راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرورگر بومی ذره‌بین آغاز به کار کرد

سید ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به راه‌اندازی مرورگر بومی ذره‌بین توسط اپراتور همراه اول گفت: «امیدواریم این موتور جست‌وجو، نیازهای مردم را به‌مراتب از مرورگرهای خارجی بهتر تأمین کند.»

به گزارش ایسنا، فیروزآبادی در مراسم افتتاح مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول، بیان کرد: «دراین مرکز تمهیداتی دیده شده که وضعیت به‌کارگیری سکوها، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی رصد شود. در این مرکز VODها، سکوی آموزشی شاد، پیام‌رسان‌ها که حداقل شامل چهار پیام‌رسان با تأثیر وسیع ملی هستند، برای استفاده مردم مانیتور می‌شود.»

او با اشاره به مواردی که افراد دارای کسب‌وکار دیجیتال را اذیت می‌کند، گفت: «این افراد در طول روز برای ورود به اپلیکیشن‌های مختلف و محیط‌های مختلف کاری از نام‌های کاربری و رمز عبورشان استفاده می‌کنند، اصطلاحی به نام single sign on وجود دارد، که نوعی امضای معتبر است و به کاربران این امکان را می‌دهد که با همان امضای اولیه تمام کار‌های خود را در طول روز انجام دهند.»

به گفته او، اگر همراه اول بتواند اپلیکیشن مرورگری را ارائه دهد که تعداد زیادی از مردم ایران استفاده کنند، ما هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی را فراهم می‌کنیم تا امکانات مذکور برای کاربران فراهم شود.


مدیریت وی‌پی‌ان برای ارائه خدمات اینترنتی به گروه‌های خاص


فیروزآبادی درباره طبقه‌بندی کاربران فضای مجازی بیان کرد: «این برنامه کاری بین وزارت ارتباطات و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و معاونت فضای مجازی دادستانی است. این پروژه تحت عنوان مدیریت وی‌پی‌ان و مدیریت اینترنت کشور، برای اینکه نیازهای اینترنتی طبقات مختلف مانند خبرنگاران، پزشکان، دانشگاهیان، با کیفیت بهتری ارائه شود، انجام می‌گیرد.»

او درخصوص محتوای مستهجن اینستاگرام که مخاطب آن کودکان هستند، اظهار کرد: «تشخیص جرم برعهده قوه قضاییه است، اما طبق مصادیق تعیین‌شده، انتشارشان در کشور غیرمجاز است و به‌هیچ‌وجه سکوها و اپلیکیشن‌های ایرانی نباید نسبت به انتشار آنها اقدام کنند. تاکنون هم عکس‌العمل‌های اجتماعی زیادی به این موارد شده، چون بهترین راه برخورد با این موارد خود مردم و اعلام انزجار آنهاست. در پلتفرم‌های ایرانی هم از پخش بیشتر این موارد جلوگیری شده اما به‌هرحال فضای مجازی یک فضای باز جهانی است و نمی‌شود جلوی همه چیز را برای همه افراد گرفت.»


تأثیر افزایش مالیات اپراتورها بر قیمت اینترنت


فیروزآبادی درباره افزایش ۱۰ درصدی مالیات اپراتورها مطابق با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «این مصوبه حتماً روی قیمت اینترنت تأثیر خواهد داشت.»

او همچنین درباره اعتراض نسبت به عدم محاسبه تعرفه نیم‌بها در پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی توسط اپراتورها بیان کرد: «ما در کمیسیون محتوای فضای مجازی در حال تهیه مدل اقتصادی برای تولیدکنندگان محتوا و سکوهای نشر محتوا هستیم که مراحل نهایی را طی می‌کند، دراین‌خصوص ساترا نیز مواردی را مطرح کرد و از ما خواست که اجازه ورود به این حوزه را داشته باشد.»


ماینینگ بیت‌کوین در کشور


فیروزآبادی درباره سیاست شورای‌عالی فضای مجازی در خصوص رمزارزها تصریح کرد: «شورای‌عالی فضای مجازی در حوزه بیت‌کوین ورود نداشته است، اما ما در مرکز ملی فضای مجازی در جلساتی با شورای اقتصاد، با دولت هماهنگی‌های لازم را داشته‌ایم. ماینینگ مدیریت شده، بیت‌کوین و رمزارزها مورد تأیید است. چراکه به‌نوعی صادرات انرژی و فعال‌شدن بخشی از اقتصاد کشور است.»

او در پایان اظهار کرد: «اما اگر بیت‌کوین بخواهد بخشی از پول رایج کشور یا به‌عنوان ذخیره مالی کشور باشد، با آن مخالفیم. ما باید از ظرفیت رمزارزها فقط برای تسهیل تجارت و گردش پولی و کاهش هزینه‌های کشور استفاده کنیم.»

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.