راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از هشتمین همایش روابط عمومی الکترونیک

مرتضی تمدن استاندار تهران: رایزنی‌های لازم را برای ثبت هفته روابط عمومی و ارتباطات در تقویم رسمی کشور انجام می‌دهم

با حضور جمع کثیری از استادان، مدیران، دانشجویان و فعالان روابط عمومی سراسر کشور، هشتمین همایش روابط عمومی الکترونیک با موضوع «روابط عمومی هوشمند،سازمان هوشمند» صبح امروز شنبه 28 اردیبهشت‌ماه، در محل هتل المپیک برگزار شد.

برنامه راس ساعت هشت و نیم، طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده آغاز شد. در ابتدا پیام کریستوف جینیستی رئیس انجمن بین‌المللی روابط عمومی و پیام پروفسور یحیی کمالی‌پور رئیس انجمن جهانی ارتباطات قرائت شد.

 

روابط عمومی برای من و ما

سپس دکتر سعیدرضا عاملی به ارائه مقاله خود با موضوع «فلسفه و مدل ارزشی و هدف‌گذاری روابط عمومی هوشمند یا روابط عمومی برای من و ما» پرداخت. این مقاله به این موضوع می‌پردازد که روابط عمومی هوشمند، روابط عمومی است که از ظرفیت صنعت هم‌زمان ارتباطات برخوردار است و ارتباطات عمومی را وارد عرصه «ارتباطات اتوماتیک» نموده و از سوی دیگر دارای ژرفای درک ارتباطی است که معنا را درک می‌کند و متناسب با کاربران متفاوت، امکان عرضه و دریافت‌های تخصصی و حرفه‌ای را فراهم می‌کند.

در ادامه دکتر محمد سلطانی فر به ارائه مقاله خود با موضوع «معماری و بازمهندسی هوشمند روابط عمومی در سپهر هوشمند اطلاعاتی نوین» پرداختند. نکته قابل توجه این مقاله این است که، دیگر مالکیت اطلاعات ثروت محسوب نمی‌شود، بلکه به گردش درآوردن هوشمندانه آن، افزایش میزان و کیفیت دسترسی مخاطبان به آنها در این به اشتراک‌گذاری اطلاعات سازمان در راستای اهداف سازمانی است که به ثروت‌اندوزی برای سازمان منجر می شود.

 

ما آنلاین به زودی راه‌اندازی می‌شود

سپس دبیر هشتمین همایش روابط عمومی الکترونیک به سخنرانی پرداخت. امیر عباس تقی پور گفت: به زودی با افتتاح قریب‌الوقوع باشگاه مدیریت ارتباطات، خدمات رفاهی صنفی به جامعه ارتباطات، رسانه و تبلیغات ارائه خواهد شد. همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی ما آنلاین افتتاح خواهد شد که به کمک آن خبررسانی به‌روز به جامعه ارتباطات را خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: به مدد همکاری و همراهی انجمن‌های تخصصی 120 عنوان کتاب در حوزه روابط عمومی منتشر شده است و ما در ادامه هفته روابط عمومی هم‌زمان 5 عنوان کتاب مربوط به حوزه روابط عمومی را رونمایی خواهیم کرد.

تقی پور ادامه داد: ما فاقد بانک اطلاعات مدیران روابط عمومی‌ها هستیم و البته این بانک اطلاعاتی از سال گذشته راه‌اندازی شده است و باید فعالان عرصه روابط عمومی وارد سایت شده و اطلاعات خود را وارد کنند.

در ادامه مرتضی تمدن استاندار تهران در سخنانی گفت: از الزامات داشتن روابط عمومی الکترونیک، پیاده‌سازی طرح دولت الکترونیک است که هنوز تا تحقق آن فاصله داریم. تاکید و دستور مقام معظم رهبری برای شورای عالی فضای مجازی در کشور، ناظر بر همین مساله بود. اگر این موضوع تحقق پیدا کند، یک شاهراه بزرگ برای روابط عمومی‌ها در زمینه احصای مسائل اجتماعی در حوزه انتقال پیام، باز می‌شود.

وی در ادامه به خانواده بزرگ روابط عمومی این وعده را داد که سعی می‌کنم در حد توانم رایزنی‌های لازم را برای ثبت هفته روابط عمومی و ارتباطات در تقویم رسمی کشور، با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشم. همچنین لوح تقدیر هشتمین همایش بین المللی روابط عمومی الکترونیک به مرتضی تمدن استاندار تهران به دلیل فعالیت موثر ایشان در حوزه روابط عمومی و ارتباطات اهدا شد.

در ادامه این مراسم از مقالات برتر همایش تقدیر به عمل آمد که سه مقاله برتر از میان 21 عنوان مقاله انتخاب شده بودند.

اسامی برگزیده‌ها به این ترتیب است: حسین امامی و اشرف سادات احدزاده، حدیث جواهری و محبوبه زردشت و عبدالکریم خیامی.

 

روابط عمومی و رسانه

سپس دکتر محمد جعفر محمد زاده به ارائه مقاله خود با عنوان تعامل رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در عصر ارتباطات پرداختد. این مقاله به این موضوع می‌پردازد که روابط عمومی منبع پیام برای رسانه و رسانه انعکاس دهنده عمل سازمان براساس اطلاعاتی است که از روابط عمومی به دست می‌آید.

در ادامه پروفسور حسام الدین بیان به ارائه مقاله خود با موضوع خردگرایی در روزگاران انباشتگی اطلاعات پرداخت. مهمترین نکته‌ای که وی در این مقاله به آن اشاره کرد، لزوم استفاده از خرد در عصر انبوه‌سازی اطلاعات و انباشتگی آگاهی است، زیرا خرد با خشونت دم‌ساز نیست. وی پس از اتمام ارائه مقاله با خواندن شعری از شهریار که در رثای بزرگداشت روز مولوی در خانه شمس تبریزی برگزار شده بود، گفت: این گردهمایی نشان دهنده بزرگ‌داشت دانش است، که جوهره دانش نیز خرد است.

 

شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی هوشمند

دکتر حمید ضیایی پرور نیز به توضیح مقاله خود با نام «شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی هوشمند» پرداختد. موضوع اصلی این مقاله این است که با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی، شیوه‌ها و تکنیک‌‌هایی را برای ارتقای وضعیت روابط عمومی در ایران به وضعیت هوشمند ارائه دهد. زیرا این هوشمندی ارتباطی باعث آینده‌اندیشی ارتباطی نیز خواهد شد.

حمید شکری خانقاه مقاله «مهندسی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی هوشمند؛گام‌های کلیدی، شاخص‌ها و معیارها» توسط حمید شکری خانقاه ارائه شد. تمرکز اصلی این مقاله بر روی این است که روابط عمومی هوشمند، پویا و کارآمد، روابط عمومی است که بتواند برای حل مشکلات ارتباطی سازمان، برنامه ارتباطی راهبردی منطقی و هوشمندانه‌ای طراحی، ارائه و عملیاتی کند.

 

نگاه راهبردی به روابط عمومی هوشمند

مقاله دیگر این همایش توسط حسین امامی و اشرف سادات احدزاده با عنوان «نگاه راهبردی به روابط عمومی هوشمند؛ معرفی الگوی روابط عمومی هوشمند» ارائه شد. در این مقاله، الگویی ارائه شده است تا چگونگی مشارکت مخاطبان در تولید محتوا برای روابط عمومی‌ها را بازگو کند.کاربران به عنوان عضوی فعال، نقش نمایندگی و روابط عمومی یک سازمان را با به اشتراک‌گذاری خبرهای مرتبط با آن سازمان می‌توانند ایفا کنند.

سپس مقاله حدیث جواهری و محبوبه زردشت دانش‌آموختگان کامپیوتر که با عنوان «کاربرد داده‌کاوی در روابط عمومی هوشمند» ارائه شد. برخلاف سایر مقاله‌های ارائه شده در این همایش، این مقاله دیدگاهی فنی‌تر و متفاوت از سایر مقاله‌های ارائه شده داشت و تمرکز اصلی آن بر روی این است که امروزه پیچیدگی شرایط اجتماعی و روابط گسترده سازمانی مدیران را به اتخاذ نگرشی نوین به فرآیند روابط عمومی واداشته است. در این نگرش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط سریع‌تر و کم هزینه‌تر با مخاطبان نقش مهمی را در موفقیت سازمان‌ها دارد. استفاده از رسانه‌های دیجیتال حجم وسیعی از داده‌های خام برای سازمان‌ها تولید می کند. در چنین شرایطی استفاده از داده‌کاوی مدیران را در شناخت بهتر مخاطبان و به کارگیری استراتژی‌های ارتباطی موثر یاری می‌رساند.

 

بازگرداندن عموم به روابط عمومی

در ادامه دکتر یونس شکرخواه در مقاله «بازگرداندن عموم به روابط عمومی: دگرگونی جهانی در رویه‌ها و نظریه ها» از منظر کلی ارتباطات به روابط عمومی نگاه و با رویکرد ارتباطی به روابط عمومی تکیه می‌کند با این تفاوت که تاکید می کند در زمانه معاصر سایبر، هم نوع ارتباط و هم نوع روابط برخواسته از این مدیریت ارتباط تغییر یافته است. قدرت دیگر عملا یک مفهوم صرفا مرتبط به بالا نیست و مدیران سازمان‌ها باید از برج‌های خود پایین بیایند و ببینند چه نوع مناسباتی در پایین شکل گرفته است.

دکتر حسن بشیر نیز به ارائه مقاله «قدرت هوشمند و روابط عمومی کارآمد: دیدگاهی راهبردی» پرداخت. نقطه تمرکز این مقاله بر روی این است که ظهور «قدرت هوشمند»، نشان دهنده رویکردهای انتقاد محور به «قدرت سخت» و «قدرت نرم» است. در حقیقت، قدرت هوشمند غنی‌سازی قدرت نرم و سخت را مورد توجه قرار می‌دهد.

 

از وب 2 تا وب 3

سپس مقاله «وب معنایی و آینده روابط عمومی‌ها» توسط فاطمه محمدی‌زاده و عبدالکریم خیامی ارایه شد. آن‌ها در این مقاله به این موضوع پرداختند که تکامل وب2 به وب 3 منجر به تغییرات گسترده‌ای در فضای مجازی شده است. در وب3 (وب معنایی)، ضمن اینکه امکان دسترسی سریع‌تر به اطلاعات مورد نیاز را برای کاربران فراهم می‌کند، دسترسی روابط عمومی‌ها به مخاطبان هدف را نیز تسهیل می‌گرداند. با استفاده از وب معنایی، روابط عمومی‌ها می‌توانند با هماهنگی بیشتری کار کنند، در انتقال اطلاعات سرعت بیشتری داشته باشند و به سهولت به مخاطب هدف دست یابند.

آخرین مقاله ارائه شده در این همایش مطالعه موردی آرش نظری با عنوان «سامانه ملاقات مردمی؛ سامانه‌ای در راستای شهر الکترونیک» است. وی در این مقاله به تلاش مدیریت شهری برای طراحی نرم افزاری به منظور تحقق بخشیدن به شعار شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک و همچنین تسریع در انجام این امور می‌پردازد. سامانه الکترونیکی موسوم به سامانه ملاقات مردمی، سامانه‌ای است که قابلیت انجام ملاقات شهروندان با شهرداران مناطق را به صورت الکترونیکی در دسترس کاربران و شهروندان محترم تهرانی قرار می‌دهد.

در انتها نیز به شرکت‌کنندگان در همایش گواهینامه اهدا و کارگاه تخصصی «ابزارهای دیجیتال در ارتباطات بازاریابی» نیز برگزار شد.

از حاشیه‌های این مراسم می توان به امضای طومار گنجاندن هفته روابط عمومی در تقویم رسمی کشور که به امضای جمع کثیری از شرکت‌کنندگان از تمام نقاط ایران مثل روابط عمومی نیروی برق آذربایجان غربی، روابط عمومی استانداری خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی و…، دعا برای سلامتی دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات و نظم در اجرای دقیق زمان‌بندی از پیش تعیین شده اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.