راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

منحل شدیم، اما به فعالیت ادامه می‌دهیم

پس از چند تذکر و تمدید مهلت و ارائه اولتیماتوم از سوی بانک مرکزی به موسسات مالی و اعتباری ولی ظاهرا این موضوع تا به امروز کارنامه قابل قبولی نداشته که دلیل این موضوع را باید از بانک مرکزی جویا بود و این نهاد سیاستگذار پولی بانکی کشور باید در این رابطه پاسخگو باشد. مهلت ادغام موسسات در حالی تا پانزدهم فرودین سال جاری تمدید شد که خبرقطعی درباره نتیجه این اولتیماتوم‌ها منتشر نشد و در عین حال برخی منابع از فشارهای غیر متعارف در این زمینه حکایت دارد.

موضوع مهم این است که هنوز برخی از این موسسات به عنوان مثال موسسه فرشتگان که باید تا چند وقت پیش ادغام می‌شد با همان لوگوی خود در برخی مراکز فعالیت می‌کند و مردم نیز به دلیل سود 25 درصدی و یا بیشتری که این موسسات می‌دهند به سپرده‌گذاری در آنجا می‌پردازند و به راحتی و بر اساس میزان سپرده وام دریافت می‌کنند؛ این در حالی است که معاون نظارت بانک مرکزی بارها اعلام کرده که نباید مردم به سود بیش از 20 درصد موسسات مالی و اعتباری اعتماد کرده و از مجوز داشتن آن‌ها اطمینان حاصل کنند، چون بانک مرکزی در این زمینه مسولیتی نخواهد داشت.

بانک مرکزی از سال گذشته اقدام به ساماندهی بازار پولی و مالی کشور کرده و موسسات مالی و اعتباری در شرف تاسیس را از ۱۴ به ۱۰ موسسه تقلیل و تا ۱۵ فروردین ماه نیز به شش موسسه مهلت داده بود تا تابلوی خود را تعویض کنند که در نهایت موسسات آرمان و نور تشکیل شوند که در این راستا موسسات مالی و اعتباری فردوسی، فرشتگان و افضل توس با یکدیگر ادغام و موسسه اعتباری آرمان تشکیل می‌شود. معاون نظارتی بانک مرکزی پیش از این گفته بود: اقداماتی از طرف ناجا و دیگر ارگان‌ها و مراکز مرتبط انجام شده که موسسات ساماندهی یابند.

ابراهیم درویشی تاکید کرده بود که سپرده‌گذاران به موسساتی که بیش از 20 درصد سود پرداخت می‌کنند، اطمینان نکنند، زیرا این موسسات با کمبود نقدینگی مواجه هستند. موسسات مالی و اعتباری که نتوانند سرمایه مدنظر را تامین کنند با دیگر موسسات ادغام می‌شوند، در واقع این موسسات به جای آن‌که سرمایه‌های خود را برای بانک استفاده کنند از سپرده‌ها و سرمایه‌های مردم به عنوان تامین سرمایه استفاده می‌کنند و این رویه در پولشویی مشخص می‌شود که آیا سرمایه را خودشان تهیه کرده‌اند یا از دیگر بانک‌ها وام گرفته‌اند. طبق بند 10 ماده 14 فعلا نمی‌توانیم نامی از موسسات متخلف ببریم چرا که ما موظف به حفظ اصرار حرفه‌ای هستیم اما اگر بعد از چند بار تذکر این موسسات توجهی نکردند اسامی آن‌ها را علنی خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.