راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هلدینگ فن‌آوا از مرکز نوآوری نواتک رونمایی کرد / نگاهی به دستاوردهای مهم گروه فن‌آوا در سال ۱۳۹۹

در جلسه هم‌اندیشی هلدینگ فن‌آوا با اصحاب رسانه که امروز در محل ساختمان گروه فن‌آوا برگزار شد، حمیدرضا نائینی مدیرعامل گروه فن‌آوا درباره دستاوردهای این هلدینگ در سال جاری و اهداف و استراتژی‌های این گروه در سال ۱۴۰۰ صحبت کرد. همچنین در این جلسه از مرکز رشد و نوآوری فن‌آوا به نام «نواتک» رونمایی شد و به مناسبت ۱۸ سالگی این هلدینگ، از تمبر ۱۸ سالگی فن‌آوا نیز رونمایی شد.


هفت شرکت فعال در هلدینگ فن‌آوا


۲۹ بهمن‌ماه هجدهمین سال تاسیس هلدینگ فن‌آوا است. این هلدینگ به‌عنوان یک شرکت سهامی عام در بورس فعال است و یکی از قدیمی‌ترین هلدینگ‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است که در حال حاضر در چهار حوزه کسب‌وکاری مختلف با هفت شرکت فعالیت می‌کند. طبق صحبت‌های حمیدرضا نائینی مدیرعامل گروه فن‌آوا، اصلی‌ترین حوزه فعالیت گروه فن‌آوا، حوزه پرداخت است که شرکت فن‌آوا کارت مجوز PSP در این حوزه را دارد. حوزه بعدی، حوزه تلکام و ارتباطات است که در این حوزه سه شرکت در هلدینگ فن‌آوا در حال فعالیت هستند. نائینی درباره این سه شرکت گفت: «شرکت داده پردازی فن‌آوا یکی از ۱۷ شرکتی است که پروانه ارائه خدمات اینترنتی ثابت را دارد. شرکت ارتباطات کوه نور فن‌آوا نیز اولین شرکتی است که مجوز خدمات ارتباطات روستایی را دارد و شرکت فن‌آوا ماهواره که در حوزه ماهواره فعالیت می‌کند، سه شرکت فعال در حوزه تلکام هلدینگ فن‌آوا هستند.»

با توجه به گفته‌های نائینی، حوزه فعالیت بعدی هلدینگ فن‌آوا، حوزه نرم‌افزار و مرکز داده است که شرکت داده سامانه فن‌آوا به‌عنوان اولین شرکتی که پروانه IDC را اخذ کرده است، در این حوزه فعالیت می‌کند. چهارمین حوزه نیز حوزه سخت‌افزاری و خدمات پیمانکاری است که دو شرکت شبکه گستر فن‌آوا که ماموریت اصلی آن در حوزه خدمات پیمانکاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و شرکت تضمین گستر فن‌آوا که در یک سال گذشته در حوزه سخت‌افزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و سخت‌افزارهای بانکی تاسیس شده است، فعالیت می‌کنند.


استراتژی‌های کلان هلدینگ فن‌آوا در سال ۱۴۰۰


مدیرعامل گروه فن‌آوا با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، چهار استراتژی اصلی در سطح هلدینگ دارند، توضیح داد: «اولین استراتژی ما، تمرکز در حوزه نوآوری و مزیت‌های رقابتی گروه فن‌آوا است. با توجه به تغییرات تکنولوژی و نوآوری‌های جدید در حوزه فناوری اطلاعات، تمرکز بر نوآوری از اصلی‌ترین استراتژی‌های ما در سال آینده است. دومین استراتژی ما شکل‌دهی، ارتقا و بهبود نظام حاکمیت شرکتی است. با توجه به سبک راهبری هلدینگ فن‌آوا که شبکه کنترل استراتژیک هست، نیاز داریم تا برای پیاده‌سازی آن و استراتژی‌هایی که شرکت‌های زیرمجموعه دارند، نظام حاکمیت شرکتی خوبی در گروه مستقر شود. سومین استراتژی فن‌آوا نیز به‌کارگیری سیستم‌های جدید و تامین مالی و چهارمین استراتژی، ارتقا نظام نگهداشت و جانشین‌پروری نیروی انسانی است. با توجه به اینکه نیروی انسانی یکی از سرمایه‌های ارزشمند شرکت‌ها هست، ما نیز روی موضوع نگهداشت نیروی انسانی تمرکز جدی خواهیم داشت.»


 دستاوردهای مهم گروه فن‌آوا در یک سال گذشته


نائینی در ادامه این جلسه درباره عملکرد تیم هلدینگ فن‌آوا در سال گذشته نیز صحبت کرد. به گفته او، امسال هلدینگ فن‌آوا موفق شده است که تمامی مجامع شرکت‌های زیرمجموعه خود را منظم و به موقع برگزار کند که از نظر زمانی، برگزاری به‌موقع مجامع یک رکورد در تاریخ فعالیت فن‌آوا محسوب می‌شد که به موقع برگزار شدن آنها بازخورد خوبی را در بورس و سهامداری آنها ایجاد کرد. او درباره دستاورهای دیگر این هلدینگ این‌طور توضیح داد: «کیفیت عملکرد مالی شرکت‌های گروه نیز بسیار خوب بود و از طرفی نیز تکالیف مجمع و بندهای حسابرسی شرکت‌ها نیز نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشتند. علاوه بر این موارد، بر اساس آمارها، در حال حاضر ۱۰۰ هزار دانش‌آموز به دلیل عدم دسترسی به شبکه‌های ارتباطی، از تحصیل محروم هستند. افتخار داریم که در شرکت کوه نور به‌عنوان یکی از پیمانکاران فعال در استان سیستان و بلوچستان، امکان دسترسی به ارتباطات را برای هزار و صد نقطه روستایی در کشور ایجاد کرده‌ایم و امسال نیز ۵۰ سایت نسل دو، سه و چهار را فراهم کرده‌ایم که ماموریت شرکت کوه نور نیز در سال پیش رو حضور در زنجیره ارزش دو اپراتور کشور در خصوص حفظ و نگهداری از این سایت‌ها است.»

به گفته نائینی، یکی دیگر از دستاوردهای هلدینگ فن‌آوا، رشد ۴ برابری فروش و سودآوری شرکت داده سامانه فن‌آوا نسبت به سال‌های گذشته بود که دلیل آن حرکت این شرکت از سرویس‌های پایه در حوزه خدمات مرکز داده به سمت سرویس‌های ارزش‌افزوده‌ای مانند کلود بوده که ارزش‌افزوده بالایی را ایجاد کرد و در حال حاضر نیز یک میلیون نفر به‌طور همزمان از ساختارهای آموزش مجازی این شرکت استفاده می‌کنند که مجلس، دانشگاه علامه طباطبایی، آموزش‌وپرورش و… ازجمله مشتریان این خدمت هستند.

او توضیح داد: «همچنین از سال گذشته کسب‌وکار جدیدی در گروه فن‌آوا برنامه‌ریزی شد و شروع به فعالیت در حوزه هوشمندسازی شهری کرد که در این بخش نیز موفق شدیم با شهرداری رشت این پروژه را شروع کردیم و راه‌اندازی و آغاز فعالیت نواتک و عقد قرارداد هوشمندسازی در رشت را انجام دادیم. علاوه بر این موارد، شرکت داده پردازی فن‌آوا به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ارائه خدمات اینترنت ثابت، محصولی را به‌زودی به نام اینترنت امن خانواده رونمایی خواهد کرد که این سرویس برای اولین بار در کشور ارائه می‌شود و اینترنتی امن برای کودکان ارائه می‌دهد.»

مدیرعامل گروه فن‌آوا همچنین به محصول جدید این شرکت در حوزه امنیت نیز اشاره کرد و گفت: «مسئله‌ای وجود دارد به نام DDOS که با توجه به رشد داده ریسک و تهدید آن برای شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت‌های مرکز داده‌ای زیاد شده است و این در حالی است که محصول بومی برای جلوگیری از DDOS در کشور وجود ندارد. با همکاری نواتک و یک تیم دانش‌بنیان محصولی را در حال ایجاد هستیم که به‌زودی از آن رونمایی خواهیم کرد؛ درواقع یک محصول بومی که از حملات DDOS جلوگیری می‌کند.»


رونمایی از نواتک


در ادامه این جلسه از مرکز رشد و نوآوری فن‌آوا با نام «نواتک» نیز رونمایی شد. مدیرعامل هلدینگ فن‌آوا در این باره توضیح داد: «در سال آینده در حوزه نوآوری تمرکز ویژه‌ای خواهیم داشت و شکل‌گیری نواتک نیز در راستای این موضوع هست. توجه داشته باشید که نگاهمان در این حوزه مسئله‌محور و تکمیل‌کننده نیازهای شرکت‌های استارت‌آپی برای عرضه محصولات خود به بازار هست و تنها نگاه مالی را در این حوزه نگاه درستی نمی‌دانیم و بازار سازی و تکمیل زیرساخت‌های محصولات استارت‌آپ‌ها برای ارائه به بازار را نیز مد نظر داریم. با این نگاه، هلدینگ فن‌آوا که قادر به فراهم کردن هرگونه زیرساخت‌های ارتباطی است، مرکزی را به‌نام مرکز رشد و نوآوری نواتک راه‌اندازی کرده است که به دنبال الگویی متمایز در سیستم نوآوری کشور هست.»

نائینی با بیان اینکه نواتک بازوی نوآوری گروه فن‌آوا است، گفت: «امیدواریم تا سال ۱۴۰۲ به اثرگذارترین مرکز نوآوری برای کسب‌وکاری‌های دانش‌بنیان و نوآور در کشور تبدیل شویم. ما ترکیبی از دارایی‌های نقدی و غیر نقدی را برای مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیانی که در مرحله ورود به بازار هستند، ارائه می‌دهیم.»


تمرکز بر کیفیت خدمات


حمیدرضا نائینی مدیرعامل هلدینگ فن‌آوا در پاسخ به سوال خبرنگار راه پرداخت مبنی بر اینکه با توجه به ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه و اینکه شرکت دیگری به‌عنوان PSP بانک سپه انتخاب شده است، چه برنامه‌ای برای حفظ بازار شرکت فن‌آوا کارت دارند، این‌طور توضیح داد: «ما اعتقاد داریم که ارائه کیفیت حرف اول را در این حوزه می‌زند. در حال حاضر بانک‌هایی در کشور وجود دارد که خود سهامدار یک شرکت‌ PSP‌ هستند ولی از PSPهای دیگر نیز خدمت می‌گیرند؛ بانک سپه نیز بانک بزرگی است و در حال حاضر با چند شرکت PSP‌ در حال همکاری است و فن‌آوا کارت نیز یکی از تامین‌کنندگان بزرگ آن است که رضایت خوبی در این بخش وجود دارد و معتقدیم که با تمرکز بر کیفیت، نه‌تنها سهم بازار ما کم نخواهد شد، بلکه توسعه نیز پیدا خواهد کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.