راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دسته چک‌های جدید چه تغییری می‌کند؟

مطابق دستورالعمل اجرایی ماده (6) اصلاحی قانون صدور چک، بانک‌ها مکلفند برای ارائه دسته چک به مشتریان خود، صرفا از طریق سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته‌چک (صیاد) نزد بانک مرکزی اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی بانک آینده، این بانک همگام با دیگر بانک‌های کشور، در راستای آگاهی رسانی به مشتریان به توضیح مراتب‌ لازم‌الاجرا در خصوص دسته چک‌های جدید که مقرر است از ابتدای سال آتی در طرح و رنگ جدید در اختیار اشخاص قرار گیرد، پرداخته است که شامل:

  • لزوم درج تاریخ انقضای اعتبار چک و عبارت «حداکثر تاریخ زمانی معتبر قابل درج: …» بر روی برگ چک.
  • لزوم درج عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» بر روی برگ چک.
  • لزوم ثبت علت صدور چک در قسمت «بابت» در سامانه صیاد حسب مورد در زمان صدور یا انتقال چک برای چک‌های صادره با مبالغ بیش از یک میلیارد ریال  برای اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیرتجاری و بیش از ده میلیارد ریال برای اشخاص حقوقی و حقیقی دارای حساب تجاری.
  • لزوم تعیین سقف مجاز صدور چک برای اشخاص اعم از اشخاص حقیقی دارای حساب غیرتجاری، اشخاص حقیقی دارای حساب جاری تجاری و اشخاص حقوقی، بر اساس شیوه‌نامه‌ای که پس از تصویب در شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی کشور ابلاغ می‌شود و توسط سامانه صیاد محاسبه خواهد شد، می‌شود.

همچنین تا قبل از ابلاغ شیوه‌نامه یادشده، بانک باید صرفا رتبه اعتباری و یا امتیاز اعتباری متقاضی دسته چک را در زمان اعطای دسته چک اعلام کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.