راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واقعا به روابط عمومی احتیاجی داریم؟

[رضا قربانی | راه پرداخت]

این روزها آقای تقی‌پور و همکارانش هفته روابط عمومی را با دو همایش و چند رونمایی کتاب و برنامه‌های متنوع دیگر درخشان‌تر از همیشه کرده‌اند. در خلا فعالیت‌های دولتی مفید در زمینه روابط عمومی این برنامه‌ها غنیمت است و جای تشکر فراوان از دست‌اندرکاران آنها دارد. اما واقعیت امر این است که باید چند پرسش از مدیران روابط عمومی‌ها پرسید و چند پرسش هم از مدیران سازمان‌ها. روی صحبت این یادداشت به طور خاص با بانک‌هاست. چون که بانک‌ها هم صاحب بزرگ‌ترین بخش‌های روابط عمومی در کشور هستند و هم بزرگ‌ترین مشتریان شرکت‌های روابط عمومی در ایران‌اند.

اگر از تمام کسانی که در عرصه روابط عمومی فعالیت می‌کنند و دستی بر آتش دارند درباره اهمیت روابط عمومی بپرسید همه آنها از اهمیت فوق‌العاده بالای روابط عمومی می‌گویند و این که روابط عمومی چشم و گوش سازمان است. روابط عمومی یعنی قلب تپنده یا مغز متفکر سازمان هم تعبیراتی است که بیشتر از این که اهمیت روابط عمومی را برسانند تلاش برای فرار از روابط عمومی را نشان می‌دهند. واقعیت امر این است که روابط عمومی‌ها این روزها مغز متفکر سازمان نیستند. قلب تپنده سازمان هم نیستند. روابط عمومی‌ها از شان بالایی برخوردارند. اما هنوز جایگاه آنها در تصمیم‌گیری‌ها فرمایشی است و نهایتا مجری اعلام تصمیم‌ها. روابط عمومی‌ها قرار است اطلاعات را از بالا به پایین منتقل کنند و بالعکس. داستان هم دقیقا سر همین بالعکس است که مورد غفلت واقع شده است.

روابط عمومی‌ها شان و جایگاه خودشان را ندارند و این موضوع هم به ضرر روابط عمومی‌هاست و هم به ضرر سازمان‌ها. روابط عمومی خوب از نظر برخی روابط عمومی ساکت است. در حالی که روابط عمومی باید بر و بیاترین بخش سازمان باشد. روابط عمومی همیشه باید زودتر از یک رویداد در محل رویداد باشد. تخفیف موقعیت روابط عمومی به ثبت وقایع، بزرگ‌ترین جفایی است که در حق روابط عمومی شده است.

این وضعیت تغییر نخواهد کرد مگر این که کارشناسان و مدیران روابط عمومی خود را به دانش و نگرش و ابزارهای روز مسلح کنند. این اتفاق رخ نخواهد داد مگر این که کارشناسان و مدیران روابط عمومی یک سر و گردن از کارشناسان و مدیران دیگر بخش‌ها بالاتر بروند. روابط عمومی خوبی روابط عمومی نیست که در هنگام وقوع رویداد از آن مطلع می‌شود. روابط عمومی خوب روابط عمومی است که رویدادها را مدیریت می‌کند. شما چند روابط عمومی با این ویژگی‌ها می‌شناسید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.