راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به کتاب «بایان ۲۰۱۹»؛ چارچوبی برای معماری صنعت خدمات مالی و بانکداری

کتاب «بایان 2019؛ چارچوبی برای معماری صنعت خدمات مالی و بانکداری» به نویسندگی هنس تسلار و دیگران است که توسط گروه مترجمان شرکت توسن ترجمه شده و نشرهمای اندیشه نیز آن را چاپ کرده است. این کتاب که ۳۵۲ صفحه دارد، با موضوع بانکداری، صنعت خدمات مالی و معماری سازمانی است و برای مدیران میانی، هیات مدیره، مدیران ارشد و پژوهشگران مناسب است.

در قسمتی از پشت جلد این کتاب نوشته شده که «اگر سازمانی فعال در خدمات مالی و بانکداری صرفاً به دنبال اخذ گواهینامه‌ها و ایزوها نیست و قصد ایجاد تغییر و بهبود دارد، داشتن نقشه راهی برای تعیین و پیشروی در مسیر تحول ضروری است. در حال حاضر چالشی که برای نیل به این مهم وجود دارد، چگونگی ایجاد یک پلتفرم یکپارچه برای کنارهم قراردادن تکنولوژی‌های تحول آفرین است.»

«شبکه معماری صنعت بانکداری (بایان) یک انجمن جهانی و غیرانتفاعی از بانک‌ها، ارائه‌دهندگان راهکارها، شرکت‌های مشاوره، ادغام‌کننده‌ها و شرکای دانشگاهی است که هدف مشترک آنها تعریف یک استاندارد معنایی انتزاعی برای صنعت بانکداری است و تقریباً تمام لایه‌های معماری شناخته شده را پوشش می‌دهد.» این تعریفی است که از بایان در بخش اول این کتاب آورده شده است.

در ادامه تعریف بایان نوشته شده که این شبکه معماری در سال ۲۰۰۸ توسط گروهی از بانک‌ها و ارائه‌دهندگان راهکار با هدف مشترک تعریف یک استاندارد معنایی برای عملیات خدمت در صنعت خدمات مالی تشکیل شد. در مرحله بعد، سایر نهادهای استانداردسازی نظیر ISO و IFX همراه با تعدادی از شرکای دانشگاهی به آن ملحق شدند.

سید روح‌الله فاطمی، مدیرعامل توسن در پیشگفتار این کتاب ذکر کرده که در حقیقت بایان مدلی مبتنی بر معماری سرویس گرا SOA با تعاریف سرویس‌های ثابت و تعریف سطوح و مرزهای مشخص بین سرویس‌ها است؛ قابلیتی که امکان انتخاب و یکپارچه‌سازی محصولات مختلف از سازمان‌های متفاوت را جهت ایجاد و کنترل یک کسب‌وکار خاص موجب می‌شود.


چگونه این کتاب را تهیه کنیم


این کتاب دانش عمیقی به شما می‌دهد تا به کمک آن درک کاملی از ساختار دستاوردهای بایان و نحوه به‌کارگیری آن بدست آورده و با پیاده‌سازی استاندارد بایان در رفع نیازهای سازمان خود مشارکت داشته باشید. شروع مطلب با معرفی کوتاهی در مورد ساختار بایان، اهداف، دستاوردها و موقعیت آینده آن خواهد بود با توجه به توسعه و ارزیابی دائمی مدل‌های بابان، الحاقی‌ات این کتاب در صفحه اصلی بایان به نشانی bian.tosan.com در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. همچنین سایر منابع، اشکال و محتویات مکمل این کتاب در آدرس www.bian.org قابل دریافت برای خوانندگان است.

این کتاب شامل هفت فصل است. فصل اول مروری کلی بر عناوینی که در فصل‌های بعدی به صورت مفصل مورد بحث قرار خواهند گرفت، دارد. عناوین فصل‌های بعد نیز عبارت‌اند از:

فصل دوم: رویکرد و هدف اصلی بایان،

 فصل سوم: درک نظریه بایان،

 فصل چهارم: گستره خدمات بایان،

 فصل پنجم: چگونگی استفاده از استاندارد بایان،

 فصل ششم: تهیه یک نمونه طرح سازمانی،

 فصل هفتم: یک طرح سازمانی، چارچوبی برای تحلیل است.

برای تهیه این کتاب می‌توانید با شماره ۸۲۱۹۸۳۸۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.