راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در یلدای کارآفرینان استارت‌آپی از صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین رونمایی شد

در اولین شب رویداد کارآفرینان استارت‌آپی ایران، چهارشنبه ۲۶ آذرماه از صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین رونمایی شد.

به گزارش راه پرداخت، در بخشی از این مراسم که به رونمایی از صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین اختصاص داشت، پس از پخش کلیپی در مورد معرفی این صندوق، علی موسوی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین به توضیحاتی در مورد آن پرداخت و گفت: «صندوق نوآفرین از فروردین‌ماه سال جاری شکل گرفت و از تابستان امسال کارش را به‌عنوان بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز کرد.»

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین، در مورد سهامداران این صندوق نیز گفت: «در گروه سهامداران ما یک بانک، یک اپراتور و یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر حضور دارند و با واسطه این شرایط ما می‌توانیم پول هوشمند واقعی را به استارت‌آپ‌ها ارائه کنیم.»

او در مورد فعالیت‌های نوآفرین در شش ماه گذشته گفت که این صندوق توانسته دو قرار داد سرمایه‌گذاری را نهایی کند و تفاهم‌نامه‌ای را هم با صندوق نفت به نتیجه رسانده که بر اساس آن روی استارت‌آپ‌هایی که بر دیجیتالی شدن فعالیت‌های حوزه نفت متمرکز هستند سرمایه‌گذاری مشترک انجام می‌شود.»

امضای تفاهم‌نامه با صندوق پژوهش و فناوری اصفهان از دیگر فعالیت‌های این صندوق است که موسوی در رابطه با آن گفت: «این کار شروع خوبی برای گسترش فعالیت‌های صندوق در سایر نقاط کشور است و با توجه به اینکه در شهرستان‌ها هم استارت‌آپ‌های خوبی وجود دارند، یکی از اهداف اصلی تشکیل نوآفرین سرمایه‌گذاری روی این استارت‌آپ‌ها است.»

موسوی با اشاره به اینکه نوآفرین بنای سرمایه‌گذاری در مرحله بذری را ندارد اظهار کرد: «با این حال اما قرار است نوآفرین به صورت LP در کنار سایر بازیگران اکوسیستم قرار بگیرد. از همین رو نوآفرین در کنار 100 استارت‌آپ قرارگرفته تا استارت‌آپ‌های مرحله بذری را رصد کند.»

او همچنین به امضای تفاهم‌نامه‌هایی میان صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین با شناسا، متبا و سازمان نصر اشاره کرد.

میثم زرگرپور، معاون سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین

در ادامه میثم زرگرپور، معاون سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین نیز به صحبت پرداخت و با اشاره به چالش‌هایی که میان سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها وجود دارد گفت: «سرمایه گذاران، از بازیگران مظلوم اکوسیستم استارت‌اپی هستند و همواره به ارزش‌گذاری بد استارت‌آپ‌ها متهم می شوند. وقتی پای صحبت‌های استارت‌آپ‌ها هم بنشینیم می‌بینیم که این حرف‌ها بی‌راه نیست. زیرا در اکوسیستم استارت‌آپی سرمایه‌گذارانی حضور دارند که این کار را به عنوان یکی از چند فرصت سرمایه‌گذاری قلمداد می‌کنند یا برخی از سرمایه‌گذارانی را می‌بینیم که فکر می کنند اگر استارت‌آپی را کمتر از مقدار واقعی آن ارزش‌گذاری کنند، موفق شده اند.»

او افزود: «ما در نوآفرین این مسائل را می‌دانستیم و تلاش کردیم متفاوت عمل کنیم. در صنعت سرمایه‌گذاری جسورانه کمتر کسی است  که بتواند فرایندها را طوری طراحی کند که حرف و حدیثی پیرامون آن شکل نگیرد ولی ما توانستیم فرایندها را طوری طراحی کنیم که سرعت و شفافیت در آن لحاظ شده باشد. با این کار علاوه بر اینکه خودمان متوجه محاسباتمان می‌شویم، این مسائل را به استار‌ت‌آپ‌ها هم منتقل می‌کنیم تا آنها فرایندی که منجر به نتیجه تصمیم‌گیری شده را بدانند و این یک ارزش در تجربه نوآفرین محسوب می شود.»

زرگرپور استارت‌آپ‌های «باینو» و «از کتاب» را به عنوان دو استارت‌آ‌پی عنوان کرد که این صندوق روی آنها سرمایه‌گذاری کرده است.

او در مورد نوع فعالیت باینو گفت: «این مجموعه یک سوپرمارکت هوشمند برای سازمان‌ها است که به واسطه آن مجموعه‌ها می‌توانند در فضای کسب‌وکاری خود یک سوپر مارکت خوب داشته باشند که البته باینو با دستگاه‌های فروش خودکار متفاوت است. از زمانی درخواست سرمایه‌گذاری تا زمانی که توافق نهایی برای این کار حاصل شد، تنها 49 روز کاری طول کشید.»

زرگرپور همچنین با اشاره به اینکه «از کتاب» نیز در حوزه توزیع کتاب فعالیت می‌کند، گفت: «تجربه نوآفرین در این استارت‌اپ نشان می‌دهد که مشکل صنعت نشر کشور، نه تقاضا بلکه عرضه است و اگر کتاب به شیوه مناسبی عرضه شود، مخاطب آن نیز وجود دارد. فروش مناسبی که از کتاب داشته تایید کننده این موضوع است. ضمن اینکه باید اشاره کنم که زمان بررسی این استارت‌آپ تا جذب سرمایه نیز تنها 27 روز بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.