارگزاری‌ها، به صورت غیرحضوری نیز خدمات انجام می‌دهند.


سرمایه‌گذاری آنلاین در بورس


با توجه به این که امروزه اغلب کارها با استفاده از اینترنت و به صورت آنلاین انجام می‌شود، معاملات بورسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای آن که بتوان به صورت آنلاین معامله بورسی انجام داد، لازم است کد آنلاین سامانه معاملاتی خود را از کارگزاری دریافت کرد. پس از آن که تمام مراحل مربوط به ثبت نام و دریافت کد بورسی را انجام شد، می‌توان به صورت آنلاین و با مراجعه به پنل کاربری خریدوفروش سهام را انجام داد.

حال که سؤال چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم پاسخ داده شد، لازم است در اولین قدم از نحوه انجام معاملات و محاسبه سود و زیان معاملات، اطلاعات کافی داشت. در واقع داشتن دانش کافی در زمینه بورس اوراق بهادار و خرید و فروش آن کمک بسیار زیادی می‌کند. انجام معاملاتی بورسی نیز مانند سایر معاملات به آموزش احتیاج دارد.

در صورتی که سرمایه‌گذاران بدون داشتن اطلاعات کافی، به خرید و فروش و انجام معاملاتی بورسی اقدام کنند، ممکن است ضرر بسیار زیادی را تجربه و سرمایه خود را از دست بدهند. شرکت در دوره‌های معتبر آموزشی کمک می‌کند که اطلاعات کافی و صحیح در اختیار داشته و معاملات درست‌تری انجام داد. بنابراین از خواندن مطالب و مقالات مختلف در زمینه بورس و سرمایه‌گذاری و شرکت در دوره‌های آموزش معتبر و مفید نباید غافل شد.

یکی دیگر از مواردی که در سرمایه‌گذاری بورس اهمیت بسیار زیادی دارد، دنبال کردن اخبار مربوط به بورس است. بهتر است اخبار بورس را به صورت روزانه و از طریق خبرگزاری‌های معتبر دنبال کرد. بسیار مهم است که قبلاً از معامله، استراتژی معاملاتی داشت که مطابق با آن دست به خرید یا فروش زد. آن چه که برای سرمایه‌گذار در بورس اهمیت دارد، داشتن قدرت تحلیل بالا است.

یک سرمایه‌گذار باید بتواند با توجه به اخبار و بررسی اوضاع بورس در هفته‌های گذشته، تحلیل نسبتاً درستی از شرایط داشته باشد و با توجه به این شرایط برای خرید یا فروش سهام تصمیم‌گیری کند. تحلیل بورس به دو نوع تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال تقسیم می‌شود. در تحلیل تکنیکال، براساس الگوهای گذشته، روند قیمتی سهام در آینده را پیش‌بینی می‌کند. تحلیل بنیادی بر این اصل بنا شده است که هر سهم ارزش ذاتی دارد که از متغیرهای بسیار زیادی تأثیر می‌پذیرد. در تحلیل بنیادی عوامل تاثیرگذار بر ارزش سهام بررسی می‌شوند.


سخن پایانی


سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با تمام پتانسیل‌هایی که دارد، یک حرفه کاملاً تخصصی است و برای موفق بودن در آن باید دانش تخصصی آن را آموخت و زمان کافی برای تحلیل آن صرف کرد. با این حال، مانند تمام کشورهای پیشرفته، برای افرادی که زمان کافی برای کسب مهارت‌ها و رصد بازار را ندارند، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین گزینه محسوب می‌شود.

در ضمن، تیم مدیریت ثروت مانو نیز با تیم تخصصی و پشتیبانی 24 ساعته، همواره به دنبال بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای مشتریانش است. مانو طرح‌های متنوع سرمایه‌گذاری متناسب با درجه ریسک‌پذیری افراد ارائه می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.