راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل توانیر: با تولید‌کنندگان رمزارزها برخورد جدی می‌کنیم

محمدحسن متولی زاده مدیرعامل توانیر اعلام کرد:‌ «در یک ماه آینده با شرایط بحرانی مواجه هستیم، به همین دلیل با تولیدکنندگان رمزارزها برخورد جدی می‌کنیم.»

به گزارش مهر، متولی زاده در برنامه‌ تلویزیونی با اشاره به گرمای زودرس و بی‌سابقه در ۵۰ سال اخیر گفت: «در کنار کم‌بارشی و خشکسالی، پدیده‌ای به نام رمزارز به وجود آمده که حجم قابل‌ملاحظه‌ای از مصرف را به خود اختصاص می‌دهد. تمامی این عوامل باعث رشد مصرف ۲۰ درصدی در صنعت برق شده است.»

مدیرعامل شرکت توانیر اضافه کرد: «درست است که مهم‌ترین علت کاهش عرضه و تولید برق، کاهش ذخیره آب نیروگاه برق‌آبی و عدم آمادگی نیروگاه‌ها طبق برنامه است اما تولید رمزارزها نیز بسیار انرژی بر است. علت اینکه بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان رمزارزها به ایران سرازیر شده‌اند قیمت ارزان انرژی در کشور ماست.»

متولی زاده اظهار کرد: «تولیدکنندگان رمزارزها دودسته هستند؛ یک دسته در چارچوب قوانین و مقررات کار می‌کنند که حدود ۳۰۰ مگاوات قرارداد رسمی دارند و مدیریت‌پذیر هستند. مابقی تولیدکنندگان رمزارزها در کشورمان تمایلی ندارند در چارچوب قانون فعالیت کنند و مدیریت‌پذیر باشند.»

متولی زاده با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان تولید رمزارزها در کشورمان وجود ندارد، گفت: «یکی از ویژگی‌های رمزارزها و فرایند استخراج آن‌ها، این است که قابل‌کنترل نیست. در سال اخیر, رشد انرژی مصرفی برای استخراج هر واحد رمزارز، چندین برابر شده و بر اساس برآوردها، حدود دو هزار مگاوات از برق کشورمان برای تولید رمزارز مصرف می‌شود.»

به گفته متولی زاده، دو هزار مگاوات معادل مصرف دو میلیون خانوار یا معادل بیش از مصرف هفت استان کشور و یا معادل ۳۰ درصد مصرف تهران است.

او ادامه داد: «از همه کمک خواستیم تا در این زمینه به ما کمک کنند و اگر مطلع شدند جایی در حال تولید غیرقانونی رمزارز است در سامانه سمات اطلاع‌رسانی و پاداش دریافت کنند.»

او در ادامه تصریح کرد: «امسال به‌ویژه در یک ماه آینده, شرایط بحرانی داریم، به همین علت به نیروگاه‌ها فشار آوردیم تا زودتر به مدار تولید برگردند و با تولید رمزارزها هم برخورد جدی می‌کنیم.»

منبع مهر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.