راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قمار به‌صرف کیمچی / تلاش رگولاتورهای کره جنوبی برای محدود کردن رمزارزها

محمدحسن هاشم‌خانلو / بین ارزش رمزارز در کره جنوبی و ارزش جهانی، اختلاف وجود دارد و معمولاً در این کشور بالاتر است. این اتفاق که باعث دلالی برخی از سرمایه‌گذاران می‌شود، مسئولان کره جنوبی را نگران کرده که از ابتدا هم نگاه مثبتی به رمزارزها نداشته‌اند. در این شرایط، سیاست‌های مختلف رگولاتورهای کره‌ای شامل تلاش برای نظارت، کنترل و حتی ممنوعیت رمزارزها بوده است.


دلالی رمزارز


ارزش رمزارزها در بازار کره جنوبی با ارزش جهانی اختلاف قیمت دارد و گاه به‌شدت از آن بالاتر است. این پدیده به کیمچی پریمیوم (Kimchi Premium) معروف است. بر اساس گزارش کوین‌دسک، میزان کیمچی پریمیوم در می ۲۰۱۷ به ۶۳درصد و در ژانویه ۲۰۱۸ به ۴۷درصد رسیده و اخیراً تا ۱۸درصد بالا رفته است.

کیمچی پریمیوم فرصت‌هایی برای دلالی ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذاران می‌توانند رمزارزها را با قیمت کمتر بخرند و در بازاری دیگر بفروشند که ارزش آن‌ها بالاتر است. بنا به این گزارش اگرچه در گذشته اشتیاق به تجارت رمزارزها محدود به جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله بوده است، اما در موج‌های جدید سرمایه‌گذاری، افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله نیز به خریدوفروش رمزارزها روی آورده‌اند.

در دوره پساکرونا، به خاطر ترس از تورمی که بسته‌های محرک دولتی، افزایش شدید قیمت املاک و مستغلات و ایستایی دستمزدها در بازار کار شدیداً رقابتی کره جنوبی ایجاد کرده است، هر دو گروه جوان و سالمند به دنبال درآمد غیرفعال رفته‌اند.


قوانین سخت‌گیرانه


بنا به گزارش تایمز کره جنوبی، با وجود استقبال گسترده از رمزارزها، در روزهای اخیر ارز‌های دیجیتالی مثل بیت‌کوین و دوج‌کوین، ۶.۶۱ و ۱۷ درصد سقوط کرده‌اند. در این شرایط رگولاتورهای این کشور نسبت به خطرات تجارت رمزارز هشدار می‌دهند.

یون سانگ‌سو (Eun Sung-soo)، رئیس کمیسیون خدمات مالی کره جنوبی (FSC) از احتمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای مبادلات دارایی‌های دیجیتال سخن گفته است. او تصریح می‌کند آن‌ها هیچ‌گونه مسئولیتی را در قبال خسارت‌های معاملات رمزارز بر عهده نخواهند گرفت.

بر اساس گزارش کوین‌دسک، یون خبر می‌دهد درحالی‌که از ۲۵ مارس به صرافی‌های رمزارز این کشور فرصت داده شده بود درخواستنامه ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی را تکمیل کنند، هیچ‌کدام از آن‌ها تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند. او در ادامه می‌گوید درصورتی که آن‌ها تا ۲۴ سپتامبر مراحل اداری را طی نکنند، تمامی ۲۰۰ صرافی رمزارز این کشور تعطیل خواهند شد.

این درخواستنامه به خاطر قانون جدید گزارش تراکنش‌های مالی برای جلوگیری از پول‌شویی برای رمزارزها اجباری شده است. در تاریخ ۱۹ آوریل، دفتر سیاست‌گذاری دولت کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد تا ماه سپتامبر تمامی بنگاه‌های غیرقانونی رمزارز را تعطیل خواهند کرد تا فقط صرافی‌هایی فعال باشند که به قانون گزارش تراکنش‌های مالی پایبندند.

مهم‌ترین شرط ثبت درخواستنامه ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی، شراکت رسمی با یک بانک تجاری محلی است. از میان ۲۰۰ صرافی رمزارز،‌ تنها چهار صرافی بزرگ که به «۴ بزرگ» معروف‌اند این ویژگی را دارند، اما با تصویب قوانین جدید، این چهار صرافی بزرگ نیز از تعطیل شدن هراس دارند.

بر اساس این گزارش، رمزارز در کره جنوبی از رونق چشمگیری برخوردار است. ۴ بزرگ در طی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱، ۲.۴۹ میلیون کاربر جدید را ثبت کرده‌اند که ۶۴ درصد آن‌ها بین ۲۰ تا ۴۰ سال، سن دارند. معامله‌گران ۳۰ تا ۴۰ ساله، بیش از ۳۹۸ میلیون دلار در رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تعطیل شدن چهار صرافی بزرگ، ضربه شدیدی به این سرمایه‌گذاران جوان خواهد زد.


مخالفت و ممنوعیت


بنا به گزارش کوین‌دسک، این نخستین بار نیست که معامله‌گران رمزارز کره جنوبی با خشم دولتی مواجه می‌شوند. در ژانویه ۲۰۱۸، پارک سانگ‌کی، وزیر دادگستری این کشور از تنظیم قانونی برای ممنوع کردن تجارت رمزارز و تعطیل کردن تمامی صرافی‌های آن‌ها خبر داد. پارک در صحبت‌های خود تجارت رمزارز را با «قمار» یکسان معرفی کرد.

در روز اظهار نظر وزیر دادگستری کره جنوبی، قیمت بیت‌کوین ۸ درصد سقوط کرد. به خاطر پدیده کیمچی پریمیوم ارزش بیت‌کوین در این کشور ۱۵درصد کاهش پیدا کرد. این روز در میان مردم کره جنوبی به «مصیبت پارک سانگ‌کی» معروف است.


مالیات رمزارز


در کنار تلاش‌های مسئولین کره جنوبی برای ممنوع کردن و نظارت هر چه بیشتر بر رمزارزها، آن‌ها از مالیات نیز برای کنترل کردن ارزهای دیجیتال استفاده کرده‌اند.

بر اساس گزارش هرالد کره جنوبی، کسانی که بیشتر از ۲.۵ میلیون وان درآمد کسب کنند، مشمول مالیات‌اند. مطابق قانون مالیاتی مصوب دسامبر گذشته، ۲.۵ میلیون وان ابتدایی درآمد معاف است. برای مثال اگر یک نفر ۱۰ میلیون وان از تجارت بیت‌کوین به دست بیاورد، باید برای ۷.۵ میلیون وان ۲۰درصد مالیات بپردازد.

در این قانون، میراث و هدیه رمزارز نیز مشمول مالیات است. در این موارد، ارزش دارایی با توجه به میانگین ارزش رمزارز در یک ماه پیش و یک ماه پس از دریافت آن، تعیین می‌شود. این قانون مالیاتی باعث نگرانی‌ معامله‌گران رمزارز شده است. آن‌ها مخصوصاً با توجه به سنگین‌تر بودن این مالیات نسبت به مالیات بر سرمایه‌گذاری بورس معترض‌اند که از آغاز سال ۲۰۲۳، شامل درآمد بالای ۵۰ میلیون وان در بورس خواهد شد.

مجلس کره جنوبی در این قانون، ارزهای دیجیتال را مانند دارایی‌های غیرمشهود دیگر در نظر گرفته و مشابه آن‌ها، معافیت ۲.۵ میلیون وانی را برای کسب درآمد از رمزارز تصویب کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.