راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تشخیص حرکت (Action Detection) چگونه دقت هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد؟

مسئله احراز هویت غیرحضوری در کشور همگام با جامعه جهانی، به دلیل مزیت‌های آن، مورد توجه قرار گرفته است. با ظهور و گسترش کرونا نیز توجه به این مسئله بیشتر از گذشته شده است. یکی از سرویس‌های ارائه دهنده احراز هویت غیرحضوری، سرویس یوآیدی است که این فرایند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

فرایند احراز هویت در یوآیدی به صورت است که کاربر یک ویدیوی 15 ثانیه‌ای از چهره خود به صورت زنده گرفته و به سرور ارسال می‌کند. این ویدیو با الگوریتم‌های هوش مصنوعی بررسی شده و زنده بودن و تطابق آن تأیید یا رد می‌شود. مرحله بعد از آن، زیرمجموعه فرایند تشخیص زنده بودن چهره کاربر و در راستای ضمانت بیشتر امنیت کاربر، به فرایند احراز هویت اضافه شده است.

به این صورت که بعد از ارسال ویدیوی 5 ثانیه‌ای توسط کاربر، یک ویدیوی 5 ثانیه‌ای دیگر به منظور تضمین زنده بودن چهره کاربر از او گرفته شده و در این ویدیو از کاربر خواسته می‌شود که سر خود را به یکی از چهار جهت اصلی بچرخاند. جهت‌ها در این درخواست به صورت تصادفی هستند.

این ویژگی باعث می‌شود تعداد کسانی که ویدیوی ارسالی آنها جعلی‌ست، کمتر شود. زیرا با افزوده شدن این مرحله و تغییر جهت چهره به صورت تصادفی به یک سمت که توسط هوش مصنوعی بررسی می‌شود، ارسال ویدیوی جعلی و از پیش ضبط شده هیچ شانسی برای بررسی نداشته باشد. این ویژگی می‌تواند در صورت درخواست شرکت یا کسب‌و‌کار طرف قرارداد، به فرایند احراز هویت، اضافه و یا حذف شود.

«بعد از ارسال ویدیوی 5 ثانیه‌ای توسط کاربر، یک ویدیوی 5 ثانیه‌ای دیگر به منظور تضمین زنده بودن چهره کاربر از وی گرفته شده و در این ویدیو از کاربر خواسته می‌شود که سر خود را به یکی از چهار جهت اصلی بچرخاند.»

دقت الگوریتم تشخیص زنده بودن کاربر (Liveness Detection) در یوآیدی بالای 98 درصد است. از زمانی که مرحله Action Detection به فرایند احراز هویت افزوده شده، علاوه بر افزایش میزان این دقت، از ترافیک ویدیوهای جعلی که یوآیدی باید رد کند، کاسته شده است.

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی نظیر Deep Learning، Liveness Detection و Face Verification فرایند احراز هویت کاربران سامانه ثنا و احراز هویت کاربران سامانه سجام برای دریافت کد بورسی را انجام می‌دهد.

فرایند احراز هویت دیجیتال با یوآیدی به صورت بلادرنگ یا Real Time انجام می‌پذیرد. کاربران جهت احراز هویت توسط یوآیدی یک ویدیوی 15 ثانیه‌ای و یک ویدیوی 5 ثانیه‌ای برای تشخیص زنده بودن کاربر از چهره خود ارسال می‌کنند. این ویدیوها توسط یوآیدی بررسی شده و در حداقل زمان ممکن نتیجه به سرویس دهنده مورد نظر ارسال می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.