راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش سه برابری کسب‌وکارهای مجازی / فرهنگ خرید اینترنتی باید در سال ۱۴۰۰ باقی بماند

بسیاری از افراد در هنگام استفاده از خدمات کسب‌وکارهای آنلاین به ‌دنبال راهی هستند تا خیالشان از هویت دارندگان کسب‌وکار راحت شود؛ یعنی نشان‌دهنده این باشد که کسب‌وکار واقعی است و درگاه‌های پرداخت آن قابل اعتماد است. برای اطمینان درباره اعتبار کسب‌وکارهای اینترنتی راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از آن‌ها، نماد اعتماد الکترونیکی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده این وزارتخانه، صدور نماد اعتماد الکترونیکی یا ای‌نماد از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان دی‌ماه، حدود ۱۹۰ درصد افزایش یافته است. بنابراین، تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی از ۹ هزار و ۵۴۱ مورد در ۱۰ ماه نخست پارسال به ۲۷ هزار و ۴۳۹ مورد در ۱۰ ماه نخست امسال رسیده و نزدیک به سه برابر شده است.

روش دیگر، بررسی عضویت کسب‌وکار در اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی است. به گفته رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره این اتحادیه در سال گذشته آمار مجوزهای صادر شده اتحادیه از ابتدای سال گذشته تا اواخر اسفند، ۱۰۹۸ مورد بوده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در پایان سال ۱۳۹۹ به حدود ۱۱۰۵ مورد برسد.

او درباره تأثیر کرونا بر مجوزهای صادر شده توسط اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی گفت: «تعداد مجوزهای صادرشده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۲.۵ برابر شده است. با توجه به اتفاقات پارسال و همه‌گیری کرونا، بخشی از مردم ناچار به استفاده از خدمات اینترنتی شدند. با این حال امیدواریم در سال ۱۴۰۰ و با ورود واکسن به کشور، فرهنگ خرید اینترنتی پایدار و مستمر بماند. برای این استمرار لازم است کسب‌وکارهای آنلاین درصد رضایتمندی کاربران و مشتریان را افزایش دهند.»

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی درباره چشم‌انداز این کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۰ گفت: «به ‌نظر می‌رسد با فروکش کردن همه‌گیری کرونا در سال جاری، خریدوفروش اینترنتی نیز افت کند، بنابراین لازم است کسب‌وکارهای آفلاین و افرادی که به عناوین مختلفی از جمله واسطه‌گری، فروشندگی در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌های اقتصای در فضای مجازی ورود پیدا کرده‌اند به این نکته توجه داشته باشند که رقابت کسب‌وکارهای مجازی در سال جدید سنگین‌تر خواهد بود.»


کدام کسب‌وکارهای مجازی پیروز رقابت سال جدید هستند؟


الفت‌نسب در پاسخ به این پرسش که چه کسب‌وکارهایی پیروز این رقابت در سال جدید خواهند بود، گفت: «در این شرایط، سال گذشته با توجه به نیاز بازار، کسب‌وکارهای مختلفی راه‌اندازی شد و اگر کاهش احتمالی تقاضا را داشته باشیم به معنای مشتریان کمتر و رقابت شدیدتر بین کسب‌وکارهای مجازی خواهد بود. بنابراین در چنین شرایط خاصی چه کسب‌وکارهای آفلاینی که وارد فضای مجازی شدند و چه کسب‌وکارهایی که پیش از کرونا آنلاین بودند، با ایجاد ارزش افزوده بالاتر در این رقابت پیروز خواهند شد.»

او افزود: «افزایش هزینه‌های دستمزد نیز برای کسب‌وکارهای مجازی عامل تعیین‌کننده‌ای است و پیشنهاد می‌شود این کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۰ در هزینه‌ها محتاطانه عمل کنند و تاب‌آوری خود را بالا ببرند تا بتوانند با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و سیاست‌های دولت جدید نیز به فعالیت خود ادامه دهند.»

الفت‌نسب در رابطه با تغییر فرهنگ استفاده از خدمات کسب‌وکارهای مجازی و فرصتی که ایجاد می‌شود، توضیح داد: «پیشنهادم این است که این افراد، مشکلات و نیازهای بازار را شناسایی و بر اساس آن فعالیت کنند. هنوز در زمینه‌های مختلف کسب‌وکارهای مجازی، فضاهای تازه‌ای برای راه‌اندازی و شروع یک فعالیت جدید وجود دارد. بنابراین پیشنهاد نمی‌شود از ایده‌هایی که خودشان کپی شده از کشورهای دیگر هستند تقلید شود؛ زیرا فعالیت در آن‌ها اشباع شده ‌است.»

او ادامه داد: «بهتر است با شناخت مسائل و نیازهای جامعه و بازار، کسب‌وکارهایی را که می‌توانند راه‌حلی برای این نیازها باشند راه‌اندازی کنیم. تیم‌سازی خوب و ایده‌های فناورانه‌ای را که با خلاقیت همراه هستند در تیم خود پرورش دهیم و روی آنها کار کنیم. بر این اساس، حوزه‌های مختلفی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی، آنلاین و مجازی وجود دارد و نباید تنها به فروشگاه‌های مجازی و تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان کسب‌وکار مجازی نگاه کرد.»

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.