راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا مادران امکان افتتاح حساب بانکی به نام اطفال خود را دارند؟ / موافقت دولت با لایحه اجازه مادر برای افتتاح حساب به نام فرزند صغیر

هیئت‌وزیران روز چهارشنبه 2 تیرماه 1400 با لایحه اجازه مادر برای افتتاح حساب بانکی به نام اطفال موافقت کرد. بر اساس لایحه مصوب هیئت‌وزیران که باهدف کلان حمایت از نقش و جایگاه مادری و منافع عالیه کودکان و مرتفع کردن محدودیت قانونی پدید آمده برای مادران در افتتاح انواع حساب‌های بانکی برای اطفال و برداشت از آن تهیه و تدوین‌شده است، مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود حساب‌های بانکی افتتاح کند. حق برداشت از این حساب‌ها نیز تا رسیدن صغیر به سن ۱۸ سال تمام شمسی فقط با مادر است.

لازم به ذکر است، پیش از تصویب این لایحه، مادران در افتتاح حساب بانکی برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال خود و برداشت از این حساب با موانع قانونی مواجه بودند.

۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۵۶ قانون «اجازه افتتاح حساب پس‌انداز برای اطفال» به‌صورت ماده‌واحده به تصویب مجلس رسید و به‌موجب آن «مادر می‌توانست به نام فرزند صغیر خود حساب پس‌انداز باز کند و حق برداشت از این حساب تا رسیدن صغیر به سن ۱۸ سال تمام فقط با مادر بود.»

اما ۸ شهریور ۱۳۶۲ با تصویب قانون «عملیات بانکی بدون ربا» مادران در افتتاح حساب و برداشت از آن برای اطفال خود با مشکل محدودیت قانونی مواجه شدند. ماده (۳) این قانون، سپرده‌های بانکی را به دو نوع قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری بلندمدت تقسیم کرد و با این تقسیم‌بندی، عملاً اختیار قانونی مادر در افتتاح حساب و برداشت از آن برای فرزند کمتر از ۱۸ سال خود، محدود به سپرده‌های قرض‌الحسنه شد. همین موضوع مشکلاتی را برای مادران به‌ویژه مادرانی که مسئولیت حضانت و نگهداری فرزندان کمتر از ۱۸ سال خود را عهده‌دار بودند، به وجود آورد و آن‌ها را در افتتاح انواع سپرده‌های بانکی برای فرزندان خود با محدودیت‌های قانونی مواجه ‌کرد. اما با طرح لایحه اجازه مادر برای افتتاح حساب بانکی به نام اطفال در دولت در سال 97 و تصویب آن در تیرماه 1400 این مشکلات از پیش روی مادران برداشته خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.