راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از سخنرانی میرکبیری در کنفرانس بازاریابی خدمات مالی

وضعیت کنونی خدمات پرداخت الکترونیک

راه پرداخت؛ در کنفرانس بازاریابی خدمات مالی افراد صاحب‌نظر در عرصه بازاریابی با هدف ارائه راهکارهای عملیاتی  در برنامه‌ریزی و اجرای‌ راهبردی بازاریابی از تجربیات، دانش و تحقیقات خود گفتند. در این کنفرانس مهندس سید مجید میرکبیری مدیر عامل شرکت ایران کیش جزییات طرح خود با عنوان فراپذیرش را برای کار‌شناسان و مدیران عامل بانک‌ها تشریح کرد. با اجرای این طرح علاوه بربانک‌هاُ همه موسساتی که به نحوی از پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنند با آن مرتبط خواهند شد.
میرکبیری قبل از توضیح طرح فراپذیرش درباره وضعیت کنونی خدمات پرداخت الکترونیک گفت که تاکنون در پانصد هزار واحد صنفی بیش از یک و نیم میلیون پایانه فروش نصب شده و ما در حال حاضر از کار‌شناسان شعب در زمینه بازاریابی پایانه‌های فروش استفاده می‌کنیم که گاهی اوقات انگیزه و دانش کافی جهت ترغیب واحدهای صنفی را ندارند. ضمن اینکه گاهی اوقات بازاریابهای شرکت‌های پی‌اس‌پی یا بانک‌ها درفضای رقابتی به واحدهای صنفی وعده‌های غیرکار‌شناسی و یا غیر واقعی می‌دهند. به گفته میرکبیری از دیگر معضلات کنونی خدمات پرداخت الکترونیک روی آوری بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در عرصه‌هایی مانند مدیریت پایانه‌های فروش است که باعث شده تمرکز آن‌ها از امور تخصصی خود کم شود. نکته دیگر استفاده از روش کاهش مداوم حاشیه سود در بازاریابی است که مواردی چون حذف کارمزد‌ها، حذف تمامی هزینه‌های پرداختی از سوی پذیرندگان کارت‌ها، ارائه کارت‌های هدیه و قرعه‌کشی‌های آنلاین را دربر می‌گیرد.

 

اکوسیستم پرداخت الکترونیک کشور باید تغییر کند

میرکبیری اعلام کرد که در کشور ما تلقی مناسبی از تفکیک وظایف بانک‌ها و شرکتهای پی‌اس‌پی درزمینه بازاریابی خدمات پرداخت وجود ندارد که این موضوع باعث تدوین استراتژی‌هایی مغایر با اصول بازاریابی می‌شود. درواقع برخی وظایف بانک‌ها به پی‌اس‌پی و برخی وظایف پی‌اس‌پی‌ها به بانک‌ها محول شده است. به همین دلیل بایستی اکوسیستم پیشنهادی پرداخت الکترونیک کشور تغییر کند و در حوزه صدور و پذیرش کارت تفکیک صورت گیرد. او گفت هم اکنون نصب و راه‌اندازی پوز را در کشور هم بانک و هم پی‌اس‌پی‌ها انجام می‌دهند که در اصل وظیفه پس‌اس‌پی‌هاست. همچنین بازاریابی و افتتاح حساب‌های بانکی هم در بانک انجام می‌شود که دراصل وظیفه بانک‌هاست. به گفته میرکبیری عقد قرارداد و ارائه خدمات هم اکنون بین بانک و پی‌اس‌پی است که باید بین بانک و سوئیچ عمومی (شتاب) باشد.

 

 مزیت‌های ویژه کارت‌های بانکی نسبت به یکدیگر و افزایش تعداد کارت‌ها: بحث اصلی بازاریابی در حوزه پرداخت الکترونیک

مهندس سید مجید میرکبیری مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش در ادامه صحبت‌های خود درباره اقدامات قابل سازماندهی در حوزه بازاریابی جهت انطباق و ایجاد مزیت رقابتی برای بانک‌ها گفت با اینکه تعداد دستگاه‌های ما در جایگاه مقایسه هم‌اندازه ترکیه است اما مبلغ تراکنش ما نصف آن‌ها هم نیست. او ادامه داد بحث اصلی بازاریابی در حوزه پرداخت الکترونیک مزیت‌های ویژه کارت‌های بانکی نسبت به یکدیگر و افزایش تعداد کارت‌هاست. باید سرمایه‌گذاری و جهت‌دهی فعالیت‌های ما به سمت صدور وسیع کارت‌های اعتباری فعال به جای افزایش تعداد پایانه‌های فروش باشد. او گفت ما در زمینه تعداد پایانه فروش مشکلی نداریم اما باید با آموزش و فرهنگ‌سازی برای مردم و تغییر نحوه توزیع پایانه‌های فروش، تعداد حساب‌های مرتبط با پوز و حجم نقدینگی کسب شده توسط آن را افزایش دهیم که این حجم نقدینگی می‌تواند تعیین کننده جایگاه بانک باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.