راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاخص کل بورس تهران تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ چند واحد می‌شود؟

سال ۱۳۹۹ برای بورس تهران سال پر تلاطمی بود؛ سالی بود که هم شتاب داشت و هم درنگ. در همین سال بود که حجم معاملات نسبت به سال قبل از آن ۱۰ برابر شد و کدهای بورسی صادر شده هم با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شدند. در روز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ شاخص کل بورس با افزایش ۴۲ هزار و ۲۹۴ واحدی توانست از شاخص یک میلیون واحدی عبور کند و رکورد تاریخی جدیدی را در بازار سرمایه به ثبت برساند.

پس از آن در ۱۲ مردادماه ۱۳۹۹ بود که شاخص کل از دو میلیون واحد نیز عبور کرد، اما طولی نکشید که در ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹ شاخص بورس شروع به ریزش کرد و تا تاریخ ۸ مهرماه حدودا ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. از آن زمان تاکنون شاخص کل کج‌دار و مریز به راه خود ادامه داده است.

تا لحظه نوشتن این گزارش شاخص کل روی یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد قرار دارد. باتوجه به نوساناتی که در طول یک سال گریبانگیر شاخص کل بوده بر آن شدیم تا از برخی کارشناسان بازار سرمایه این سوال را بپرسیم که تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ شاخص کل روی چه واحدی قرار خواهد داشت؟

در مواجهه با این سوال برخی افراد یک عدد مشخص را برای میزان شاخص کل ذکر نکردند و بازارسرمایه را تا آن زمان تحت تاثیر مسائل سیاسی و اقتصادی دانستند. اما برخی دیگر با فرض رخ ندادن اتفاق خاصی تا این بازه زمانی و بر اساس روند فعلی، شاخص مشخصی را برای بورس تهران ذکر کردند. در این میان فرشاد شبانکاره، مدیرعامل صدتحلیل یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، حامد حدادی، بنیان‌گذار کوانت‌کن، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، امید موسوی، مدیرعامل تحلیلگر امید یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد، محسن زادمهر، بنیان‌گذار سهام‌یاب یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۲۷۰ واحد و علی یوسفیان، کارشناس بازار سرمایه یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را برای شاخص کل بورس تهران تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ در نظر گرفتند.

بنابراین باتوجه به نظر این افراد پیش‌بینی‌ می شود که شاخص کل بورس در این بازه زمانی از حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نوسان خواهد بود.

با این حال برخی دیگر مانند فاطمه جعفری، مدیرعامل سهام‌یاب، علیرضا تاج‌بر، معاون عملیات بازار تامین سرمایه دماوند، امیر جباری، مشاور بازاریابی، میزان شاخص کل را بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون واحد تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کردند. در اینفوگرافیک زیر این پیش‌بینی‌ها به‌صورت نمودار آورده شده است.

پیش‌بینی میزان شاخص کل بورس تهران تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.