راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی از داشبورد عمومی سامانه ایران نوآفرین / ویترین شفاف داده‌ها در کشور

«داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه سامانه ایران نوآفرین» مورد تشریح و تبیین قرار گرفت

طی مراسمی که صبح دیروز (۲۱ اردیبهشت) در سالن فیروزه سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد، «داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه سامانه ایران نوآفرین» با حضور معاون وزیر ارتباطات و مدیران این بخش، ضمن حضور مجازی مدیران ICT استانی و نمایندگان افکار عمومی مورد تشریح و تبیین قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌المل سازمان فناوری اطلاعات ایران، سامانه ایران نوآفرین، بر اساس ماده 11 مصوبه حمایت از شرکت‌های نوپا به عنوان درگاه واحد ارائه خدمات به زیست‌بوم نوآفرینی کشور از تابستان سال ۹۸ کار خود را آغاز کرد. از مهم‌ترین اهداف سامانه نوآفرین می‌توان به ایجاد پنجره واحد ارائه خدمات به حوزه نوآفرینی در کشور، تشکیل پایگاه داده یکپارچه و حمایت استراتژیک از توسعه کسب‌وکارهای نوپا اشاره کرد.

هویت‌های کاربری سامانه ایران نوآفرین نیز عبارتند از: شرکت نوپا، تیم نوپا، شرکت‌های بزرگ رشد یافته، شتاب‌دهنده و مراکز رشد، سرمایه‌گذار، ارائه‌دهنده فضای کار اشتراکی، علاقه‌مند به دریافت اطلاعات، شخص حقیقی جویای کار و فرشتگان کسب‌وکار. در این میان خدمات 12‌گانه این سامانه نیز قابل ارائه ودریافت برای متقاضیان است که برخی از آنها شامل کد پستی فضای اشتراکی، پیشخوان مجوزهای کشور، سداد، وام اضطراری، ایران زمین و داشبورد آماری عمومی است.


شفافیت داده‌ها با داشبورد آماری عمومی


شهره ناصری، معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی فناوری اطلاعات در ابتدای این رویداد با ارائه آماری در خصوص فعالیت‌های سامانه ایران نوآفرین اظهار داشت: «این سامانه از ابتدای فعالیت خود تا کنون میزبان حدود 10 هزار هویت و به عبارتی ذینفع بوده که بالغ بر ۷ هزار و 800 درخواست خود را در 12 گروه‌بندی ارائه کرده‌اند. به طوری که سامانه یاد شده، رشد 38 درصدی در ثبت‌نام هویت‌های کاربری و رشد 680 درصدی در میزان درخواست خدمات را تجربه کرده است. هم‌چنین در میان شرکت‌های نوپای ثبت‌نام شده، بیشترین سهم متعلق به شرکت‌های فناوری اطلاعات با تخصیص 50 درصد، سپس آموزش و یادگیری و بهداشت و درمان است.»

او ‌با اشاره به این که در بخش بوم‌واره سامانه نوآفرین، متقاضیان می‌توانند به صورت رایگان و یا با تخفیف از خدمات شرکت‌های بزرگ استفاده کنند، گفت: «دسته‌بندی خدمات در بوم‌واره عبارتند از خدمات امنیت اطلاعات، اپلیکیشن، مشاوره حقوقی و غیره که در مجموع 36 شرکت خصوصی از هشت استان به آن متصل هستند که استان تهران با 30 اتصال دارای بیشترین تعامل است. بررسی آمار ارائه شده حاکی است که تا کنون حدود پنج هزار ثبت‌نام در بومواره انجام شده است.»

ناصری، در خصوص جزییات داشبورد آماری عمومی بیان داشت: «داشبورد عمومی، بخشی است که به نمایش داده‌ها می‌پردازد و ضمن ایجاد شفافیت در داده‌های ذخیره شده، دسترسی آسان و کاربردی را برای سیاستگذاران زیست‌بوم فناوری فراهم می‌کند.»


در جست‌وجوی سرمایه‌گذار با بوم سرمایه


پرداختن به موضوع «خدمت بوم سرمایه» از جمله مسایلی بود که در این رویداد مورد توجه همگان قرار گرفت. مرضیه احمدی، سرپرست اداره کل پایش، ممیزی و نظارت با یادآوری این که جذب سرمایه‌گذار، همواره یکی از اصلی‎‌ترین چالش‌های کسب‌وکارهای نوپاست، گفت: «با استفاده از خدمت بوم سرمایه، متقاضیان می‌توانند ضمن ارائه مستندی از ایده خود و پیش‌بینی مالی، زمینه فعالیت و خلاصه‌ای از معرفی محصول یا خدمت، ضمن رد یا تأیید ادمین سامانه در انتظار تأیید اولیه از سوی سرمایه‌پذیر به سر برند.»

به گفته او، سرمایه‌گذاران حمایت‌کننده از ایده‌ها می‌توانند پس از تأیید نهایی در صورت داشتن شرایط دستورالعمل توسعه صندوق‌های جسورانه سازمانی حوزه فاوا از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند.


ارزشمندی داده‌های نوآفرین در اکوسیستم استارت‌آپی


امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات نیز با پیوستن به این مراسم به تکمیل هر چه بیشتر  داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه سامانه ایران نوآفرین، درگاه یکپارچه زیست بوم نوآفرینی پرداخت. رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به این مهم که وقتی در مورد شفافیت حرف می‌زنیم به طور غیرمستقیم به موضوع فساد نیز اشاره داریم، گفت: «کارکرد اصلی سامانه ایران نوآفرین، ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات جهت ارتقای تصمیم‌گیری‌ها در سطوح مختلف است. داده‌های ارائه شده در ایران نوآفرین، برای تصمیم‌گیری در اکوسیستم استارت‌آپی کشور بسیار ارزشمند است و برای بخش دولتی و خصوصی این امکان را فراهم می‌سازد تا بتوانند به اخذ تصمیمات راهبردی بپردازند. تغییرات ایجاد شده در این سامانه را می‌توان ابزاری جهت بهینه‌سازی وضعیت استان‌های کشور در حوزه استارت‌آپی به شمار آورد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.