راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرانجام واتس‌اپ از خدمات پرداخت خود در هند رونمایی می‌کند

واتس‌اپ که به شرکت فیس‌بوک تعلق دارد، سرانجام تأییدیه رگولاتوری هند را دریافت کرد

فیس‌بوک، پس‌ازآن که از سوی نهادهای رگولاتوری هند تأییدیه دریافت کرد، در حال رونمایی از سرویس پرداخت واتس‌اپ برای کاربران خود در این کشور است. اولین بار، این سرویس در هند به عنوان نسخه بتا راه‌اندازی شد؛ اما به دلیل نگرانی‌هایی در مورد ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها، رونمایی از آن برای چندین سال به تأخیر افتاد. راه‌اندازی این سرویس اقدام بسیار مهمی است چراکه واتس‌اپ با در اختیار داشتن حدود 400 میلیون کاربر بازار بسیار بزرگی دارد.

هفته گذشته، شرکت ملی پرداخت هند (NPCI) که نهاد رگولاتوری هند در حوزه پرداخت‌های خرد است، با درخواست واتس‌اپ موافقت کرد و ساعتی بعد، فیس‌بوک در پستی رونمایی از این سرویس جدید را تأیید کرد. این اخبار به حدی جالب‌توجه بود که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک در یک پیام ویدیویی برخی از ویژگی‌های آن را توضیح داد.

زاکربرگ گفت «هم‌اکنون شما می‌توانید از طریق واتس‌اپ به دوستان و آشنایان خود، به راحتی ارسال یک پیام، پول ارسال کنید.» هم‌چنین وی اظهار داشت که در طول دوران شیوع ویروس کرونا اهمیت پرداخت‌های دیجیتال به مراتب بیشتر شده است چراکه آن‌ها نیاز به ردوبدل حضوری پول نقد را از بین می‌برند.

سیستم پرداخت واتس‌اپ از زیرساخت ملی پرداخت هند که با عنوان رابط پرداخت یکپارچه (UPI) شناخته می‌شود، استفاده خواهد کرد. UPI که در اپلیکیشن‌های پرداخت فون‌پی (متعلق به شرکت وال‌مارت) و گوگل‌پی نیز به کار گرفته شده است، امکان تعامل بین اپلیکیشن‌های مختلف را فراهم می‌کند. این دو اپلیکیشن، از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت موبایلی سازگار با UPI در هند هستند و حدود 40 درصد از این بازار را در اختیار دارند.

اما ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت دیجیتال در هند در ماه‌های آتی با چالش‌های جدیدی روبرو خواهند شد. طبق گزارش تک‌کرانچ، شرکت ملی پرداخت هند این هفته اعلام کرد که با هدف «[حفاظت] از اکوسیستم UPI» میزان تراکنش‌های UPI که هر سرویس می‌تواند پردازش کند را محدود خواهد کرد. در آینده، هیچ سرویسی قادر نخواهد بود که بیش از 30 درصد از حجم کلی تراکنش‌های UPI را پردازش کند؛ اما نحوه اعمال این محدودیت‌ها نامشخص است.

البته هنوز خیلی مانده تا واتس‌اپ به این محدودیت‌ها برسد، اگرچه شرکت ملی پرداخت هند از همان ابتدا صریحاً اعلام کرد که از فعالیت افسارگسیخته سرویس پرداخت متعلق به فیس‌بوک جلوگیری خواهد کرد. این نهاد رگولاتوری اظهار داشت که واتس‌اپ تنها در یک روش «رده‌بندی‌شده» مجاز به راه‌اندازی این سرویس است و برای شروع می‌تواند با «حداکثر پایگاه کاربری ثبت‌شده» 20 میلیونی کار خود را آغاز کند.

فیس‌بوک، در پستی اعلام کرد که در رابطه با سرویس پرداخت جدید خود با پنج بانک پیشرو همکاری کرده است: بانک ICICI، بانک HDFC، بانک Axis، بانک Jio Payments و بانک ایالتی هند. UPI در هند توسط بیش از 160 بانک پشتیبانی می‌شود.

منبع verge
نویسنده / مترجم جیمز وینسنت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.