راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سد بزرگ فیلترینگ پیش پای کودک نوپای کلاب‌هاوس در ایران

2020 سال ویژه‌ای بود و بسیاری از مردم در سراسر جهان به علت شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین شدند. همین قرنطینه و خانه‌نشینی باعث شد میزان استفاده از ابزارهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی افزایش چشمگیری را تجربه کند و البته نوع جدیدی از آن‌ها موردتوجه قرار بگیرند که به‌جای تایپ با صدا امکان ایجاد ارتباط را فراهم می‌کند. اصلی‌ترین پلتفرمی که بسیار جدی وارد این عرصه شد کلاب‌هاوس بود.

شاید نقطه اوج سروصداهای پیرامون این شبکه را باید مدیون ایلان ماسک دانست که با حضور در یکی اتاق‌های این شبکه باعث جلب‌توجه افراد به این شبکه شد. پس‌ازآن بیل گیتس، مارک زاکربرگ و هنرمندانی چون تام هنکس با ورود به اتاق‌های گفتگوی کلاب‌هاوس عملاً به مردم نشان دادند یک شبکه اجتماعی جدی پا به عرصه وجود گذاشته است. کلاب‌هاوس به‌صورت رسمی تاکنون بیش از 8 میلیون بار دانلود شده است و ارزش آن به حدود یک میلیارد دلار رسیده است.

فرض کنید وارد ساختمانی شدید که در هر اتاق از آن، مهمانی، مناظره، بحث‌وجدل بر سر موضوعی در جریان است. در همه اتاق‌ها به روی شما باز است و شما می‌توانید هر موضوعی که موردعلاقه‌تان هست را دنبال کنید. راه دیگر این است که خودتان اتاقی درست کنید. در اتاق‌های خصوصی می‌توانید هرکسی را که می‌خواهید به محفلتان دعوت کنید. بسته به موضوع موردعلاقه‌تان در اتاق‌های کلاب‌هاوس می‌توانید مهمان هر بحث و گفتگویی باشید از شعرخوانی و نقد کتاب و شنیدن موسیقی گرفته تا کسب‌وکار و درآمدزایی و از همه مهم‌تر موضوعات اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی.

کلاب‌هاوس توسط پاول دیویسون (Paul Davison) راه‌اندازی شد. او در سال 2011 شرکتی با عنوان Math Camp تأسیس کرد. اولین محصول این شرکت اپلیکیشن «هایلایت» بود. هایلایت یک شبکه اجتماعی است که کاربران نزدیک را پیدا کرده و موارد مشترک بین آن‌ها را نشان می‌دهد.

در سال 2015، این شرکت اپلیکیشن Roll را راه‌اندازی کرد که از کاربران می‌خواست هر عکسی که در قسمت camera roll گوشی‌های آیفون خود داشتند را با مجموعه‌ای از دوستانشان به اشتراک بگذارند. سال بعد، این شرکت اپلیکیشن به اشتراک‌گذاری خودکار عکس Shorts را عرضه کرد.

اقدامات خودجوش، موضوعی است که کارهای دیویسون را به هم پیوند می‌دهد، خواه برای یافتن دوستان جدید، به اشتراک گذاشتن زندگی روزمره‌تان، انتقال افکار یا بحث و گفتگو.

کلاب‌هاوس که فعلاً به‌طور رسمی تنها برای کاربران ios در دسترس است به ده‌ها سخنران اجازه می‌دهد تا هم‌زمان با یکدیگر صحبت کنند و کاربران امکان میزبانی اتاق‌های عمومی یا خصوصی را دارند.

کلاب‌هاوس که ماه قبل از به‌کارگیری یک توسعه‌دهنده نرم‌افزاری اندروید خبر داد وعده داده است که برای عرضه نسخه اندرویدی خود یک برنامه زمانی ارائه خواهد داد. پاول دیویسون بنیان‌گذار کلاب‌هاوس اخیراً اظهار داشت که این شرکت سخت در تلاش است که به فضای اندروید نیز وارد شود اما این اتفاق احتمالاً چند ماه طول خواهد کشید.

اخیراً نسخه غیررسمی کلاب‌هاوس با عنوان «کلاب‌هاوز» برای کاربران اندروید منتشر شده است. این نسخه توسط یک برنامه‌نویس روس نوشته شده که در ایران نیز توسط میلاد نوری توسعه داده شد و در کافه بازار عرضه شد.

دعوت‌نامه کلاب‌هاوس در حال حاضر تنها چالش ورود به این شبکه است. برای ورود به این شبکه نیاز به دعوت‌نامه از سوی کاربران دیگر است. هر کاربر نیز ابتدا توانایی ارسال پنج دعوت‌نامه را دارد. همین مسئله باعث شده است که آگهی‌هایی در فضای مجازی منتشر شود که قیمت‌های نجومی را برای ارسال دعوت‌نامه طلب می‌کنند. فروش دعوت‌نامه در کشورهای دیگر نیز دیده شده است.

نکته دیگر این است که این اپلیکیشن مکالمات را ضبط نمی‌کند و نمی‌توانید بعداً آن‌ها را گوش دهید، برای همین باید به‌طور زنده مسائل را دنبال کنید.

اگر به موضوعات مشخصی علاقه دارید و نمی‌خواهید گفت‌وگوها را از دست بدهید، می‌توانید هنگام عضویت موضوعات موردعلاقه خود را انتخاب کنید و اپلیکیشن وقتی مردم درباره این موضوعات صحبت می‌کنند به شما خبر می‌دهد.

همچنین، مثل تمام شبکه‌های اجتماعی، پرسش‌هایی نیز راجع به حریم خصوصی مطرح است. این اپلیکیشن تمام مکالمات را «صرفاً برای بررسی حوادث احتمالی» موقتاً ضبط می‌کند و بعد از مدتی هم پاک می‌کند که برخی کارشناسان نسبت به این موضوع اعتراض دارند.


کلاب‌هاوس در اندیشه درآمدزایی برای مشارکت‌کنندگان


کلاب‌هاوس با عرضه Payments، یک قابلیت کسب درآمد مستقیم برای افرادی که در این اپلیکیشن اجتماعی صوتی محتوا ایجاد می‌کنند ارائه کرده است. این یک ویژگی اساسی برای رشد پلتفرم‌های اجتماعی است که تاکنون بیشتر پلتفرم‌ها از آن تا حد زیادی چشم‌پوشی کرده‌اند.

کلاب‌هاوس به کاربران امکان داده است به خالقان محتوا پول بدهند. این شرکت اعلام کرده است که کارمزدی دریافت نمی‌کند. در حال حاضر، همه کاربران نمی‌توانند پول دریافت کنند و قابلیت درآمدزایی به‌تدریج در دسترس تمامی کاربران قرار می‌گیرد. کلاب‌هاوس این قابلیت را فعلاً به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده و آن را در اختیار گروهی کوچک قرار داده است.


رقبا در حال تقلا


فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، تلگرام، اسپاتیفای و اسلک اخیراً رویکرد کلاب‌هاوس در ایجاد اتاق‌های گفتگوی صوتی را در پیش گرفته‌اند. کلاب‌هاوس هنوز از راه نرسیده باید با رقبای قدرتمندی به رقابت بپردازد. رقبایی که هرکدامشان غولی در حوزه فناوری محسوب می‌شوند.

توییتر

بزرگ‌ترین رقیب کلاب‌هاوس، «Twitter Spaces» است که از تأخیر این استارت‌آپ در راه‌اندازی نسخه اندروید برای جذب بخش قابل‌توجهی از پایگاه کاربران اندروید بهره برده است. این اپلیکیشن که ماه گذشته در دسترس کاربران اندروید قرار گرفت، به افراد امکان می‌دهد که اتاق‌های صوتی لایو ایجاد کنند و به گفتگو بپردازند.

این پلتفرم تفاوت‌هایی با کلاب‌هاوس دارد. در Spaces، تعداد سخنران‌ها به 11 نفر محدود می‌شود و همه فضاها عمومی هستند و تعدادی افرادی که می‌توانند به یک گفتگو وارد شوند نامحدود است.

طبق گفته برخی افراد آشنا اخیراً توییتر مذاکراتی را برای تصاحب کلاب‌هاوس انجام داده است. این دو شرکت در مورد ارزش‌گذاری تقریباً 4 میلیارد دلاری برای کلاب‌هاوس گفتگو کرده‌اند. گویا در حال حاضر این گفتگوها متوقف شده است. سخنگوی توییتر از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده است.

فیس‌بوک

گزارش شده است که فیس‌بوک در حال راه‌اندازی پلتفرم رقیبی برای کلاب‌هاوس است و اخیراً زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت نیز به این موضوع اشاره کرده است. فیس‌بوک که گویا قصد دارد ویژگی‌های پلتفرم‌های رقبا را شبیه‌سازی کند هیچ جزئیاتی در مورد نحوه عملکرد پلتفرم جدید خود منتشر نکرده است.

لینکدین

لینکدین مدعی است که چیزی که قرار است ارائه دهد متفاوت با محصولات سایر رقباست و اظهار داشته است که پلتفرم جدید خود به‌جای تمرکز به ارتباطات اجتماعی، بر میزبانی گفتگوهای حرفه‌ای و کاری متمرکز خواهد بود. این شرکت اعلام کرده است که این استارت‌آپ اجتماعی که هنوز درحال‌توسعه است، برای کاربرانی مناسب است که به دنبال راه‌های بیشتری برای ایجاد ارتباط هستند.

تلگرام

اخیراً، اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام از سرویس گفتگوی زنده خود، «Voice Chats 2.0» با ویژگی‌های مشابه به کلاب‌هاوس رونمایی کرد. در این به‌روزرسانی، کاربران می‌توانند گفتگوهای عمومی برای تعداد نامحدودی از افراد را میزبانی کنند. همانند کلاب‌هاوس شرکت‌کنندگان می‌توانند روی یک دکمه ضربه بزنند تا به مدیران گفتگو هشدار دهند که تمایل دارند صحبت کنند.

اسپاتیفای

روز سه‌شنبه، اسپاتیفای اعلام کرد که قصد دارد Betty Labs، سازنده اپلیکیشن اجتماعی صوتی «Locker Room» که روی ورزش‌ها متمرکز است را خریداری کند. این شرکت قصد دارد به این سرویس نام جدیدی دهد و بتواند در سایر بخش‌ها همچون موسیقی و برنامه‌های فرهنگی پخش زنده ارائه دهد و همچنین با افراد مشهور گفتگوهایی را انجام دهد.

اسپاتیفای که به سرویس موسیقی خود محبوبیت زیادی دارد، صدها میلیون دلار برای توسعه کتابخانه پادکست خود هزینه کرده است؛ اما اسپاتیفای اظهار داشت که کاربران خواستار محتوای زنده هستند و این موضوع باعث شده است که این شرکت تصمیم به خرید Betty Labs بگیرد.

اسلک

اسلک یک پلتفرم برای اعضای تیم و افرادی است که در گروه کار می‌کنند و از این طریق می‌توانند با یک‌دیگر در تعامل باشند. این اپلیکیشن به‌خصوص در دوران همه‌گیری ویروس کرونا به ابزار خوبی برای ارتباط از راه دور تیم‌ها تبدیل شده است. مدیرعامل اسلک با اشاره به این که هنرمندان خوب کپی می‌کنند و هنرمندان بزرگ می‌دزدند، در جلسه‌ای که پاول دیویسون هم در آن حضور داشت، اعلام کرد که قصد دارد قابلیتی شبیه کلاب‌هاوس را به اسلک اضافه کند.


کلاب‌هاوس در ایران


ورود کلاب هاوس به ایران و داغ شدن این شبکه اجتماعی در کشور بسیار تازه و نوپاست که ورود سیاستمداران باعث اوج‌گیری این جریان شد. چندی پیش بود که با دعوت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، او با حضور در یکی از اتاق‌های کلاب‌هاوس در مورد همکاری چین و ایران بود، توانست در عرض چند ثانیه بیش از 1000 کاربر به پروفایل خود اضافه کند.

حتی اخیراً امیر خوراکیان، معاون پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی درخواست راه‌اندازی نسخه ایرانی کلاب‌هاوس را ارائه داد و گفت ایجاد سرویسی مشابه کلاب‌هاوس برای بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال به‌سادگی مقدور است.

برخی در داخل اعتقاد دارند که مسئولان کشور در حوزه فضای مجازی یا حوزه‌های اجرایی دیگر باید از شبکه‌های اجتماعی داخلی حمایت کنند و در مورد استفاده از آن‌ها فرهنگ‌سازی شود و آن‌ها نباید با ورود به این پلتفرم‌های غیربومی به شناخته شدن بیشتر آن‌ها کمک کنند. دادستان کل کشور اما به تازگی اعلام کرد که در مورد فیلترینگ کلاب‌هاوس هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

بااین‌حال هنوز فعالیت این اپلیکیشن در ایران به یک ماه نرسیده که خبرها از فیلترینگ آن به گوش رسید و کاربران روز پنج‌شنبه 19 فروردین از اختلال در این شبکه اجتماعی خبر دادند و عملا در روز جمعه بسته شدن کلاب هاوس به روی کاربران ایرانی رسما در سه اپراتور اصلی کشور کلید خورد اما با این وجود هیچ کس به طور رسمی مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.