راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارز دیجیتال ترون چیست و چگونه در ترون سرمایه‌گذاری کنیم؟

ترون یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین و از جذاب‌ترین رمزارزهای بازار است. در چند سال اخیر توجه بسیاری از سرمایه‌‌گذاران را به خود جلب کرده است و در سال ۲۰۲۱ توانسته رشد قابل‌توجه بیش از ۶۰۰ درصدی را تجربه کند. در این مطلب به بررسی ترون و نحوه سرمایه‌گذاری و خرید ترون می‌پردازیم.

ترون (Tron) یک شبکه مبتنی بر بلاکچین است که می‌توان روی آن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) ساخت و محتوای رسانه‌ای را به اشتراک گذاشت. توکن ترون یا همان ترونیکس با نماد TRX برای دستیابی به برخی از ویژگی‌های این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، هدف اصلی این توکن استفاده از آن در شبکه ترون است. البته، این توکن یک ذخیره ارزش هم به حساب می‌آید و در صرافی‌ها معامله می‌شود. پس می‌توان از آن به عنوان یک ارز دیجیتال نیز نام برد.

شبکه ترون در سال 2017 توسط جاستین سان (Justin Sun) تأسیس شد. در ابتدا توکن ترون از توکن‌های مبتنی بر ERC-20 بود که توسط شبکه اتریوم پشتیبانی می‌شد اما در سال 2018 از این شبکه جدا شد. در همان سال، جاستین سان، Bit Torrent، بزرگ‌ترین سایت اشتراک فایل در اینترنت را خریداری کرد که اکنون توکن آن به سی رمزارز برتر جهان راه پیدا کرده است. در حال حاضر، قیمت ترون صعود خوبی را تجربه می‌کند و بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی 0.۳ دلار را به ثبت رسانده است. این رمز ارز در زمان نگارش این مقاله از نظر ارزش بازار در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال در رتبه 18 قرار دارد.


هدف از ساخت ترون


هدف ترون کمک به پاداش دادن بیشتر به تولیدکنندگان محتواست. در حال حاضر، چندین شرکت بزرگ مانند یوتیوب، فیسبوک و اپل دارای رتبه بالایی برای مشاهده و پخش فایل‌های رسانه‌ای در سایت‌های خود هستند. آن‌ها نه تنها کنترل این فایل‌ها را در اختیار دارند، بلکه بیشتر پول تولید شده توسط آنها را نیز دریافت می‌کنند. با این وجود، تنها بخش اندکی از این درآمد نصیب تولیدکنندگان محتوا می‌شود. پلتفرم ترون برای حل این مسئله راه‌اندازی شده است.

ترون امکانی را فراهم می‌کند که بینندگان به طور مستقیم از طریق این شبکه و با استفاده از توکن‌های TRX به تولیدکنندگان محتوا پاداش دهند. بنابراین، به جای آنکه بخشی از آن محتوا تحت مالکیت یک شرکت بزرگ باشد، کاملاً در اختیار تولیدکننده آن قرار می‌گیرد.


ترون چگونه کار می‌کند و فناوری آن چیست؟


اولین اصل در شبکه ترون این است که تمام داده‌های موجود در این شبکه رایگان است و توسط یک مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود. تولیدکنندگان محتوا می‌توانند به عنوان پاداش برای محتوای خود، دارایی‌های دیجیتال دریافت کنند. این دارایی‌ها می‌تواند به صورت توکن TRX یا سایر توکن‌هایی باشد که توسط TRX پشتیبانی می‌شود.

تولیدکنندگان می‌توانند سکه‌ها یا توکن‌های خودشان را تولید کنند و از آنها در برنامه‌های خود روی شبکه ترون استفاده کنند. این برنامه‌ها توسط توکن اصلی ترون پشتیبانی می‌شوند. مرحله نهایی توسعه ترون پشتیبانی از بازی‌ها در این شبکه است. این کار به صورت کاملاً غیرمتمرکز خواهد بود و کاربران در صورت لذت بردن از بازی می‌توانند به صورت مستقیم با دارایی‌های دیجیتالی خود، به تولیدکنندگان پاداش دهند.


آیا ترون پول واقعی است؟


ارز دیجیتال ترون می‌تواند به عنوان ذخیره ارزش، به عنوان سرمایه‌گذاری یا برای معامله با ارزهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، می‌توان آن را «پول واقعی» در نظر گرفت. با این حال، استفاده اصلی این توکن در ساخت و تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی شبکه ترون است.

همچنین، در صورت قفل کردن توکن‌های ترون می‌توانید پاداشی به نام «Tron Power» به دست آورید. این کار، امکان داشتن حق رأی درمورد تصمیمات مربوط به شبکه و همچنین داشتن جایگاه بالاتری را برای هولدر ترون فراهم می‌کند. هرچه یک هولدر توکن‌های خود را مدت زمان بیشتری قفل کند، سود بیشتری دریافت خواهد کرد.


هزینه‌ها و کارمزدها


تراکنش‌های ترون بدون هزینه بوده و این موضوع حائز اهمیت است. شبکه ترون می‌تواند در هر ثانیه 2000 تراکنش را بدون کارمزد پشتیبانی کند. البته خرید ترون از طریق یک صرافی شامل اندکی کارمزد می‌شود که بابت اتصال مشتری به فروشنده دریافت می‌شود.


مزایای ترون چیست؟


  • کارمزد صفر: تراکنش‌ها در این شبکه بدون کارمزد هستند.
  • سرعت بالای تراکنش‌ها: تراکنش‌ها بسیار سریع انجام می‌شوند، زیرا همان طور که گفته شد این شبکه می‌تواند تا 2000 تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند. چنین ظرفیتی برای تراکنش‌ها مقیاس‌پذیری خوب ترون و پتانسیل این شبکه را برای ایجاد انقلابی در رسانه‌های آنلاین در آینده نشان می‌‌دهد. سرعت بالای تراکنش‌های ترون در مقایسه با رمز ارزهای دیگر مانند اتریوم (25 معامله) یا بیت کوین (3-6 معامله) بسیار قابل توجه است.
  • توانایی ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز: شما می‌توانید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را روی شبکه ترون بسازید. با ساخت یک dApp روی این شبکه و ارائه محتوا در آن، می‌توانید در ازای آن دارایی‌های دیجیتال دریافت کنید. این دارایی‌ها هم می‌توانند به صورت توکن‌های TRX باشند و هم به صورت توکن‌هایی باشند که خودتان ساخته‌اید و توسط ترون پشتیبانی می‌شوند. به این ترتیب، می‌توانید از تلاش خود برای ساخت برنامه و محتوای درون آن درآمد کسب کنید.
  • توانایی پشتیبانی مستقیم از تولیدکنندگان محتوا: ترون معتقد است که پشتیبانی کافی از تولیدکنندگان محتوا بسیار مهم است و این شبکه یک روش فوق‌العاده برای این کار فراهم کرده است. آنچه امروز از طریق اینترنت تماشا کرده و از آن لذت می‌برید، توسط سازندگان محتوا تولید شده است. بنابراین منصفانه است که از آنها بابت تلاش‌هایشان به قدر کافی حمایت شود.

امنیت ترون چقدر است؟


امنیت ترون در دنیای ارزهای دیجیتال از شهرت خوبی برخوردار است. این شرکت برای امنیت شبکه خود بسیار هزینه کرده و پرسنل زیادی را برای این منظور استخدام کرده است. به دلیل اینکه ترون یک شبکه غیرمتمرکز است، مانند سایر ارزهای دیجیتال مسئولیت مراقبت از توکن‌ها به عهده خود شخص است. تاکنون، امنیت این شبکه مورد تهدیدی جدی واقع نشده است.


استخراج ترون


توکن ترون (TRX) قابل استخراج نیست، در مقابل، با سهام‌گذاری (استیکینگ) توکن‌های موجود، ضمن اینکه به تأیید سایر تراکنش‌ها نیز کمک می‌کنید، می‌توانید توکن ترون به دست آورید. با کمک به تأیید اعتبار تراکنش‌ها، به سهام‌گذاران توکن پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که این توکن‌ها تولید نمی‌شوند، بلکه از قبل وجود دارند.


آیا ترون ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟


با توجه به پتانسیل شبکه ترون و آینده رسانه‌های آنلاین، سرمایه‌گذاری ترون واقعاً جذاب است. توکن‌های ترون پیش شرط تعامل با این شبکه هستند، بنابراین از این نظر سرمایه‌گذاری خوبی خواهند بود. با این حال، از آنجایی که ترون هم یک ارز دیجیتال است، قیمت آن در معرض نوسانات قرار دارد. پیش از تصمیم به سرمایه‌گذاری تحقیقات خود را انجام دهید و مبلغی را سرمایه‌گذاری کنید که از دست دادن آن زندگی شما را با خطر جدی مواجه نکند.


از کجا ترون بخریم؟


همان طور که می‌دانید، صرافی‌ها و بازارهای خریدوفروش زیادی در سراسر دنیا برای خرید ارزهای دیجیتال و از جمله ترون وجود دارند. متأسفانه، به دلیل شرایط تحریم امکان خرید مستقیم کاربران ایرانی از صرافی‌های بین‌المللی وجود ندارد.

در داخل کشور نیز سایت‌های متعددی برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال تأسیس شده‌اند. اگر برای انتخاب از میان صرافی‌های ارز دیجیتال در داخل کشور سردرگم هستید، ما به شما پلتفرم معاملاتی بی‌واسطه کوین نیک مارکت را معرفی می‌کنیم. کوین نیک مارکت یک صرافی با سابقه در زمینه خریدوفروش ارزهای دیجیتال بوده و از امنیت خوبی برخودار است.

برای کار با این صرافی کافی است که در سایت آن ثبت‌‌نام کرده و مراحل احراز هویت را انجام داد. مراحل ثبت نام و احراز هویت نیز ساده است. برای ثبت‌نام به یک آدرس ایمیل معتبر و یک شماره تلفن همراه نیاز است.

برای احراز هویت نیز باید تصویر کارت ملی یا کارت شناسایی معتبر، شماره کارت شتاب بانکی متعلق به فرد و یک شماره تلفن ثابت را ارائه کرد. راهنمای این مراحل در ابتدای ثبت‌نام در سایت کوین‌نیک مارکت توضیح داده شده است. در عرض کمتر از چند ساعت هویت فرد تأیید شده و می‌تواند رمز ارز ترون را خریداری کرده یا به فروش برساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.