راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همتی: اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم قدرت بازارسازی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی، گفت: «واردکنندگان پیش‌بینی کاهش نرخ ارز را دارند لذا عرضه افزایش‌یافته و نرخ ارز کاهشی شده است.»

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی خبری اعلام کرد: «به محض اطلاع از ماجرایی که برای بعضی از مهاجران و مشتریان شبکه بانکی در خصوص اخذ کد شهاب اتفاق افتاده بود، دستور تمدید مهلت یک‌ماهه به بانک‌ها ابلاغ شد. کد شهاب همان کد ملی (اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی (اشخاص حقوقی) و کد فراگیر (اتباع خارجی) است که بر اساس مصوبات شورای‌عالی مبارزه با پولشویی اخذ این کد اجباری است تا افرادی که تراکنش بانکی دارند هویتشان نزد بانک‌ها روشن باشد.»

به گفته او، بانک مرکزی نگران رشد نقدینگی است و تمام تلاش من در این مدت این بود که رشد نقدینگی منطقی باشد.

همتی با بیان اینکه فضای بازار سرمایه و ارز متأثر از فعل‌وانفعالات سیاسی است، افزود: «اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم قدرت بازارسازی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت. البته من معتقد به سرکوب نرخ ارز نیستم، اما معنای این عدم تعدیل نرخ نیست، سال آینده با تعدیل نرخ و بهبود شرایط سیاسی به تورم هدف نزدیک خواهیم شد. البته توجه کنید که نمی‌توان به متغیرهای کلان اقتصادی به‌صورت منفرد نگاه کرد.»

او با بیان اینکه بانک مرکزی طی سال جاری، ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص داده است، تصریح کرد :«ارز باید تک‌نرخی باشد و رانتی نباشد؛ من مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستم اما باید ابعاد مختلف آن دیده شود تا آسیبی به زندگی روزمره مردم وارد نشود.»

به گفته او، عملکرد صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، خوب ارزیابی می‌شود. در حال حاضر واردکنندگان در نیما خرید ارز نمی‌کنند و عرضه از تقاضا بیشتر شده است. واردکنندگان پیش‌بینی کاهش نرخ ارز را دارند برای همین عرضه بیش از تقاضاست.

رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص تسهیلات پرداختی بانک مرکزی گفت: «بانک مرکزی و شبکه بانکی طی سال جاری ۱۲ هزار میلیارد تومان برای قانون اشتغال روستایی، ۲۱ هزار میلیارد تومان بابت مسکن روستایی، ۸۵ هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های کوچک پرداخت کرده‌اند. همچنین در سال جاری ۷۷۰ هزار وام ازدواج توسط شبکه بانکی پرداخت شده است. اگر مبلغ وام ازدواج افزایش یابد، قدرت پرداخت بانک‌ها کاهش می‌یابد چرا که باید از منابع قرض‌الحسنه پرداخت کنند. نکته دوم این است که مبلغ اقساط زیاد می‌شود و تضامین درخواستی بانک‌ها نیز تغییر می‌کنند که ممکن است منجر به سخت‌گیری شود؛ بنابراین منابع و مصارف تسهیلات پرداختی باید متوازن باشد.»

همتی با اشاره به اینکه تورمی که در حال حاضر شکل‌گرفته ناشی از شوک ارز و انتظارات است. افزود: «پیش‌بینی تورم هدف، (۲۲ درصد) بر اساس پیش‌فرض‌هایی همانند ارز نیمایی ۱۷ هزار تومان بود، اما نوسانات ارزی مانع شد.»

او در پایان صحبت‌هایش ضمن بیان اینکه نرخ بهره بین‌بانکی ربطی به بورس ندارد و آنچه می‌تواند بر بورس تأثیر بگذارد نرخ سپرده است که تغییری نداشته است، افزود: «می‌خواهیم نرخ بین‌بانکی میانگین کریدور باشد بین ۱۴ تا ۲۲. همچنین فعلاً تصمیمی درباره سود سپرده بانکی نداریم.»

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.