راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کرونا، برهم‌ زننده بازی اینشورتک‌ها؟

ایمان جلیلی مدیر ارتباطات و بازاریابی شبکه نوآفرینی پلنت / شیوع ویروس کرونا نه فقط صنعت بیمه بلکه تمامی صنایع مختلف در گوشه و کنار دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد. درواقع مهم‌ترین نکته‌ای که امروز می‌توان به‌صراحت درباره آن ادعا داشت این است که عملاً هیچ صنعتی در زمان شیوع ویروس تاجدار از گزند مصائب طولانی آن در امان نمانده است. همه‌گیری جهانی غافلگیرکننده، زندگی روزمره مردم، فعالیت شرکت‌ها، فعالیت دولت‌ها همه و همه را مختل کرد. در این میان صنعت بیمه نیز مانند سایر صنایع در تیررس مستقیم اثرات بیکران این همه‌گیری بوده است که البته ارزیابی تأثیرات ویروس کرونا بر روند رو به رشدی که اینشورتک‌های دنیا آغاز کرده بودند نباید مغفول بماند چرا که اینشورتک نه بخشی مختصر از بیمه که به عقیده بسیاری از کارشناسان سازه اصلی و بنای نوبنیان صنعت بیمه در گستره جهانی محسوب می‌شود. در این میان سؤال مهمی مطرح می‌شود. آیا اینشورتک‌ها که خود همواره به عنوان برهم زننده بازی بزرگ بیمه یاد می‌شدند حالا خودشان دچار برهم زنندگی ویروس کرونا شده‌اند؟ آیا ویروس‌ کرونا روند حرکت پیش‌رونده اینشورتک‌ها را دچار اختلال کرد؟

نخستین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت موضوع زمان همه‌گیری ویروس کرونا است. درواقع مدت زمان ادامه شیوع ویروس تاجدار است که می‌تواند پاسخ صحیحی بر سؤال مطرح‌شده داشته باشد. چنانچه ویروس کرونا در طول شش تا هشت هفته کنترل می‌شد آن وقت می‌شد آن را به عنوان فاجعه‌ای کوتاه‌مدت چالشی تازه برای همه صنایع (ازجمله اینشورتک) تلقی کرد؛ اما با جهش سریع این ویروس و شیوع V شکل آن در مقاطع زمانی مختلف که به عقیده کارشناسان بهداشت ممکن است از یک سال تا سال‌ها ادامه داشته باشد، مسئله کروناویروس و اینشورتک‌ها سناریویی کاملاً متفاوت خواهد بود. اجازه بدهید نگاهی کوتاه به ابعاد مختلف اینشورتک‌ها داشته باشیم و این که چطور ممکن است در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت یا بلندمدت تحت تأثیر ویروس کرونا قرار بگیرند. البته توجه داشته باشید که مفاهیم ضمنی برای اینشورتک‌های بیمه‌گر، توزیع‌کننده‌ها و شرکت‌های فناوری ممکن است بسیار باهم متفاوت باشد.

بیمه‌گرهای تمام آنلاین چندمنظوره: فکر می‌کنید کرونا روی شرکت‌های مانند Root،Next  و Lemonade چه قدر تأثیرگذار بوده است؟ با ساختار منسجم تمام آنلاین این شرکت‌ها ویروس کرونا نمی‌تواند به حتم تأثیر چندانی روی آن‌ها داشته باشد. شرکت‌هایی که روند دیجیتالی شدن فرآیندها در تمامی تاروپود آن‌ها رخنه دارد – از دوران پیش از کروناویروس – به حتم می‌توانند به تعامل آنلاین و دیجیتال و متغیر با مشتریان همچنان امید داشته باشند. برای این دسته از شرکت‌ها زمین‌بازی تغییر نکرده است. البته در کوتاه‌مدت درزمینه فروش بیمه‌هایی نظیر بیمه خودرو شاید دچار فروش اندکی باشند چرا که حجم ترددها کاهش یافته است. یا درزمینه فروش بیمه املاک به سبب کاهش خریدوفروش ملک و جابه‌جایی‌ها؛ اما در درازمدت نمی‌توان اثر کرونا را بر این دسته شرکت‌ها احساس کرد.

عناصر توزیع دیجیتال: همانند شرکت‌های بیمه تمام آنلاین، کارگزاران بیمه، پلتفرم‌های مقایسه‌ای و باقی عناصر در فضای توزیع بیمه نیز تا زمانی که مردم به خرید نیازمندی‌های خود از طریق سرویس‌های آنلاین اشتیاق نشان بدهند آن‌ها نیز در خط موفقیت قرار دارند. البته افراد و کسب‌وکارها هنوز هم می‌توانند از آژانس‌ها و کارگزاری‌ها و یا قابلیت‌های وب‌سایت‌ها استفاده کنند اما اینشورتک‌های توزیع دیجیتال در مقایسه با این عده دارای قابلیت‌های بیشتر و پیشرفته‌تری هستند. این دسته نیز در زمان شیوع کرونا در درازمدت چالش‌های کمتری خواهند داشت. البته فقط این احتمال وجود دارد که این دسته از اینشورتک‌ها تا مدت‌ها به فکر گسترش روند کسب‌وکار خود نباشند.

شرکت‌های فناوری: اینشورتک‌هایی که درزمینه عقد بیمه‌نامه، مدیریت خسارت‌نامه‌ها یا عملیات‌های داخلی قابلیت‌های جدیدی ارائه می‌دهند ممکن است در آینده با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوند. آن دسته از اینشورتک‌ها که قابلیت‌های دیجیتالی تازه برای تعامل با مشتریان و کارگزاران ارائه می‌دهند به‌احتمال زیاد روند خوبی خواهند داشت. خدمات سلف‌سرویس، قابلیت‌های مجازی و موبایل همه در اهمیت قرار خواهند گرفت البته فقط به شرطی که شرایط کرونا تا مدت‌ها ادامه داشته باشد وگرنه این عده نیز به سبب قرنطینه‌های طولانی مدت به حتم تحت تأثیر خواهند بود. درواقع باید توجه داشت هر بیمه‌گری که بر اهمیت تحول دیجیتال از طریق قابلیت‌های مختلف فناوری تاکید نداشته باشد در بحبوحه روزهای پر چالش کرونا در درازمدت ضرر خواهد کرد؛ که البته اینشورتک از اساس بر پایه تمرکز بر قابلیت‌های دیجیتال بناشده‌اند و بنابراین نباید برخلاف بازیگران سنتی عرصه بیمه نگرانی خاصی درباره ضررهای درازمدت آن‌ها وجود داشته باشد. تنها نگرانی این است که توانایی اینشورتک‌ها در تعامل بازاری با بیمه‌گرها و بالا رفتن هویت بصری کاهش پیدا کند که می‌توان برای این موضوع نیز به تقویت بازاریابی دیجیتال امید داشت. البته برای اینشورتک‌ها حضور فیزیکی و ارائه دقیق محصول طراحی‌شده به شرکت‌های بیمه دارای اهمیت است که باید اذعان داشت در زمان شیوع کرونا شاید این اتفاق به حداقل میزان ممکن برسد و بزرگ‌ترین چالش اینشورتک‌ها همین باشد.

باید اذعان داشت که ادامه‌دار شدن حضور کروناویروس در زندگی روزمره مردم اگر برای همه صنایع چالش‌برانگیز و مضر باشد برای اینشورتک‌ها بد نیست. گذشت زمان و شرایط هر بیمه‌گری را به سمت‌وسوی تحول دیجیتال سوق می‌دهد!

منبع پلنت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.