راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش احساس امنیت و افزایش احساس خوب

می‌گویند در ایران امنیت هست، اما احساس امنیت نیست. امنیت و احساس امنیت دو مقوله متفاوت هستند. یکی تابع عقل است و منطق و سندیت و آمار، یکی هم تابع دل است و احساس و روایت. اگر کسی احساس امنیت نداشته باشد با هزار منطق و دلیل و آمار هم نمی‌توان به او احساس امنیت داد. امنیت مقوله‌ای است از جنس عشق و نفرت. عشق و نفرت تابع قوانین و منطق‌های شناخته شده و مرسوم نیست. حتی این که عشق و نفرت منطق خودش را دارد هم جای سوال است. واقعیت این است که متاسفانه مرز عقل و احساس کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد و گاهی صحبت‌ها از منطق عقل حرکت و به فضای احساس وارد می‌شود یا بالعکس. مقدمات احساسی ما را به یک نتیجه‌گیری منطقی می‌رساند. فارغ از غلط و اشتباه بودن روش‌ در این گونه استدلال‌ها، آن چیزی که اهمیت دارد تاثیر ویران کننده اظهارنظرهای نابخردانه بر احساس دیگران است. اگر کسی مدام صفحه‌های حوادث روزنامه‌ها را بخواند آرام آرام نگاه و دیدش به جامعه و دور و برش تغییر می‌کند و همیشه در هراس و ترس زندگی خواهد کرد. به همین دلیل کارشناسان رسانه توصیه می‌کنند از مطالعه مداوم نشریه‌ها و صفحه‌های حوادث خودداری کنید.

Esfehan-Emroz

روزنامه اصفهان امروز که یک روزنامه محلی است و دامنه مخاطبان خود را سراسر ایران می‌داند در شماره دو روز پیش خود در صفحه اول تیتری را کار کرده است که باعث می‌شود مرغ پخته هم خنده‌اش بگیرد. این روزنامه از نداشتن امنیت سیستم‌های تلفن بانک در ایران گفته است. استدلال نویسنده متن هم در این حد است که ممکن است کسی بین راه بنشیند و اطلاعات منتقل شده از طریق تلفن را بدزد. استدلال‌های این متن که به صورت برجسته هم کار شده انقدر ساده‌لوحانه است که هیچ نیازی به توضیح اشتباه بودن آن نیست. آن چیزی که باعث شده یادداشت امروز ما بشود این متن، تاثیری است که چنین متن‌هایی بر مردم می‌گذارند. خوشبختانه یا متاسفانه دامنه مخاطبان این روزنامه محدود است و آن قدر مخاطب ندارد که نگران تاثیر این متن بر مردم باشیم. اما نگرانی از بی‌سوادی خزنده‌ای است که آرام آرام در حال جا باز کردن در میان رسانه‌نگاران ایرانی است. متاسفانه این روزها بسیاری حال و حوصله دقیق شدن ندارند و بسیار دم ‌دستی و با قاطعیت درباره چیزهایی که نمی‌دانند حکم صادر می‌کنند.

این که برای استفاده از تلفن بانک باید برخی شرایط را رعایت کرد تا امنیت تلفن بانک تامین شود یک چیز است و این که تلفن بانک امنیت ندارد چیز دیگر. مثل این می‌ماند که کسی بگوید پول توی کیف پول امنیت ندارد. این که ممکن است دزد به آدم بزند یک چیز است و این که آدم شرایطی را فراهم کند که دزد به او بزند چیز دیگری است.

در ابتدای یادداشت گفتم که امنیت هست، احساس امنیت نیست. تقویت احساس امنیت برخلاف تصور بر عهده نیروهای نظامی و انتظامی نیست. این کار رسانه‌هاست که احساس امنیت را تقویت کنند. وای به روزی که بگندد نمک!

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.