راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزارت نیرو برای ساماندهی مراکز استخراج رمزارز چه اقداماتی انجام داده است؟

تقریباً ده سالی است که پدیده رمزارزها به‌وجود آمده و در چندسال اخیر نیز بازار آنها به خصوص بیت‌کوین در کشور بسیار داغ شده که به دنبال این استقبال، مراکز استخراج نیز گسترش پیدا کرده است. برای استخراج رمزارزها نیاز است که محاسبات پیچیده‌ای توسط رایانه به صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است. به‌طوری که برای استخراج یک عدد بیت‌کوین به بیش از ۳۳۰ مگاوات ساعت برق نیاز است که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی در طول یک شبانه روز است.

در کشور مدت‌هاست که موضوع استخراج رمزارزها بسیار مورد بحث قرار گرفته و قوانین و مقررات زیادی برای آن وضع شده است به این خاطر که مراکز ماینینگ به صورت قانونی یا حتی غیرقانونی وجود دارد و حتی سرمایه‌گذاران خارجی، مراکز استخراج رمزارز خود را در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی کرده‌اند. این استقبال به این خاطر است که کشور در میان ۷ کشور جهان با بیشترین میزان استخراج رمزارز (چین، آمریکا، روسیه، قزاقستان، ایسلند و کانادا) قرار دارد که عامل اصلی شیوع استخراج رمزارزها در ایران وجود تعرفه حامل‌های انرژی با تخفیف ارائه می‌شود و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.

در این میان وزارت نیرو برای ساماندهی به مراکز استخراج رمزارز با هدف تسهیل و حمایت از فعالیت آنها اقداماتی را انجام داده است. حمایت از تشکیل مزارع بزرگ از طریق اعمال تخفیف ولتاژ اتصال یکی از اقداماتی بوده است تا مراکز مجاز فعالیت داشته باشند. به منظور مدیریت بار، تخفیف بهای برق در 8 ماه (ایام عادی) و دو برابر کردن قیمت در ایام محدودیت‌دار صورت گرفته است. یکی دیگر از اقدامات مهم برای صرفه‌جویی در مصرف برق با توجه به میزان مصرف برق در مراکز برق، امکان استفاده از انرژی تجدیدپذیر فراهم شده است.

یکی دیگر از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، امکان استفاده مراکز استخراج رمزارزها از معادل انرژی صرفه جویی شده حاصل از سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی انرژی است. همچنین در صورت اتصال به استخرهای داخلی استخراج رمزارز، تخفیف بهای برق نیز اعمال شده است.

در یک ماه اخیر با خاموشی‌های متعددی مواجه بوده‌ایم که به عقیده برخی فعالیت مراکز استخراج رمزارز هم می‌توانند در این خصوص تاثیراتی داشته باشند. در همین راستا وزارت نیرو با هدف شناسایی و برخورد با مراکز غیرمجاز استخراج رمزارزها اقداماتی را انجام داده است. مانورهای متعدد سراسری جهت شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز و همچنین بازرسی‌های محلی و موردی انجام شده است.

سامانه‌ای جهت گزارش‌دهی به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat راه‌اندازی شده است تا از طریق آن از ظرفیت گزارش‌های مردمی استفاده شود. همچنین الگوی مصرف مشترکان در شرکت‌های توزیع مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و هماهنگی و تعامل سازنده با سایر دستگاه‌های مسئول از جمله پلیس امنیت اقتصادی ناجا، دادستانی کل کشور، وزارت نفت و …. از جمله اقدامات وزارت نیرو بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.