راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دزدگیر یا رسانه

در این روزها برخی رسانه را با دزدگیر اشتباه گرفته‌اند. اتهام مطرح می‌کنند، دادگاه را برگزار و حکم را صادر می‌کنند؛ واقعیت آن است که رسانه وظیفه دارد، پرسش‌گری کند، موضوعات را بررسی و حتی نتیجه خود را نیز بیان کند،رسانه دادگاه نیست که حکم صادر کند و اگر کسی خلاف آن رویه عمل کند او هم تبدیل به شریک دزد شود. اگر دائم فریاد آی دزدمان بلند باشد، تجربه تلخ تاریخ پیش رویمان قرار دارد.

در این روزها به نظر می‌رسد هر فردی یا هر گروهی وارد مرزهای دانش می‌شود و قصد دارد از فناوری‌های روز دنیا و مدل کسب‌وکاری جدید درآمدزایی کند بلافاصله فریادهای آی دزد آی دزدمان بلند می‌شود.

همه را متهم به گناه ناکرده می‌کنیم و با برچسب‌های متعدد قبل از آنکه جرمی مشخص و روشن شود محاکمه و برای آن نیز حکم صادر می‌کنیم. در این میان مثال‌های متعددی طی چند وقت اخیر رخ داده که بسیار نگران کننده است.

به عنوان مثال، چندی پیش هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای تهران نشستی مشترک را با کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران برگزار کرد. نشستی که نشان از یک امیدواری بود که دو طرف پس از سال‌ها اختلاف فرسایشی که هیچ سودی برای صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات نداشت کنار بگذارند. اختلافی که در سال‌های گذشته هیچ دستاوردی به‌جز سنگ‌اندازی در مسیر فناوری اطلاعات نداشت؛ تصمیم به نشستن اعضا دور یک میز بسیار هوشمندانه بود و می‌توانست نتایج بسیار برجسته‌ای داشته باشد؛ در این میان برخی نامه‌نگاری کردند که چرا با یک دزد دور یک میز نشسته‌اید. اتهامی که مشخص نیست بر مبنای کدام سند و مدرک به افراد زده می‌شود.

در اتفاقی دیگر طی چند روز گذشته با بالا رفتن حجم معاملات رمزارزها در ایران؛ بسیاری بر این عقیده هستند که برخی به دنبال یک کلاه‌برداری بزرگ هستند. ولی واقعیت آن است تا زمانی که جرمی ثابت نشده تنها می‌توان سؤال کرد تا ابهامات روشن‌تر شود. بسیاری حتی صحبت از تولید رمز ارزی به شکل غیرقانونی می‌‎کنند و استناد این افراد به قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی است که تولید هر نوع پولی به شکل انحصاری باید در اختیار نهاد اصلی رگولاتوری مالی کشور است. ولی این نکته را نباید فراموش کرد که این قانون در چارچوب مرزهای جمهوری اسلامی ایران قابلیت اعمال شدن دارد.

همین شرایط را مقایسه کنید با فضای پای نتوورک که چگونه بسیاری را با خیالی خام درگیر خودکرده است و تا به امروز معلوم نیست که چقدر هزینه بیهوده از جیب مردم برای آینده‌ای واهی خرج شده است.

این را نباید فراموش کرد هنگامی‌که محلی قانونی برای تبادلات رمزارزها وجود داشته و فعالیت خود را در این چارچوب انجام می‌دهید، قطعاً شرایطی امن‌تر را برای تبادلات مالی در این حوزه ایجاد می‌شود.

شاید در برخی مواقع بسیاری به دنبال علاج وقوع قبل از واقعه باشند و از سر دلسوزی مطالبی را بیان می‌کنند؛ اما این را نباید فراموش کرد صرافی‌ها و فعالین حوزه رمز ارز که اکثر آنها تلاش کردند تا فعالیتی قانونی را رقم بزنند با مشکلات جدی مواجه هستند. در سال 97 شاهد بسته شدن درگاه‌های بانکی آنها بودیم. در قطعی برق امسال بجای آنکه به اصل موضوع پرداخته شود ماینینگ به‌عنوان متهم اصلی قطعی برق کشور معرفی شد.

آدرس غلط دادن در هرجایی و آی دزد آی دزدهای بدون سند و مدرک مستدل قبل از هرگونه اثبات جرمی ممکن است باعث از بین رفتن یک صنعت یا یک کسب‌وکار می‌شود.

وظیفه رسانه تاباندن چراغ بر تاریکی‌هاست؛ سؤال درست مطرح کردن و روشن کردن ابهامات با دلیل و مدرک روشن و مشخص است و تا زمان دریافت پاسخ پیش برود و در آخر این افکار عمومی باشند که فرد یا یک کسب‌وکار را قضاوت کنند و یا اینکه اگر تخلفی صورت گرفته طرف مقابل تحت پیگرد و محاکمه قضایی قرار گیرد.

اکثر کشورهای دنیا در خصوص تبادلات رمزارزها و فعالیت‌های آن سیاست سکوت را دنبال کردند و سیاست بانک مرکزی ایران نیز در این زمینه در دوره جدید همین رویه بوده است. به نحوی که رئیس‌کل بانک مرکزی از به رسمیت شناختن رمز پولی که خود نام‌گذاری کرده سخن می‌گوید و حتی در داخل بانک مرکزی جلساتی برای تنظیم آیین‌نامه در خصوص مبادلات مالی رمز ارزها برگزار کرده است.

ولی حالا به نظر می‌رسد با گسترش تبادلات مالی در این بخش حساسیت‌ها نیز روی آن بیشتر شده است. اخیراً رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس خواهان توقف فعالیت و بسته شدن درگاه‌های مربوط به خریدوفروش رمز ارز شده است. حالا نیز شنیده می‌شود که شاپرک قصد دارد نظارت بیشتری بر تبادلات این فضا داشته باشد.

فضای تبادلات رمزارزها در کشور به حدی پیچیده و گنگ شده است که به‌راحتی نمی‌توان هر فردی را دزد و کلاه‌بردار دانست و فرد دیگری را سالم؛ فضای خاکستری مبادلات مالی رمزارزها را شاید بتوان در سایر بازارها نیز مشاهده کرد؛ اما این نکته را نباید فراموش کرد صرافی‌های رمز ارز برای اینکه با مشکلات بسته شدن حساب مواجه نشوند سخت‌گیرانه‌ترین شرایط نظارتی را پذیرفته‌اند و شاید نحوه احراز هویت و نورافکنی که روی آنها تابانده شده هیچ بازار دیگری روی آن روشن نیست.

شاید بهتر باشد به‌راحتی یک بازار یک کسب‌وکار و یا صنعت را با محاسبات غلط از بین نبریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.