راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لزوم نوآوری در بانکداری دیجیتال برای تداوم بقا

تحولات و تغییرات گسترده دیجیتالی پس از عبور از صنایع مختلف به صنعت بانکداری رسیده و این صنعت مهم که ثبات نسبی در دهه‌های گذشته از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است را با چالشی جدید مواجه کرده است. چالشی که صنعت بانکداری در دنیای دیجیتالی با آن روبه‌رو شده، مربوط به عدم توانایی بانک در همراه کردن سریع خود با تغییرات تکنولوژی و نیازهای جدید مشتریان درزمینهٔ بانکداری الکترونیک و بهره‌مند شدن از جذابیت‌های آن است.

به گزارش تیم مارکتینگ شرکت پارمیس، از دستاوردهای دنیای دیجیتال، سادگی ارائه خدمات شبانه‌روزی و نیز امنیت بالا در خدمات ارائه‌شده است. متأسفانه صنعت بانکداری مهم‌ترین بعد دنیای رقابتی یعنی کیفیت خدمات ارائه‌شده را فراموش کرده و علی‌رغم اهمیت تمرکز بر رضایت مشتریان از خدمات ارائه‌شده، بیشتر بر ارائه خدمات جدید اصرار دارد که البته به دلیل ماهیت خدمات ارائه‌شده توسط بانک نمی‌توان تمایز را به‌عنوان مزیت رقابتی در صنعت بانکداری دانست، زیرا اکثر این خدمات توسط دیگر بانک‌ها نیز به مشتریان ارائه می‌شوند. بلکه برای کسب سود بیشتر در صنعت بانکداری می‌توان از طریق ارائه خدمات باکیفیت و جذب مشتریان بیشتر، خود را از دیگر رقبا متمایز کرد.


بازاریابی رابطه‌مند، نیاز بانکداری امروز


در بخش خدماتی درک نیازهای ضروری و جدید مشتریان امری مهم در توسعه کسب‌وکار است. زیرا امروزه مدل‌های درآمدی به سمت ایجاد رابطه‌ای قوی، بلندمدت و نزدیک با مشتریان تغییریافته و بهترین رویکرد به‌ویژه برای کسب‌وکارهای خدماتی، مدل بازاریابی رابطه‌مند است.

بنابراین، به‌واسطه تحولات و تغییراتی که محیط متلاطم بازار به کسب‌وکارها تحمیل می‌کند و باهدف همگام شدن با آن باید تمرکز بر ارائه محصولات باکیفیت بالا را کمتر و توجه را بر مشتری و ایجاد رابطه‌ای بلندمدت با آن قرارداد. ازآنجاکه علت برقراری روابط دستیابی به منافع خاص و مدنظر است، مشتریان در صورتی با یک کسب‌وکار همگام می‌شوند که بتواند پاسخی مناسب به نیازها و منافع آن‌ها بدهد؛ درنتیجه این مدل بازاریابی نوعی استراتژی دفاعی به‌حساب می‌آید.

خدمات مالی و حسابداری در دنیای رقابتی و پیشرفته امروز، به بازاریابی رابطه‌مند نیاز دارد تا بتواند از این طریق به حفظ و توسعه روابط با مشتریان به کمک تمام کانال‌های ارتباطی دنیای مدرن به‌ویژه سایت و اپلیکیشن بپردازد. بانک‌ها به‌عنوان نمونه بارز در دنیای خدمات مالی بیش از هر کسب‌وکار دیگری برای بهبود سطح رضایت مشتریان و درنتیجه تعهد آن‌ها به ایجاد ارتباط قوی‌تر به کمک دنیای دیجیتال نیاز دارند. به همین دلیل بحث ارائه انواع خدمات مالی در بانکداری دیجیتال قدرت گرفته است، زیرا مدیریت ارتباط بانک با مشتریان بر درک آن‌ها از بانک تأثیرگذار است.

به‌گونه‌ای که تحقیقات درزمینهٔ بازاریابی و خدمات بانکی نشان داده‌اند که برنامه‌های بازاریابی رابطه‌مند که به افزایش جریان اطلاعات بین مشتریان و بانک منجر می‌شود، می‌تواند افزایش رضایت مشتریان و ایجاد احساس مثبت در آن‌ها و درنتیجه تقویت ارتباط بین مشتریان با بانک را به همراه داشته باشد. بد نیست همواره به یاد داشته باشیم که بازاریابی نوآورانه به سازمان‌ها در خلق ارزش‌های بزرگ برای مشتریان خود کمک می‌کند.


مزیت رقابتی بانکداری الکترونیک: ارائه خدمات باکیفیت


محصول اصلی در صنعت بانکداری از جنس خدمات است و ازآنجاکه در اقتصاد جهانی، خدمات سهم زیادی در ارائه ارزش‌افزوده دارد و اغلب کسب‌وکارها در دنیای دیجیتال به سمت خدمات درحرکت هستند؛ می‌توان گفت صنعت بانکداری می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در این بخش از اقتصاد جهانی داشته باشد.

با رشد سریع اینترنت و به دنبال آن جهانی‌شدن بازارها، بانک‌ها نیز ناچار به ایجاد تغییر در نوع خدمات خود به مشتریان شدند. به‌گونه‌ای که از طریق هماهنگ کردن خود با فناوری اطلاعات و ارتباطات جدید باید انواع خدمات الکترونیک را به خدمات حضوری خود برای مشتریان اضافه کنند.

با در نظر گرفتن نوع فعالیت بانک‌ها، مشتریان عامل تعیین‌کننده موفقیت بانک‌ها و افزایش در سود آن‌ها هستند. به همین دلیل با ارائه خدمات باکیفیت بالاتر و سرعت بهتر می‌توان رضایت مشتریان را تأمین و ارتباطی پایدار با آن‌ها برقرار کرد.

کیفیت خدمات را می‌توان به‌صورت تمرکز بر چیزی که به مشتریان ارائه می‌شود، تعریف کرد که خود دارای دو بعد کیفیت اجرایی یعنی آنچه انجام‌شده و کیفیت کارکردی یعنی چگونه انجام شدن کار و خدمت است.

در بانکداری الکترونیک که خدمات الکترونیک ارائه می‌شود، کیفیت مجموعه‌ای از تمام ادراکات، قضاوت‌ها و ارزیابی‌های مشتریان از خدمات ارائه‌شده در محیط الکترونیکی است. بنابراین کارایی بستر ارائه خدمت ازنظر سرعت دسترسی و سهولت استفاده از آن، ایجاد اطمینان از کارکرد درست خدمت ارائه‌شده، دسترسی به خدمت الکترونیکی که مربوط به عملکرد درست فنی بستر مربوط به آن می‌شود، حفظ امنیت اطلاعات، پاسخگویی درست به مشتریان و امکان برقراری ارتباط به‌روش‌های مختلف با ارائه‌دهنده خدمات و نیز برطرف کردن سریع مشکلات احتمالی از فاکتورهای موثر در کیفیت خدمات هستند.

بانکداری اجتماعی را می‌توان مهم‌ترین نیاز بانکداری امروز دانست. در این نوع از بانکداری مشتریان به گروه‌های مختلف با ویژگی‌های مشخص تقسیم‌شده و به هر گروه متناسب با نیاز آن‌ها خدمات ارائه می‌شود. بانکداری باز ازجمله خدمات موردنیاز مشتریان بانکی است که در آن نرم‌افزار حسابداری به سامانه یکپارچه بانکی متصل شده و درنتیجه انجام فرآیندهای بانکی و مالی شرکت از طریق نرم‌افزار حسابداری انجام می‌شود.

منبع روابط عمومی شرکت پارمیس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.