راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پوشش خبری زنده روز رسانه‌های اجتماعی

همایش دومین روز رسانه‌های اجتماعی امروز، 9 تیرماه در سالن ایوان شمس برگزار شد. در ابتدای جلسه جلال سمیعی صحبت خود را با یک تبریک و یک تسلیت شروع کرد. تبریک به مناسبت برگزاری این همایش و تسلیت به خاطر آخرین روز زندگی گوگل ریدر و فیلترینگی که بر روی شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. جواد افتاده دبیر همایش توضیحاتی درباره همایش ارائه می‌دهد. وی می‌گوید: همایش در جهان چهار سال و در ایران سه سال است که برگزار می‌شود. رسانه‌های اجتماعی عرصه مردم و دیالوگ آنهاست و دیالوگ دولتی و رسمی جایی در آن ندارد و به قول اساتید ارتباطات صدای مردم، صدای خداست پس باید به این رسانه‌ها توجه کرد.  یکی از اهدافی که این همایش دنبال می‌کند وارد کردن بخش‌های دولتی و بالادستی نظام به رسانه‌های اجتماعی است. در همین راستا از امسال مرکز ملی فضای مجازی یکی از پشتیبانان این همایش شده است.

نخستین مقاله برتر در همایش روز رسانه‌های اجتماعی ارائه شد. این مقاله با موضوع موانع به کارگیری رسانه اجتماعی در سازمان ها توسط دکتر سید وحید عقیلی ، آذر اسدی کرم و محیا برکت نوشته شده است. اسدی کرم در ارائه این مقاله گفت: در این مقاله به دلایل استفاده نکردن از رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌ها توجه شده است و بر سازمان شهرداری تهران به صورت موردی تاکید شده است. این مقاله با استفاده از نظریه ارتباطات مشارکتی جان سرواس و همچنین مدل‌های فرهنگ سازمانی کویین و گارت و رابینز لزوم به کارگیری رسانه‌های اجتماعی در سازمان شهرداری بررسی شده است.

ترس از انتقاد، عدم تمایل به تغییر، عدم نیاز به رسانه‌های اجتماعی، عدم دسترسی قانونی به رسانه‌های با کاربر بالا ، عدم دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات، مصنوعی بودن میل به تعامل در مدیران از جمله عللی است که عدم به کارگیری رسانه‌های اجتماعی در لایه مدیران را تبیین می‌کند. عدم انگیزه و احساس عدم تعلق اجتماعی به سازمان، کمبود سواد رسانه‌ای کارمندان، احساس عدم امنیت که از سوی مدیران به کارمندان القا می‌شود و فقدان زیر ساخت‌های فرهنگی و فنی از دیگر دلایل عدم به‌ کارگیری رسانه‌های اجتماعی توسط کارمنداَن سازمان است.

.

وضعیت رسانه‌های اجتماعی در استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا تشریح شد

دکتر حسین امامی در ادامه به ارائه مقاله­ای با عنوان «مدیریت رسانه­های اجتماعی در سازمان­ها؛ مطالعه موردی کشورهای استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا» پرداخت. وی در این مقاله  به مطالعه تطبیقی وضعیت رسانه­های اجتماعی در سه کشور استرالیا، نیوزیلند و برتانیا پرداخت و درس­هایی از آن را برای ایران مطرح کرد.

 استرالیا با ۲۲ میلیون نفر جمعیت ۱۹٫۵ میلیون کاربر اینترنت دارد و از این تعداد بیش از ۱۱ میلیون عضو فیس بوک هستند. دولت استرالیا در ۲۰۱۰ به منظور شفافیت و کارایی دولت، مشارکت شهروندان و درنتیجه بهبود زندگی مردم طرح Government 2.0  را ابلاغ کرد. این کار به منظور استفاده از ظرفیت رسانه­های اجتماعی در سازمان‌ها توسط کارکنان دولت انجام شد. در این زمینه دستورالعملی تهیه شد و در سال ۲۰۱۲ به سازمان‌ها ابلاغ شد که آنها را به استفاده از رسانه‌های اجتماعی مجبور کرد.

نیوزیلند بیش از ۴ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۳ میلیون کاربر اینترنت هستند و تعداد اعضای فیس بوک آن ۲ میلیون نفر هستند یعنی از هر دو نفر یک نفر عضو فیس بوک هستند. در نوامبر ۲۰۱۲ وزارت داخلی نیوزیلند «طرح رسانه‌های اجتماعی در دولت» را مطرح کرد که درباره نحوه استفاده رسانه‌های اجتماعی در وزارت­خانه‌های دولتی است. وی هدف از تدوین این طرح را تشویق سازمان‌های دولتی برای استفاده بهینه از رسانه‌های اجتماعی و ارائه نمای کلی از نقاط قوت، نقاط ضعف، مزایا و خطرات این مجموعه به عنوان ابزار بسیار مهم و به سرعت در حال رشد عنوان کرد.

بریتانیا ۶۳ میلیون جمعیت دارد که بیش از ۵۲ میلیون کاربر اینترنت  هستند و  تعداد کاربران فیس بوک حدود ۳۳ میلیون نفر است. وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ دفتر کابینه بریتانیای کبیر راهنمای استفاده از رسانه‌های سازمانی را ابلاغ کرد گفت: اینکه دولت با شهروندان در هر مکانی که حضور دارند ارتباط برقرار کنند، از رسانه‌های اجتماعی برای مشورت دادن و تعامل استفاده کند، برای شفاف و پاسخگوتر بودن نیز از رسانه‌های اجتماعی استفاده کند، بخشی از گفتگو در این رسانه‌ها باشد، بداند که نمی‌تواند همه چیز را به تنهایی و در انزوا انجام دهد و امیدوار باشد کارکنان دولت به قانون خدمات کشوری پای‌بند خواهند بود را به عنوان اصول ۶ گانه این راهنما عنوان کرد.

حسین امامی گفت: در بررسی خود در در این ۳ کشور مشخص شد که دولت وارد بحث رسانه‌های اجتماعی شده است و در تدوین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نقش کلیدی داشته است همچنین در این کشورها به نحوه رفتار و اخلاق حرفه‌ای کارکنان در رسانه‌های اجتماعی تاکید شده است.اما باید توجه داشت که تدوین دستورالعمل‌ها برای مقابله با مشکلات احتمالی است نه اعمال محدودیت و سانسور. استفاده از رسانه‌های اجتماعی نیاز به یک سیاستگذاری در سازمان دارد.

وی توصیه‌هایی برای به کارگیری رسانه اجتماعی در سازمان‌ها نیز دارد که عبارتند از: آشنایی با قوانین نوشتن و نحوه حضور در رسانه‌های اجتماعی و استفاده از یک مشاور رسانه‌های اجتماعی. همچنین در این مسیر باید توجه داشت که حساب کاربری رسمی دیگر به یک فرد تعلق نداشته باشد و از ابزار ارتباطی حرکت به عقب نباید استفاده کرد.

.

شکرخواه تفاوت میان رسانه های کهنه و نو را بیان کرد

دکتر شکرخواه به ارائه مقاله خود با عنوان رسانه اجتماعی و سازمان، کنکاش در یک پدیده پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود در این همایش با تاکید بر تمایز رسانه­های اجتماعی و شبکه­های اجتماعی یادآور شد: متاسفانه ما تولید ادبیات نمی­کنیم و با ادبیات وارداتی شروع به بازی می­کنیم و توقع داریم به مقصدی که می­خواهیم برسیم که امکانپذیر نیست.

رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت تمایز رسانه­های کهنه و نو اظهار کرد: از جمله ویژگی‌های رسانه­های قدیم این است که فقط متن دارند و فقط پیش از رویداد را شامل می­شوند. مبتنی بر بیانیه خبری، مبتنی بر برنامه­های تناوبی، از یک جا برای همه، مبتنی بر روابط چاپی و الکترونیک، متکی به تلفن و فکس، متکی به اعلام زمان رویداد فقط در پایان، مونولوگ، یک صدا، اسیر ساختارهای قبلی، متکی به رسانه دیگر و اسیر روایت دیگران از دیگر ویژگی­های رسانه­های کهنه است.

 شکرخواه مولتی مدیا، پیش از رویداد، پابه­پای رویداد و پس از رویداد، مبتنی بر رسانه اجتماعی، مبتنی بر زمان پیوسته، از یک جا برای جاهای مختلف، مبتنی بر روابط آنلاین، متکی به فضای آنلاین، متکی به جریان پیوسته: از شروع تا پایان، دیالوگ، چند صدا، در پیوند با ساختارهای حال، متکی به رسانه خود و خالق روایت خود را از جمله ویژگی­های رسانه های جدید دانست.

رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران در ادامه به طبقه بندی میان سازمان اجتماعی، سازمان معنایی و سازمان جغرافیایی اشاره کرد و در توضیح آنها گفت: سازمان اجتماعی به معنی بصری سازی شبکه ارتباطات است اما سازمان معنایی، به معنای سازماندهی محتوا است که از مصداقهای آن سیستم تگینگ است. مفهوم سوم سازمان جغرافیایی است که برمبنای جی پی اس است و نمونه آن دوربین‌های موبایل هوشمند است. وی به طبقه بندی کاپلان و هنلین درباره رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بر مبنای این طبقه بندی رسانه­های اجتماعی شامل همکاری جویانه (ویکی پدیا)، وبلاگها و میکروبلاگها (توئیتر)، جوامع محتوایی (یوتیوب)، جهان­های اجتماعی مجازی (سکندلایف)، جهان­های بازی های مجازی (وارکرفت ورلد) و سایت­های شبکه اجتماعی (فیس بوک) می­شود.

رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی دو مفهوم هستند.رسانه اجتماعی سیستم و رسانه پرسیدن است در حالیکه شبکه اجتماعی مکان و رسانه گفتن است.رسانه اجتماعی افزوده شدن یک بخش به سازمان نیست، امتداد سازمان است.رسانه اجتماعی همزمان از جنبه استراتژی به دو جنبه توجه دارد: مناسبات درون و بیرون سازمانی. شبکه اجتماعی بیرون سازمان است سازمان به آن راه دارد. شکرخواه در خصوص چیستی رسانه اجتماعی افزود: رسانه اجتماعی شبیه رادیو تلویزیون و روزنامه سیستم است. سیستم ارسال اطلاعات به دیگران.رسانه اجتماعی به جریان انداختن هر چه بیشتر عامل انسانی در مناسبات سازمانی است. او در خصوص چیستی شبکه اجتماعی نیز گفت: هسته اصلی شبکه‌های اجتماعی دیالوگ است و روابط بر همین اساس شکل می‌گیرد.شبکه‌های اجتماعی فراروایت‌هایی مثل ساختار قصه دارند.

شکرخواه در خصوص به کارگیری رسانه اجتماعی در سازمان‌ها گفت :حساسیت در سازمان‌ها نسبت به شبکه اجتماعی بیشتر از رسانه اجتماعی است. به گفته شکرخواه اگر سازمانی می‌خواهد شبکه اجتماعی را به کار گیرد باید در ابتدا به این پرسش پاسخ داده شود که به چه دلیل، با چه بودجه و با چه فرهنگ سازمانی می‌توان این کار را انجام داد. در رسانه‌های اجتماعی مشارکت از آغاز تا فرجام و در همه مراحل جریان اطلاعات وجود دارد.بر این اساس در طراحی،مالکیت محتوا،مقررات گذاری ،فرهنگسازی، هویت سازی و هویت یابی،بازنمودها و… مشارکت وجود دارد.

شکرخواه در ادامه به نقش‌ها  در رسانه اجتماعی اشاره کرد و از ۱۰ نقش استراتژیست‌های اجتماعی، مدیران جماعت، رابط واحدهای تجاری، مدیر آموزش، مدیر رسانه اجتماعی،تحلیلگر اجتماعی ،توسعه دهنده وب، استتراتژیست محتوا ،استراتژیست دیجیتال و طرف‌های سازمان نام برد.

شکرخواه افزود: تیم رسانه­ای همواره باید مربع مشتریان سازمان، لوگوی سازمان، شرکای احتمالی و رقبای سازمان را در ذهن داشته باشد.

.

رسانه های اجتماعی و سازمانهای رسانه ای

دومین پنل همایش با سخنرانی دکتر امید جهانشاهی درباره«رسانه های اجتماعی و سازمانهای رسانه ای آغاز شد. وی با بیان اینکه انقلاب دیجیتال رسانه های اجتماعی را به وجود آورد افزود: اصطلاح رسانه اجتماعی در آینده از بین خواهد رفت چون رسانه ای که اجتماعی نباشد از بین خواهد رفت.

جهانشاهی با تاکید بر لزوم تغییر سازمانهای رسانه ای در جهان امروز برای پذیرش رسانه-های اجتماعی اظهار کرد: سازمانهای رسانه ای سنتی مبتنی بر یک روزنامه یا ایستگاه تلویزیونی بودند و بازار را بر این اساس تعریف می کردند، اما آنها اکنون با منطق بازار رسانه ای دیگری مواجه هستند. ما در رسانه سنتی با اطلاعات مواجه بودیم، در رسانه اجتماعی اطلاعات با سرگرمی ترکیب شده است.

وی با بیان اینکه سازمانهای رسانه ای باید به نوآوری، سرعت و شگفتی توجه کنند، به توضیح هر یک پرداخت و گفت: سازمان به عنوان مجموعه کارافرین باید خصوصیات رصد آینده، ریسک پذیری، سرعت عملکرد و ایجاد برتری های محوری برای سازمان رسانه ای را داشته باشد. فاصله از موانع ساختاری، تمرکز گریزی و شکار ایده های تازه از ویژگی های گروه های خود گردان برای رسانه های اجتماعی است.

.

دیدگاه‌های سازمانی و موانع گسترش شبکه‌های اجتماعی در سازمان‌های ایرانی

مقاله دیدگاه‌های سازمانی و موانع گسترش شبکه‌های اجتماعی در سازمان‌های ایرانی ارائه شد. مطالعه موردی در این مقاله سازمان تبلیغات اسلامی است که توسط جلال سمیعی مورد بررسی قرار گرفته است.

این پژوهش نگاه مدیران به شبکه‌های اجتماعی ،موانع گسترش شبکه‌های اجتماعی و راهکارهای مختلف برای کاهش موانع بررسی شدند. موانع سازمانی در سه دسته سازمانی،کاربران و موانع مشترک سازمانی و کاربرها طبقه بندی شده است.نبود سیاستگذاری شفاف حاکمیت درباره شبکه‌های اجتماعی ،فیلترینگ و محدودیت اینترنت در سرعت و دسترسی، اولویت نداشتن فضای مجازی در بودجه‌ها همچنین بی تمایلی سازمان‌ها به شفاف سازی ذاتی اینترنت از جمله موانع موجود در سطح سازمانی است.

از موانع موجود در سطح کاربران می‌توان به نبود سواد رسانه‌ای کافی برای کاربری، مهم ندانستن شبکه اجتماعی، محافظه کاری و نگرانی کاربران درباره حضور رسمی در شبکه‌های اجتماعی و دیدگاه منفی نسبت به تاثیر آنلاین بودن بر روابط خانوادگی از جمله موانع مربوط به سطح کاربران است. نبود زیر ساخت های فنی لازم در اداره‌ها و خانه‌ها، نشناختن کارکردهای شبکه اجتماعی و تمایل سازمانی بیشتر به کار محفلی به جای کار تولیدی از دیگر موانع موجود در سطح سوم است.

.

تحلیل شبکه­های سازمانی؛ نقش رسانه­های اجتماعی در اشتراک دانش سازمانی

دکتر علی اکبر اکبری تبار به ارائه مقاله­ «تحلیل شبکه­های سازمانی؛ نقش رسانه­های اجتماعی در اشتراک دانش سازمانی» پرداخت و گفت: بعد از اقبال سازمان­ها به رسانه­های اجتماعی دو بحث مطرح می­شود؛ اول بحث بهره گیری از رسانه­های اجتماعی در سازمان و دوم بحث بهره­گیری از رسانه­های اجتماعی برای سازمان‌هاست. فرهنگی بر هر سازمان حاکم است و به همین دلیل بافت و نوع نگاه سازمان­ها به مخاطب در سازمان­های مختلف متفاوت است.

اکبری تبار درباره تفاوت و ملاحظات شبکه­های سازمانی در مقایسه با دیگر شبکه­ها گفت: نمونه­گیری، مرز شبکه، سطح تحلیل و نوع و محتوای روابط مورد مطالعه می­تواند متفاوت باشد.

وی در ادامه به فرایند اشتراک دانش در سازمان­ سوره مهر اشاره کرد و نتایج شبکه انتقال تجارب کاری و روابط غیررسمی کارکنان انتشارات سوره مهر را بیان داد. از جمله تحولات  دراشتراک دانش سازمانی با استفاده از رسانه های اجتماعی می‌توان به سرعت نقل و انتقال اطلاعات، به هم ریختن مرزهای سازمانی و مکانی، جا به جا شدن راحت تر سلسله مراتب سازمانی، امکان وجود همزمان چندین شبکه رسمی و غیررسمی تاثیرگذارو پیچیدگی­های بیشتر در تحلیل و جمع آوری اطلاعات هستند.

.

پیش نیازهای فرهنگ سازمانی برای موفقیت رسانه‌های اجتماعی درون سازمان

سخنرانی رضا قربانی با موضوع پیش نیازهای فرهنگ سازمانی برای موفقیت رسانه‌های اجتماعی درون سازمان انجام شد. قربانی گفت : من توانستم از بستر شبکه اجتماعی در یکی از سازمان‌های مهم در عرصه فناوری اطلاعات در ایران استفاده کنم.

او با اشاره به دو چالش اساسی در این حوزه گفت: چگونه مردم را جمع کنیم و از سوی دیگر چگونه آنها را به خط کنیم. این دو سوالی است که در دو حوزه شبکه اجتماعی و سازمان مطرح می شود و به نوعی تناقض دارد.به گفته او در ابتدا باید موانع ارتباطات اثر بخش در سازمان شناخته شود و تا زمانیکه موانع به کارگیری رسانه‌های اجتماعی تبیین نشود پیگیری این مقوله بی فایده است.

فیلتر کردن، ادراک انتخابی، سرریز شدن اطلاعات، زبان، هیجانات و ترس ارتباطی از جمله مقولاتی بود که او به آن‌ها به عنوان پیش نیازها وموانع به کارگیری رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد. همچنین فربانی از تحقیق هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی یاد کرد که بر اساس این نظریه فاصله قدرت، فردگرایی در برابر جمع گرایی، مرد خویی در برابر زن خویی، پرهیز از عدم اطمینان در برابر ریسک پذیری و گرایش کوتاه مدت در برابر بلند مدت از جمله مفاهیم و موانعی است که در این دیدگاه مطرح است.

در انتها فیلم سه دقیقه ای در خصوص زندگی به نمایش گذاشته شد که نقش رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌ها را امیدوارانه نشان می‌داد.

.

تبلیغات و بازاریابی با رسانه­های اجتماعی برای رونق کسب و کارها

ابراهیم اسکندری پور در مقاله­ای با عنوان «تبلیغات و بازاریابی با رسانه­های اجتماعی برای رونق کسب و کارها» گفت: با وجود رسانه­های اجتماعی، هنوز هم رسانه­های جمعی جایگاه خودشان را دارند و در یک کمپین تبلیغاتی باید همه اینها را به صورت یکپارچه ببینید.

وی دلیل توجه افراد به شبکه­های اجتماعی بین­المللی را حضور تجاری بیشتر برندها در این شبکه­ها دانست و گفت: حضور تجاری در شبکه و حضور فرد در شبکه، متمایز از هم هستند. در بازاریابی درگیر کردن مخاطب یک هدف محسوب می­شود. بازاریابی دهان به دهان درفضای رسانه‌های اجتماعی خیلی قابل ردگیری‌تر و راحت‌تر است.

اسکندری پور در انتها Dell را به عنوان نمونه یک کمپین موفق بین­المللی از طریق شبکه­های اجتماعی و مک دونالد را به عنوان نمونه کمپین ناموفق بین­المللی مطرح کرد.

این مطلب به روز می‌شود.

[liveblog]

دیدگاه‌ها بسته شده است.