راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جهرمی: اینترنت خانگی ۵G این هفته عرضه می‌شود

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آخرین گفت‌وگوی مستقیم خود با مردم از طریق کانال تلگرامی‌اش، از عرضه اینترنت خانگی ۵G در هفته جاری و رفع انحصار زیرساخت در بخش واردات پهنای باند به ایران خبر داد.

به گزارش دنیای اقتصاد، جهرمی در خصوص حذف بسته‌های اینترنت شبانه از سوی اپراتورها گفت: «این ابلاغیه از سوی مراجع فرهنگی کشور بوده است، چون اعتقاد دارند این بسته‌ها تأثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان می‌گذارد و آن‌ها را شب بیدار نگه می‌دارد.»

جهرمی بار دیگر بحث اختلاف با مخابرات را مطرح و تأکید کرد: «بنده حاضر به پذیرش درخواست افزایش تعرفه از سوی مخابرات نیستم؛ چراکه بالارفتن تعرفه روی سرویس قدیمی امکان‌پذیر نیست.»

به گفته او، دولت به‌عنوان سهامدار حاضر است برای جذب سرمایه‌گذاری جدید در مخابرات اقدام کند، به این شرط که مابقی سهامداران مخابرات نیز سرمایه بیاورند.


  رفع انحصار از زیرساخت، عرضه ۵G خانگی


وزیر ارتباطات از رفع انحصار زیرساخت تا پایان دولت خبر داد و گفت: «با تصویب قانونی درباره خصوصی‌سازی مخابرات، اینترنت ایران در حال حاضر به‌صورت انحصاری در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفته است. ما نیز در تلاش هستیم با استفاده از تفسیری که از این قانون وجود دارد و اختیارات دولت، شرایطی را فراهم کنیم که تا قبل از اتمام دولت دوازدهم واردات پهنای باند از طریق شرکت‌های مختلف میسر و انحصار شرکت زیرساخت شکسته شود.»

او در خصوص راهکاری که باعث می‌شود بقیه شرکت‌ها غیر از مخابرات هم بتوانند بر بستر فیبرنوری به مردم اینترنت ارائه کنند گفت: «بر اساس مصوبه بیت استریم که در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد، مخابرات موظف است با شرکت‌های دیگر همکاری کند تا امکان ارائه خدمات به سایر شرکت‌ها هم فراهم شود. چند ماه قبل بین شرکت مخابرات ایران، آسیاتک و شاتل در تهران، قم، بوشهر و سایر استان‌ها قراردادهایی امضا شد تا این دو شرکت نیز بتوانند خدمات اینترنت بر بستر فیبرنوری که در انحصار مخابرات است را ارائه کنند، اما سهامداران مخابرات همواره با دخالت‌های مدیریتی مانع از انجام این کار می‌شوند.»

او با تأکید بر اینکه مخابرات خیلی سخت در این مسیر حرکت می‌کند و ضمانت‌های اجرایی آن مصوبه نیز به‌اندازه کافی نیست، افزود: «به‌خاطر دارم زمانی که قرار بود انحصار نسل سوم و چهارم اینترنت همراه در اپراتور رایتل برداشته شود، همین خصلت مدیران مخابرات ایران در سهامداران رایتل هم وجود داشت و سهامداران تأمین اجتماعی و وزارت رفاه پیگیر بودند که این انحصار شکسته نشود و من اعلام کردم شکستن این انحصار باعث رشد رایتل خواهد شد.»

به گفته جهرمی، اولین شرکتی که اینترنت خانگی ۵G را ارائه می‌دهد مبین‌نت است، این شرکت از دوشنبه ۱۸ اسفند، افتتاح اولین مجموعه کاری در زمینه ۵G خانگی در تهران را در دستور کار خود دارد، و در سال آینده نقاط بیشتری را پوشش خواهد داد تا از برنامه توسعه اینترنت خانگی خود عقب نمانیم.


  اینترنت نسل پنجم گران نیست


او درباره قیمت اینترنت نسل پنجم، خاطرنشان کرد: «با استفاده از اینترنت نسل پنجم، سرعت بالا می‌رود و میزان مصرف نیز به‌واسطه آن افزایش پیدا می‌کند. در دنیا معمولاً به‌ازای ۱۰۰ درصد رشد ترافیک، قیمت ۵۰درصد کاهش پیدا می‌کند. ما نیز از این فرمول در چند سال اخیر استفاده کردیم.»

به گفته جهرمی، این تصور که اینترنت در انحصار زیرساخت است پس گرانی‌اش به همین علت است، تصور غلطی است. تنها ۵ درصد از هزینه اپراتورها برای بسته‌های اینترنتی به شرکت زیرساخت پرداخت می‌شود، اپراتورها هزینه‌های دیگری مانند هزینه اجاره فضا برای دکل، خرید تجهیزات، برق و نیروی انسانی دارند.

او اضافه کرد: «در ۴ سال گذشته همه چیز گران شد، اما دولت اجازه نداد قیمت اینترنت افزایش پیدا کند. در شورای‌عالی فضای مجازی نیز مصوب شد، هزینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد هزینه خانوار نباید بیش از ۲ درصد شود و تعرفه‌گذارها باید این مصوبه را رعایت کنند.»

 او همچنین با بیان اینکه تولید و عرضه گوشی به وزارت ارتباطات مربوط نیست تأکید کرد: «ما تولیدکننده نیمه‌هادی تلفن همراه نیستیم و بسیاری از گوشی‌های تولیدی داخل کشور وارداتی است و واردات نیز به قیمت ارز وابسته است. نسبت به دوسال قبل تا الان قیمت گوشی و مودم رشد سرسام‌آوری داشته همان‌طور که قیمت ارز به دلیل تحریم‌های ظالمانه و وضعیت دیپلماسی بین‌المللی بالا رفته و روی تمام زندگی مردم تأثیر گذاشته است.»


  مخالفت با افزایش تعرفه مخابرات


جهرمی گفت: «مخابرات همیشه می‌گوید درآمد من کم است و تعرفه را افزایش دهید، ما هم می‌گوییم سرویس جدید دایر کنید که تعرفه بر آن اساس بالا رود، بالارفتن تعرفه روی سرویس قدیمی امکان‌پذیر نیست. این یک چرخه باطل است که باید از آن خارج شویم.»

او اضافه کرد: «ما به‌عنوان دولت اعلام کردیم حاضریم خودمان نیز آورده بیاوریم و مابقی سهامداران مخابرات هم این را بپذیرند. این شکل از همکاری خوب پیش رفته و امیدواریم به توافق برسیم. زمان زیادی گذاشتیم ولی به نقاط خوبی می‌رسیم که مخابرات از بن‌بست خارج شود و تن به رقابت و سرمایه‌گذاری دهد و ما شاهد رشد توسعه اینترنت خانگی باشیم.»

آذری جهرمی ضمن ابراز امیدواری حل این مشکل، بیان کرد:‌«طبیعتا چون مخابرات خصوصی شده است دولت نمی‌تواند سرمایه‌ای به آن تزریق کند به جز قدرالسهم ۲۰ درصدی که در مخابرات دارد و به همان اندازه می‌تواند در مخابرات سرمایه‌گذاری کند. ما هم نمی‌توانیم پولی از بیت‌المال در مخابرات سرمایه‌گذاری کنیم.»


  تعرفه واردات گوشی را کاهش دادیم


او همچنین اعلام کرد: «اقدامات گوناگونی در خصوص کاهش تعرفه واردات گوشی انجام شده است، از جمله اینکه با موافقت رئیس‌جمهور و محمدباقر نوبخت دستور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، یک خط اعتباری ۵۰۰ میلیاردتومانی برای این بخش در نظر گرفته شده که در تلاش هستیم این خط اعتباری به‌صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. یعنی شرایطی را فراهم کنیم که این ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شکل وام مناسب برای خرید گوشی و مودم در اختیار مردم قرار بگیرد. امیدواریم تا پایان فروردین‌ماه این شرایط و نحوه بهره‌مندی مردم از این وام را اعلام کنیم.»

وزیر ارتباطات اضافه کرد: «از طرف دیگر برخی بانک‌ها برای پیوستن به چرخه خرید مودم و گوشی و کمک به مردم، اظهار آمادگی کرده‌اند. زیرساخت‌های این کار باید به شکلی فراهم شود که فرد بتواند از طریق پیامک یا سامانه آنلاین، درخواست ثبت مودم بدهد و دستگاه با پست و از طریق اپراتور مربوطه برای او ارسال شود و کاربر هم ظرف ۲۴ ماه پول مودم را به بانک برگرداند.»

او در پایان درباره توسعه VDSL گفت: «برنامه داشتیم تا پایان امسال ۵ میلیون پورت VDSL در شهرهای قم، تهران و ۸ شهر دیگر واگذار کنیم که مخابرات ایران نتوانست منابع مالی این کار را تأمین کند و از طرفی هم با شرکت‌های بخش خصوصی به‌رغم قراردادی که بسته بود (بیت استریم) همکاری نکرد. نتیجه آن شده که حالا در حد یک میلیون پورت VDSL نصب شده داریم و نتوانستیم به دلیل عدم همکاری مخابرات به برنامه اصلی دراین زمینه برسیم.»

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.