راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اخلاق انتخاباتی

بداخلاقی‌ها تأثیر مستقیمی در کاهش مشارکت صنفی خواهد گذاشت و قطعاً افراد دلسوز و برخاسته از دل صنف که برای مشارکت صنفی بیش از هر چیزی ارزش قائلند، خود را تمام و کمال مقید به اصول اخلاقی می‌دانند

جعفر محمدی، ر‌‌ئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر / انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نزدیک است و هر چه به موعد انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، شور و هیجان انتخابات بیشتر می‌شود. موضوعی که به ذات خود خوشحال کننده است، ولی ممکن است باعث بروز رفتارها و واکنش‌هایی شود که اثر آن‌ها تا مدت‌ها بعد از انتخابات نیز باقی بماند. به همین دلیل رعایت «اخلاق انتخاباتی» نیازمند توجه ویژه‌ است. موضوعی که به بهانه رعایت نکردن توسط رقبا و یا سایر فعالان انتخاباتی از اعتبار ساقط نمی‌شود و رعایت آن بر همه اعضا، چه کاندیداها و چه شرکت‌کنندگان الزامی است.

در صنفی که اکثر اعضای آن همدیگر را می‌شناسند و رقبای انتخاباتی در فردای انتخابات، در کمیسیون‌ها و رویدادهای مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، موضوع رعایت اخلاق انتخاباتی اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند. ضمن اینکه رقابت سالم و پایبندی همه طرف‌ها به موازین اخلاقی باعث می‌شود که هیات مدیره انتخابی نیز از مقبولیت بالاتری برخوردار شده و در فضای سالم آتی بهتر بتواند نسبت به اجرای برنامه‌های خود اقدام کند.

از الزامات یک رقابت سالم این است که کرامت انسانی تک تک افراد صنف و به ویژه کاندیداها حفظ شود. زیبنده صنف تخصصی ما نیست که افرادی با این تصور که «هدف وسیله را توجیه می‌کند» تلاش کنند تا تفاوت‌های قومی، زبانی، مذهبی و … را در جهت تخریب رقبا بکار گیرند. لکه‌ای که با هیچ برنامه و دستاورد و خروجی‌ای از دامن صنف و این افراد پاک نمی‌شود.

موضوع دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که راه اثبات کاندیداها قطعاً از نفی اقدامات و فعالیت‌های اعضای هیات‌مدیره دوره‌‌های قبلی نمی‌گذرد. نادیده انگاشتن اقدامات مثبت سایر فعالین حوزه و نفی دستاوردهای گذشتگان، عمدتاً برای این است که اقدامات و برنامه‌هایی را بیش از آنچه که هست جلوه داد. ضمن اینکه مهم‌ترین دلیل ناچیز انگاشتن اقدامات دلسوزان قبلی می‌تواند نشانه مهمی از نبود تجربه کار صنفی باشد، چرا که هر کسی که دستی بر فعالیت صنفی داشته باشد می‌داند که جایگاه امروز سازمان ثمره سازماندهی، ساختارسازی، اعتمادآفرینی، تثبت جایگاه داخل صنفی و مطالبه‌گری از حاکمیت در دوره‌های گذشته هیات مدیره است.

در نهایت اینکه، بداخلاقی‌ها تأثیر مستقیمی در کاهش مشارکت صنفی خواهد گذاشت و قطعاً افراد دلسوز و برخاسته از دل صنف که برای مشارکت صنفی بیش از هر چیزی ارزش قائلند، خود را تمام و کمال مقید به اصول اخلاقی می‌دانند. اعضای فرهیخته صنف نیز بیش از همه به این واقعیت واقفند و نسبت به بی‌اخلاقی‌ها واکنش نشان خواهند داد، چرا که خوب می‌دانند افرادی با روحیه اخلاق‌شکنانه قطعاً قابل اطمینان نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.