راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب قانون بی‌قانونی با حمایت شرکت آدونیس منتشر شد / حذف بروکراسی راز موفقیت نتفلیکس

کتاب قانون بی‌قانونی با حمایت شرکت آدونیس توسط انتشارات راه‌‌پرداخت منتشر شد. قانون بی‌قانونی داستان عملکرد شرکت نتفلیکس از نقطه آغاز تا جهانی‌شدن آن است. رید هستینگز، بنیان‌گذار نتفلیکس و ارین میر نویسندگان قانون بی‌قانونی دلایل توسعه نتفلیکس را در این کتاب تحلیل و بررسی کرده‌اند. داستان شکل‌گیری نتفلیکس و دلایل پیشرفت آن از یک استارت‌آپ کوچک به شرکت سرگرمی جهانی، همان اندازه جذاب و پرکشش است که سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی این شرکت جذاب‌اند. چگونگی مدیریت نیروی انسانی و سرمایه توسط مدیران نتفلیکس در این کتاب به‌تفصیل بررسی شده است.

نویسندگان این کتاب مدیریت یک شرکت موفق را از چگونگی برخورد با کارمندان تا روش و سبک برخورد با چالش‌ها و مشکلات را تشریح کرده‌اند. تمرکز بر آزادی و بهره‌وری بالا با این رویکرد یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه نتفلبیکس است که در این کتاب هم موردتوجه قرار گرفته است. بعد از مطالعه این کتاب، می‌بینید زمانی که تیم یا شرکتی را رهبری می‌کنید، هدفی مشخص در ذهنتان دارید. زمانی که شروع به خواندن این کتاب کردید، می‌دانستید که چگونه باید گروهی را با استفاده از قوانین و فرایندها هدایت کنید. حالا می‌دانید چگونه باید همان کار را از طریق آزادی و مسئولیت‌پذیری انجام دهید.


تاکید بر نوآوری به جای بازدهی


رید هستینگز یکی از نویسندگان این کتاب در مقدمه قانون بی‌قانونی به دلایل موفقیت نتفلیکس اشاره کرده و نوشته است: «مدام این سؤالات را از من می‌پرسند که «چگونه این اتفاق رخ داد؟ چرا نتفلیکس توانست خودش را با شرایط وفق دهد، ولی بلاک‌باستر نتوانست این کار را انجام دهد؟» آن روزی که به دالاس رفتیم، بلاک‌باستر از مزایای زیادی برخوردار بود. آنها برند قوی داشتند، قدرتمند بودند، به اندازه کافی منابع داشتند و به آینده امیدوار بودند. در آن زمان بلاک‌باستر پیروز میدان شد.»

او در ادامه می‌نویسد: «در آن زمان ما مزیتی داشتیم که بلاک‌باستر نداشت و این موضوع را هیچ‌کس حتی خودم متوجه نشده بودم. ما در محیط کار فرهنگی داشتیم که افراد را نسبت به فرایندهای شرکت در اولویت قرار می‌داد، به‌جای بازدهی بر نوآوری تأکید می‌کرد و فرایندهای کنترلی خیلی کمی داشت. در فرهنگ کاری ما به‌دست‌آوردن عملکرد برتر با کارمندانی بااستعداد و برجسته بدون کنترل‌کردن، اهمیت ویژه‌ای داشت. این فرهنگ شرایطی برای ما فراهم کرد که می‌توانستیم پیوسته رشد کنیم؛ زیرا نیازهای دنیا و اعضای شرکت هم به‌مرور تغییر کردند. نتفلیکس متفاوت است. ما فرهنگی داریم که در آن قانون بی‌قانونی وجود دارد.»


به کارمندان خود آزادی دهید


ارین میر دیگر نویسنده این کتاب در بخشی دیگر چنین نوشته است: «تلاش کردم انعطاف‌پذیری، آزادی کارمندان و نوآوری را جایگزین «اشتباه نکردن و وفادار بودن به قوانین» کنم. هم‌زمان با این تصمیمات متوجه شدم هنگام پیشرفت یک شرکت، اگر آن را با قوانین و فرایندهای کنترلی مدیریت نکنیم، احتمالاً دچار هرج‌ومرج می‌شود. از طریق تکامل تدریجی و سال‌ها سعی‌و‌خطا، روشی پیدا کردیم که مؤثر واقع شود. به ‌جای اینکه فرایندهایی ایجاد کنید که جلوی قدرت قضاوت کارمندان را بگیرد، باید به آنها آزادی بیشتری بدهید. با این کار، تصمیم‌گیری بهتری خواهند داشت و راحت‌تر می‌توان مسئولیت‌پذیری آنها را بهبود بخشید. این کار به ایجاد محیط کاری شادتر و باانگیزه‌تر و همچنین شرکتی چابک‌تر منجر می‌شود. البته برای ایجاد چنین زیرساختی و فراهم‌کردن این سطح از آزادی، ابتدا باید دو موضوع دیگر را ارتقا دهید.»

محمدعلی گوگانی، مدیرعامل شرکت آدونیس در بخش یادداشت حامی این کتاب نوشته است:‌ «شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس با انتخاب این کتاب امیدوار است که ایده‌پردازی‌های نوگرایانه توسط مدیران کسب‌وکارهای گوناگون، هم‌زمان با تقویت پایه‌ای فرهنگ‌های نوین کاری؛ زمینه لازم برای ارتقای ذهنی و مشارکت کارکنان خود در همسویی با این ایده‌ها و ترغیب آنان به اشتراک ایده‌های خود با مدیریت و با سایر همکاران را فراهم کند و راه برای رشد بیشتر دانش مدیریت در حوزه‌های جدید هموار شود. کتاب قانون بی‌قانونی کتابی مدیریتی برای کسانی است که می‌خواهند در دنیای جدید کسب‌وکارها نقش جدی‌تری بازی کنند.»

همچنین علی ورامینی، در یادداشت ناشر کتاب قانون بی‌قانونی نوشته: «کتاب پیش روی شما، قانون بی‌قانونی، درباره فوت کوزه‌گری نتفلیکس است. امروزه این شرکت، هیولایی است که در ۱۹۰ کشور دنیا سرویس ارائه می‌دهد، تأثیر فرمی و محتوایی بر سینما گذاشته و پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی پارادایم نتفلیکس در سینما به وجود بیاورد. اگر بخواهم دلیل اصلی موفقیت هستینگز و مجموعه نتفلیکس را در یک عبارت خلاصه کنم؛ «خلاف‌آمد عادت» است.»

او در ادامه نوشته:‌ «دیگرانی که امروزه حسرت نتفلیکس شدن را می‌خورند، هرگز جرئت رفتن به سمت انعطاف‌پذیری، ریسک‌پذیری، چابکی و مهم‌تر از همه فقدان بوروکراسی را نداشتند؛ ویژگی‌هایی که نتفلیکس اما داشت. درست است که بنیان هیچ منزلتی جاودانه نیست، اما به نظر می‌رسد که نتفلیکس خلاف بلاک‌باستر که زمانی رقیبش بود، خود را چنان پی‌ریزی کرده که برای هر بازآفرینی و هر از نو شدنی آماده باشد و حالاحالاها شاهد اوج گرفتن نتفلیکس باشیم.»

برای خرید این کتاب می‌توانید به فروشگاه راه پرداخت به نشانی Shop.way2pay.ir مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.