راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر ارتباطات: اقتصاد دیجیتال یک الزام فراگیر در جهان است

 محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات گفت: «این روزها اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یک الزام فراگیر در همه دنیا مطرح شده و لازمه دستیابی به آن توجه به اکوسیستم مربوطه و تسهیل فرایندهای درگیر با آن است.»

به گزارش ایرنا، آذری جهرمی در دهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات (IST) که امروز (چهارشنبه) به‌صورت مجازی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، بیان کرد: «پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان بازوی پژوهشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد. در این ۵۰ سال فناوری اطلاعات در کشور را متحول کرده و رونق بخشیده است. همچنین در ۲۰ سال گذشته تلاش کرده تا اجلاس IST را به‌صورت دوسالانه برگزار کند. امسال دهمین اجلاس را در حالی برگزار می‌کنیم که دنیا با ویروس کرونا درگیر شده و تمام اجلاس‌های جهانی به‌صورت مجازی در حال برگزاری است.»

او توضیح داد: «تحقق زندگی هوشمند و ارتباطات هوشمند، که در آینده‌ای نزدیک در ساختار زندگی بشر است نیازمند دقت و توجه در سه محور شامل شبکه‌ها و فناوری، خدمات، مقررات و سیاست‌گذاری در حوزه ICT است.این روزها اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یک الزام فراگیر در همه دنیا مطرح است و لازمه آن توجه به اکوسیستم مربوطه و تسهیل فرایندهای درگیر با آن است. تحول دیجیتال در ۳ بخش دولت دیجیتال با محوریت هوشمندسازی، جامعه دیجیتال با محوریت فرهنگ‌سازی، کسب‌وکار دیجیتال با محوریت توسعه فضای کسب‌وکار، آینده جوامع را شکل می‌دهد و در همه بخش‌های اقتصادی اجتماعی و زیست‌محیطی اثرگذار است.»

همچنین ادامه داد: «تحول دیجیتال با چالش‌های مهمی مواجه است. چالش زیرساخت‌ها، چالش‌های نهادی و حقوقی، چالش‌های فرهنگی و اجتماعی، چالش‌های سازمانی به معنی فقدان مهارت، ناکافی بودن منابع مالی و کمبود راهبردهای اجرایی منسجم، چالش‌های دانشی و پژوهشی و بالاخره چالش‌های فضای کسب‌وکار.»

جهرمی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در کارکرد ارتقاء سامانه‌ها و شبکه‌های ارتباطی پیشرفته با نسل پنجم و نسل‌های بعدی گفت:‌ «انتظار من به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که با نگاهی عمیق و درعین‌حال واقع‌بینانه در هر مورد، راهکار مناسبی تدوین و ارائه کند. این اجلاس در موضوعات فناوری‌های آینده و موردنیاز می‌تواند به پژوهشگاه در انجام خواسته یاد شده کمک کند.»

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه این برنامه گفت: «این سمپوزیوم هرسال به میزبانی پژوهشگاه فناوری اطلاعات به‌عنوان قدیمی‌ترین نهاد تحقیقاتی خاورمیانه برگزار شده است. اگر زمانی نسل ۲.۵ در کشور توسعه پیدا می‌کرد توجه این سمپوزیوم بر نسل سوم بوده و همیشه سعی کرده‌ایم همیشه یک گام جلوتر از مسائل روز دنیا باشیم.»

یزدانیان افزود: «مقالات علمی که در این سمپوزیوم ارائه می‌شود، می‌تواند مسیر را برای توسعه وزارت ارتباطات و نهادهای دیگر مهیا کند. شیوع کرونا در دنیا باعث رکود فعالیت‌ها از جمله تحقیقات فناوری شده اما،توجه نیز بیشتر شده است. سال گذشته خوش‌باورترین افراد هم نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند قرار است در آینده‌ای نزدیک حجم گسترده‌ای از تعاملات مالی، ارتباطی و کاری بر بستر فضای مجازی انجام شود.»

او در پایان خاطرنشان کرد:«کم بودن مشکلات به این معنا نیست که باید به همین مقدار راضی باشیم، بلکه توسعه باید با نرخ رشد بیشتری گسترش پیدا کند. شبکه‌ها، سرویس‌ها و تنظیم مقررات نسل آتی ارتباطات، سه محورهای پراهمیت این سمپوزیوم دوروزه است.»

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.