راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هیولا در اتاق کار / نگاهی به شماره چهل‌ویکم عصر تراکنش

شماره چهل‌ویکم ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از بهزاد شیری، مدیرعامل پست‌بانک بر روی جلد منتشر شد. رضا قربانی، سردبیر عصر تراکنش در یادداشتی کوتاه با عنوانِ «در جست‌وجوی آرامش در جهان ناآرام» بر این موضوع صحه گذاشته که هیچ راه‌حلی جز تفکر مدام برای مدیریت مسائل وجود ندارد. او در نوشته خود از معماری ذهنی می‌گوید که 9 جزء دارد و وعده داده در شماره‌های بعد این معماری را با جزئیات بیشتری تشریح کند.

همان‌طور که از تصویر روی جلد پیداست، موضوع مهم‌ترین گفت‌وگوی این شماره، پست‌بانک است. بانکی که گروه هدف خود را محرومان کشور قرار داده و در آغاز نیز به طور مشخص برای رفع فقر و نابرابری و گسترش عدالت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و مرزنشینان به شهرها تأسیس شده است. در حقیقت این نهاد مالی ایجاد شده تا علاوه بر ارائه خدمات پست مالی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های خدمات پستی، در قالب بانک نیز خدمات بانکی را به مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته ببرد و شاخص‌های شمول مالی جمعیت روستانشین افزایش پیدا کند.

در دو سال گذشته با حضور بهزاد شیری در سمت مدیرعاملی پست‌بانک، جهشی در خدمات این بانک رخ‌داده است. به همین مناسبت در شماره 41 عصر تراکنش درباره تاریخ 25 ساله و به‌ویژه دوران نوین مدیریتی پست‌بانک و موفقیت‌های قابل‌توجه آن با مدیرعامل این بانک به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.


کارت اعتباری؛ محبوب دیگران مغضوب ما


در این شماره همچنین صفحاتی را درباره کارت اعتباری می‌خوانید. پدیده‌ای که در اغلب کشورها فراگیر و محبوب است و در کشور ما مهجور و غریب. درحالی‌که بنا به آمارها به‌ازای هر ایرانی، تقریباً دو و نیم کارت بانکی فعال و دارای تراکنش ثبت شده است، این نسبت درباره کارت اعتباری تقریباً به‌ازای هر صد نفر، یک است. آماری عجیب و برخلاف روندهای عادی جهانی. سال‌هاست که درباره ارائه کارت‌‌های اعتباری در کشور صحبت می‌شود، اما هنوز موانع و چالش‌ها رفع نشده‌اند و کارت اعتباری در نظام پولی و بانکی جا نیفتاده است.

یکی از دلایلی که کارشناسان برای این وضعیت بیان می‌کنند، ضعف در فرایند اعتبارسنجی مشتریان است. از سویی دیگر نیز با اینکه برخی بانک‌ها به ارائه کارت‌های اعتباری پرداخته‌اند، فرهنگ استفاده از آن در کشور چندان رواج نیافته است. در صفحات مربوط به کارت اعتباری کوشیده‌ایم این مباحث را پیگیری کنیم. به جز گزارش و چند یادداشت‌ مرتبط، میزگردی نیز با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران ترتیب داده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

در شماره چهل و یکم، تحریریه عصر تراکنش در ادامه سلسله پرونده‌های خود مجددا بحث نئوبانک را بررسی کرده است. از جمله متن میزگردی را در این شماره می‌خوانید که در آن نسبت رگولاتوری و نئوبانک در ایران آسیب‌شناسی و تحلیل شده است.


دکترین هستینگز


رید هستینگز، بنیان‌گذار و مدیر نتفلیکس روش مدیریتی غیرمعمولی دارد که در موفقیت شرکت هم بی‌تأثیر نبوده است. اکونومیست و فوربس در شماره‌های اخیر خود به شخصیت و شیوه مدیریت هستینگز پرداخته‌اند و ما نیز در عصر تراکنش در قالب یک پرونده خواندنی آن‌ها را گردآوری و ترجمه کرده‌ایم. در مطلبی دیگر که آن هم برگردان فارسی مقاله‌ای از مجله‌ای از فوربس است، به رابین‌هود پرداخته‌ایم. این مقاله مدعی است که رابین‌هود جایی است که ماهی‌های تازه‌کار صید کوسه‌های وال استریت می‌شوند و برخلاف ظاهرش چنان هم در خدمت مبتدی‌ها نیست. پرونده خواندنی دیگری که در این شماره پیش روی خوانندگان قرار گرفته، ترجمه‌هایی از مقالات شماره اخیر مجله اچ‌بی‌آر درباره مدیریت ریسک در کسب‎وکارهای جدید است.


هیولا در اتاق کار


شرکت‌هایی که به‌خوبی مدیریت می‌شوند برای روبه‌رو شدن با ریسک‌های احتمالی آینده آماده هستند. هرچند استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مدیریت ریسک همیشه و همواره در رویارویی با ریسک‌ها عملکرد موفقیت‌آمیزی ندارند، در کل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا پروتکل‌ها و فرایندهایی برای پیش‌بینی، ارزیابی و به حداقل رساندن ریسک تدوین کنند. به این معنا که حتی در سیستم مدیریت ریسک با کیفیت جهانی نیز لزوماً نمی‌توان شرکت و مجموعه را برای هر نوع ریسکی از قبل آماده کرد.

برخی ریسک‌ها آن‌چنان دور به نظر می‌رسند که هیچ مدیری به‌تنهایی یا گروهی از مدیران قادر نیستند آن را پیش‌بینی کنند. حتی وقتی شرکت‌ها ریسکی دوردست را شناسایی کنند، ممکن است به نظر آن‌قدر غیرمحتمل بیاید که تمایلی به سرمایه‌گذاری در تجهیز منابع و ظرفیت‌ها برای مقابله با آن نداشته باشند. در پرونده‌ای با نام هیولا در اتاق کار، به ویژگی‌های خاص این ریسک‌ها و نحوه تشخیص آن‌ها پرداخته‌ایم و توضیح داده‌ایم که چگونه منابع و ظرفیت‌ها را باید بسیج کرد تا اثرات ریسک‌ها را کاهش داد.

همچنین در بخش راهنمای ماهنامه عصر تراکنش، این‌بار وضعیت فین‌تک‌ها در کشور عمان را بررسی کرده‌ایم. به آخرین شماره‌های مجلات معتبر اقتصادی و فین‌تکی دنیا نیز نیم‌نگاهی کرده‌ایم و برای نمونه نوع سازمان‌دهی و آرایش شرکت اپل در موضوعات نوآورانه بررسی شده است. عصر تراکنش را بخوانید و به دوستانی که مایلند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.