راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی از باجه‌های بانکی در ابزار راهکاران توسط فرابوم و همکاران سیستم / راه نو برای ارائه خدمات بانکی

رویداد ارتباط آنلاین نرم‌افزارهای مالی با بانک‌ها توسط فرابوم در روز ۱۱ اسفندماه برگزار شد. در این رویداد فرابوم در کنار مجموعه همکاران سیستم از این راهکار نوآورانه رونمایی کرد. پلتفرمی که همکاران سیستم با کمک فرابوم راه‌اندازی کرده می‌تواند شرکت‌ها را برای ارائه خدمات بانکی در نرم‌افزارهایشان آماده کند.

اکنون در این پلتفرم خدمات مغایرت‌گیری، پرداخت و حقوق و دستمزد ارائه می‌شود و در سال آینده سعی دارد روی خدمات چک تمرکز کند.


باجه را به شرکت‌ها بردیم


در این رویداد سید ولی‌الله فاطمی، بنیان‌گذار گروه توسن با اشاره به اینکه مجموعه همکاران سیستم امروز کمک کرده که ما بتوانیم گام‌های ابتدایی تحول دیجیتال را در کشور برداریم، توضیح داد: «این رویداد به نحوی افتتاح نزدیک به ۸۰ هزار باجه بانکی است. ما ۲۰ بانک را آماده داریم که در چهار هزار شرکتی که از مجموعه همکاران استفاده می‌کنند، یک باجه بانکی افتتاح می‌شود. رویکرد دیجیتال این نگاه را دارد که دیگر لازم نیست و نباید ما در محل بانک حضور پیدا کنیم، بلکه این بانک است که باید در محل خدمت‌رسانی شما نمایندگی خود را داشته باشد و به‌طور مستقیم ارائه خدمت کند.»

فاطمی معتقد بود که این رویکرد بسیار بزرگی است که شرکت‌ها را در مسیر فعالیت اصلی کسب‌وکار حمایت می‌کند. از امروز شرکت‌ها درتعاملات بانکی تنها نیستید، بلکه مجموعه همکاران سیستم و فرابوم به همراه آنها هستند و به اعتبار این مجموعه‌ها از بانک سرویس می‌گیرند. آنها به شرکت‌ها اعتبار می‌دهند تا بتوانند از نظام بانکی سرویس بهتر و ساده‌تر دریافت کنند. این اعتبار خیلی نقطه بزرگی است. عملاً در فضای اکوسیستم دیجیتال همه بازیگران به هم اعتبار می‌بخشند.

سید ولی‌الله فاطمی، بنیان‌گذار گروه توسن

او در ادامه گفت: «اگر تا دیروز به عنوان یک شرکت ساده به پیشخوان بانک مراجعه می‌کردید باید فرایند زیادی را برای شناخته شدن خود طی می‌کردید، اما از طریق مجموعه همکاران سیستم، یک مجموعه شناخته شده و قابل اعتماد هستید. همکاران سیستم به نمایندگی از شما این خدمات را به دفتر شما می‌آورد که تحول بزرگی است. مجموعه همکاران سیستم پیشتاز این فعالیت شده است.»

به‌گفته فاطمی قطعاً این توسعه در سایر الزامات کسب‌وکاری مانند بیمه، اعتبارت خرد، اسنادی، سفته و غیره از طریق این پلتفرم ایجاد می‌شود.

او با اشاره به اینکه با کمک این پلتفرم بانک به عنوان نقطه تصمیم‌ساز در یک فضای کسب‌وکاری یا دفتر شرکت خدمت ارائه می‌دهد، گفت: «در آینده شرکت‌ها هستند که با کمک همکاران سیستم این رقابت را در بانک‌ها برای ارائه سرویس ایجاد می‌کنند.»

فاطمی تاکید کرد که به کمک اعتبار و اعتمادی که وجود دارد و ابزارهای الکترونیکی می‌توان به یک همکار در یک شرکت هم اعتماد کرد. این موضوع می‌تواند به سادگی در قالب یک توافق‌نامه بین بانک، فرابوم و همکاران سیستم و شرکت‌ها انجام شود به شرکت‌ها ارائه و یک خدمت‌رسانی جدید تعریف شود.»

از نظر او این رویکرد باعث می‌شود که شرکت‌ها به‌واسطه استفاده‌ای که از نرم‌افزارهای همکاران دارند، به همکاران اعتبار ببخشند و از سوی دیگر همکاران هم به شرکت‌ها به‌واسطه اینکه در نظام سرویس‌دهنده‌ها حمایت می‌کند، اعتبار می‌بخشد.


پر کردن خلأ با برقراری اتصال به بانک


فرید فولادی، مدیرعامل شرکت همکاران سیستم در این رویداد تعاملات بانکی را یکی از عناصر مهم در کسب‌وکارها دانست و توضیح داد که اکنون بیشتر تعاملات خود را از نظر مالی با بانک‌ها انجام می‌دهیم.

او در ادامه گفت: «آنچه که در یک سال گذشته اتفاق افتاد اهمیت کار کردن از راه دور و استفاده از بانکداری الکترونیکی بود. بنابراین به دنبال راه‌حل‌های آن رفتیم. برخی از این راه‌حل‌ها موجود بود و برخی هم باید کشف می‌شد. سال گذشته حرکتی اتفاق افتاد که همه از بانکداری الکترونیکی بیشتر استفاده کنند. بنابراین استفاده از بانکداری الکترونیکی پیشرفت کرد.»

فرید فولادی، مدیرعامل شرکت همکاران سیستم

فولادی با اشاره به اینکه در جایی از این زنجیره خلأ وجود دارد، گفت: «ما تمام عملیات خود را ثبت و ضبط می‌کنیم. پس اگر بخواهیم پرداختی انجام شود در ERP (برنامه‌ریزی منابع سازمان) صورت می‌گیرد. اینجا نیاز به یک پلتفرم واسط است که این کار را انجام دهد. ما نرم‌افزار را به یک درگاه پلتفرم معین وصل می‌کنیم. پس از اتصال، اطلاعات ثبت شده به راحتی به بانک منتقل می‌شود و می‌توان آن را تأیید کرد. به‌طور مثال ما می‌خواهیم صورت حساب و مغایرت بانکی را بگیریم. صورت حساب به‌طور مستقیم از بانک گرفته می‌شود و می‌توان اطلاعات را از بانک دریافت کرد. این اطلاعات ذخیره و وارد فرایند مغایرت می‌شود.»

از کاربردهای دیگری که در این پلتفرم ارائه شده بحث پرداخت است. فولادی در این باره توضیح داد: «پرداخت یکی از کاربردهایی است که می‌توانیم از بانکداری باز داشته باشیم. مزیت‌های این کار سهولت، صرفه‌جویی در زمان و نیروی انسانی، دقت بالا، قابلیت ردیابی پرداخت و حفظ محرمانگی اطلاعات است.»

پرداخت حقوق نیز کاربرد دیگر این پلتفرم است. فولادی توضیح داد: «از دغدغه‌های پرداخت حقوق سر وقت پرداخت شدن آن و حفظ محرمانگی است. در نرم‌افزار وقتی محاسبه حقوق انجام می‌شود تمام پرداختی‌ها به صورت یک پرداخت گروهی برای کارتابل بانک‌ها ارسال می‌شود و مدیر شرکت از آنجا پرداخت را انجام می‌دهد.» به‌گفته او با استفاده از این پلتفرم، فرایندهای مالی تسهیل می‌شود و کاربران ساده‌تر این کار را پیش می‌برند.


چشم‌انداز پلتفرم بانکداری باز


مدیرعامل همکاران سیستم چشم‌اندازی که برای این پلتفرم در نظر گرفته شده را توضیح داد و گفت: «پلتفرم بانکداری باز این امکان را به ما می‌دهد که بانک‌ها طبق ضوابط تنوعی از امکانات و سرویس‌هایی را می‌توانند به ما ارائه دهند و آن روز ممکن است فکر کنیم که کارها با مسیر بهتری انجام شود. این‌ها می‌تواند به نرم‌افزار ما به‌عنوان سرویس ارز افزوده اضافه شود. حتی با ترکیب عملیات بانکی ساده می‌توان سرویس جدیدی را تعریف کرد که کار را برای ما ساده‌تر کند. بانکداری باز دریچه‌ای جدیدی را برای ما باز می‌کند که بتوانیم بهتر به مدیریت بهینه کمک کنیم.»  

او به پلتفرمی که سال دیگر می‌تواند در اختیار شرکت‌ها گذاشت اشاره کرد و گفت: «بحث چک خدمت بعدی است که سال آینده قرار است ارائه شود. ما اکنون ملزم هستیم که اطلاعات چک خود را در جایی ثبت کنیم که اگر این کار دستی انجام می‌شود، اما در نرم افزار به راحتی می‌توان این کار انجام داد، چون اطلاعات آنها در نرم‌افزار است. همین موضوع می‌تواند برای پرداخت تسهیلات هم اتفاق بیفتد.


از تولد استارت‌آپ‌ها و انقلاب پلتفرم‌ها


همایون محبوبی، مدیرعامل فرابوم سخنران بعدی این رویداد بود که درباره مسیری که آغاز کرده‌اند توضیح داد: «دهه ۹۰ با ظهور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوآورانه همراه بود که بر مبنای تکنولوژی‌ها بودند. این استارت‌آپ‌ها شروع به ایجاد کسب وکارهای جدید کرده بودند و تب آن دنیا را فرا گرفته بود. فین‌تک‌ها رابطه بین دنیای فناوری با خدمات مالی و بانکی را فراهم کردند و به دنبال این موضوع بودند که خدمات را به صورت خاص و نوآورانه و دگرگون شده ارائه دهند. این اتفاقی بود که اوایل دهه ۹۰ افتاده بود و ما آن را رصد می‌کردیم.»

همایون محبوبی، مدیرعامل فرابوم

او در ادامه به انقلاب پلتفرم‌ها در این زمان اشاره کرد و توضیح داد: «پلتفرم‌ها محصولات و خدمات را در بخش‌های مختلف ارائه می‌دادند و به نوعی می‌خواهند تعاملی را بین مصرف‌کننده ایجاد کنند. این کسب‌وکارهای پلتفرمی آمده بودند تا نوع نگاه به محصول خدمت و تولید را عوض کنند. ما این فرایندها را رصد می‌کردیم و در سال ۱۳۹۳ یک SPU برای پاسخ به این تغییرات کسب وکاری در شرکت توسن ایجاد کردیم که به توسن بوم نام گرفت و به مرور آن را رشد دادیم. ما توسن بوم را با خدمات بانکی شروع کردیم و در ادامه به سرویس‌دهنده‌های دیگری هم رسیدیم.»


ایجاد پنجره واحد با فرابوم و همکاران سیستم


در انتهای ۱۳۹۷ با مشارکت دو بانک بزرگ کشور توسن بوم به شرکت فرابوم تبدیل شد. محبوبی در این باره توضیح داد: «بانک ملی و بانک ملت به مجموعه سهامداران فرابوم اضافه شدند و به‌طور رسمی شرکت ثبت شد. در سال 1399 هم بانک تجارت و صنعت و معدن را اضافه کردیم و به این نقطه رسیدیم. اتفاقی که در پلتفرم بوم با مجموعه سهامدارن افتاد این بود که پلتفرم با بیش از ۲۰ بانک و تعداد زیادی سرویس‌گیرنده ایجاد شد که می‌خواست از پنجره واحد خدمات بانکی را به مشتریان حقیقی و حقوقی عرضه کند. به همین دلیل با شرکت همکاران سیستم این تعامل ایجاد شد. اکنون در بحث کاهش هزینه‌ها به‌جای اینکه به تک‌تک بانک‌ها مراجعه شود از طریق این پلتفرم‌ها خدمات ارائه می‌شود.

به‌گفته او این پلتفرم کاملاً زنده است و کمک می‌کند که ماندگاری کسب‌وکارها بیشتر شود و همه ذینفعان این اکوسیستم را به نحو احسن تأمین کند.

محبوبی درباره مزایایی که این پلتفرم ایجاد می‌کند، گفت: «امسال درگیر پدیده کرونا بودیم و این کار منجر به کاهش حضور مردم و مشتریان به شعب می‌شود و در حوزه بانکی رشد بیشتری خواهیم داشت. به همین دلیل شیرینی این کار برای مشتریان لمس می‌شود و قطعاً از آن به دلایل کاهش هزینه‌ها و رفت‌وآمد به شعب استفاده می‌کنند.»


رمزنگاری داده‌ها در طول فرایند


او در خصوص امنیت این پلتفرم توضیح داد: «مهم‌ترین دغدغه‌ای که همه دارند نسبت به این پلتفرم و سبک کار بحث امنیت است. امنیت لایه‌های متعددی دارد و ما همان را به صورت لایه دیده‌ایم. از ابتدا و تا انتهای تراکنش که از همکاران سیستم شروع می‌شود و به بانک می‌رسد همه داده‌ها رمزنگاری می‌شود و هیچ‌گونه تغییری در اطلاعات ایجاد نمی‌شود.

به‌گفته او این پلتفرم در سال بالای یک میلیارد تراکنش را انجام می‌دهد و بالای۲۰ بانک به پلتفرم وصل هستند و سرویس‌های خود را ارائه می‌دهند. همچنین بیش از ۱۴۰ میلیون حساب مشتریان حقیقی و حقوقی ایرانی در این پلتفرم قابل مدیریت است. علاوه‌بر این به بیش از ۸۰ همکار تجاری رسیده‌ایم.


تلاش برای ارائه خدمات غیربانکی


محبوبی در خصوص تعداد سرویسی که می‌توان در این پلتفرم ارائه داد گفت: «در کل هشت دسته سرویس داریم که قابل استفاده است، اما در نگاه توسعه‌ای که داریم بالای ۱۵۰ سرویس بانکی وجود دارد که تکرار آنها ممکن است زیاد اتفاق نیفتد، اما حجم سرویس‌ها بالاست و طبیعتاً هرچه تعداد آنها بیشتر شود، مسیر موفق‌تری را طی خواهیم کرد. سرویس‌ها سطوح مختلفی دارند. در مسیر توسعه از بین این بانک‌ها سرویس‌ها را همسان می‌کنیم تا مشتری بتواند خدمت را متوازن از همه بانک‌ها دریافت کند.»

او اضافه کرد: «سرویس‌های بیمه تأمین اجتماعی و خدماتی که خارج از بانک هستند هم می‌توانند در پلفترم ایجاد شوند و مشتریان بتوانند استفاده کنند. هدف این است که مشتری از پلفترم همکاران خارج نشود و همه خدمات خود را بتواند دریافت کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.