راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیمه‌ها همچنان غافل از انقلاب داده‌ها!

آرش فروزان علا، مشاور اینشورتک بیمه سامان / حدود 3 سال از تولد اولین بذرهای اینشورتکی ایران گذشته است و در قبال دیگر فین‌تک‌ها، همچنان اینشورتک در اپیدمی عقب ماندگی صنعت بیمه، در تلاش توسعه خود است. تلاشی که حول محور فروش در اقیانوس سرخ بوده و صرفا منابع را هدر خواهد داد و روز به روز نمودارهای رشد آن را با شکست‌ها روبه‌رو خواهد کرد.

کمی به عقب تر بر می‌گردیم از انقلاب فین‌تک‌ها و جریان شکل گیری psdها، بانکداری دیجیتال، ولث‌تک و دیگر ارکان این اکوسیستم که توانستند با گذار از دوران توسعه زیرساخت‌ها، امروز به سوی توسعه بازارهای خود مبتنی بر انقلاب داده و تلفیق ابزار فین‌تکی و جریانات نظام پولی ،حرکت کنند.

تقریبا بیشتر اکوسیستم فین‌تک ایران دارای زیرساخت حداقلی در حوزه سافت‌تکی و هاردتکی است که می‌تواند دیسراپشن‌های مختلفی را محقق کند، یکی از این نوآوری‌های به وجود آمده، استفاده بسیار خوب پی‌تکی‌ها در دیتا ماینینگ به منظور توسعه محصول و یا توسعه بازار خود بوده‌ است.

از همین رو می‌توان دو علت زیرساختی عدم رشد قابل لمس اینشورتک در ایران را، بازماندگی از نوآوری ابزارهای بیمه گری در حوزه سافت و هاردتکی و سپس بازماندگی از بهره‌وری مناسب حوزه داده‌ها و تحلیل آن، نام برد، که علت اول می‌تواند شدیدا بر روی توسعه ابزارهای اینشورتکی و علت دوم می‌تواند در نمایان کردن مسیرها و پالس‌های اصلی ساخت ابزارها، زیرساخت‌ها، محصولات و البته ارزیابی ریسک را به‌وجود آورد.

بازماندگی از انقلاب داده در صنعت بیمه به زودی به عنوان یک تهدید خواهد بود، تهدیدی که با رشد فضای تجارت الکترونیک، تغییرات زیست بومی در ایران، تغییر نسل و دیگر مواردی که می‌تواند در قالب شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دسته بندی شود،  پیدایش ریسک‌های جدید را در صنعت رقم خواهد زد و در کنار این مفهوم موضوعات تورمی می‌تواند نقش بیمه‌های شخص محور را بیش از پیش نمایان سازد، بیمه‌هایی که بلاشک بدون بهره‌گیری از علوم ،فنون و ابزار ارزیابی و تحلیل داده، موضوعی دست نیافتنی خواهد بود.

به طور حتم می‌توان این موضوع را با نگرش ادبیات نوآوری و دیسراپشن مدیریت و بررسی کرد و این بدان معناست که بیمه‌گرها باید پوست اندازی خود را در حوزه تحول و توسعه دیجیتال از تغییرات زیرساختی در منابع ( core insurance ، HR ، Risk asisment ، Produvt  و product development ) آغاز کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.