راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین کتاب با موضوع فناوری قانون‌گذاری (رگ‌تک) در ایران منتشر شد

انتشارات راه پرداخت با حمایت شرکت فرابورس ایران ترجمه کتاب «The REGTECH Book» که انتشارات وایلی در سال 2019 آن را منتشر کرده است را روانه بازار کرد. این کتاب از معدود کتاب‌های منتشر شده در خصوص موضوع فناوری قانون‌گذاری در سطح جهان است و همچنین اولین کتابی است که با این موضوع به زبان فارسی ترجمه شده است.

واژه فین‌تک در چند سال گذشته نگاه‌های بسیاری را متوجه خود کرده است. رسانه‌ها در ایران و همچنین مسئولان دولتی بارها از این واژه استفاده کرده‌اند و استارت‌آپ‌های متعددی در این حوزه به وجود آمده‌اند و در حال ارائه خدمات خود هستند. با این حال شاید واژه رگ‌تک برای بسیاری از مخاطبان فارسی‌زبان واژه غریبی باشد اما جالب است بدانید که این واژه یا مفهوم در دنیا نیز چندان واژه مأنوسی نیست و با مفاهیمی بسیار جدید در این حوزه روبه‌رو هستیم که هنوز ابعاد تحول‌آفرین و ساختارشکنانه آن مشخص نشده است.

در تعریف واژه رگ‌تک باید گفت به راه‌حل‌های فناورانه‌ای که فرایندهای رگولاتوری و قانون‌گذاری را ساده‌سازی کرده و ارتقا می‌دهند، «رگ‌تک» گفته می‌شود. بر خلاف فین‌تک که بر مسائل مالی تمرکز دارد، رگ‌تک می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های رگولاتوری (چه حوزه مالی و چه حوزه‌های دیگر) به‌کار گرفته شود. به‌علاوه، این استارت‌آپ‌ها هستند که باعث رشد فین‌تک می‌شوند، در صورتی که پیدایش رگ‌تک به‌دلیل رشد نمایی هزینه‌های تطبیق و در نتیجه فشارهای نهادهای نظارتی اتفاق افتاده است.

پیوند همیشگی فناوری و صنعت مالی هر روز نسبت به گذشته محکم‌تر می‌شود. در آینده نزدیک، رگولاتورها باید خودشان را با بازار پراکنده امروزی (که شامل بانک‌های اصلی، شرکت‌های باسابقه و استارت‌آپ‌ها می‌شود) انطباق دهند و فشاری که برای انجام این کار احساس می‌کنند هر روز بیشتر می‌شود. استفاده از رگ‌تک نه‌تنها باعث می‌شود مراجع به نظارت و قانونمندکردن فعالیت فعالان صنعت بپردازند؛ بلکه به آنها کمک می‌کند که زمان مناسب برای این کار را تشخیص دهند.

با افزایش مسئولیت‌های قانونی، رگولاتورها برای اینکه بدانند داده‌ها چگونه جمع‌آوری و پردازش می‌شوند، باید با نقش‌آفرینان رگ‌تک و فین‌تک همکاری کنند، مقتضیات قانونی را در سراسر بازارها هم‌راستا سازند و علاوه بر افزایش به‌اشتراک‌گذاری داده بین رگولاتورها، روش‌های استفاده از داده را نیز افزایش دهند.

رگ‌تک، هم برای صنعت و هم برای رگولاتورها، فواید بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به توانمندسازی نهادهای مالی برای کنترل کارآمد ریسک‌ها و هزینه‌ها، ارائه فرصت‌های جدید برای استارت‌آپ‌های فین‌تک و شرکت‌های فناوری و امکان توسعه ابزارهای نظارتی متداوم اشاره کرد.

پتانسیل تحول‌آفرین رگ‌تک در واقع به خاطر قابلیتی است که این فناوری در نظارت آنی بازارهای مالی دارد. امروزه بازارها در حال تکامل بوده و بیشتر بر داده‌ها متکی هستند. نهادهایی که بیشترین حجم داده را داشته باشند، بهتر از سایرین می‌توانند ریسک اعتباری قرض‌گیرنده را ارزیابی کنند. این نهادها بیشتر از اینکه بانک‌ها را در بر بگیرند، شامل شرکت‌های فناوری بزرگ یا شرکت‌های خوشه‌ای خرده‌فروشی می‌شوند. پیدایش این نوع از ارائه‌دهندگان خدمات مالی نیازمند این خواهد بود که صنعت رگ‌تک بیش از پیش تکامل پیدا کند؛ زیرا رفته‌رفته بازار از الگوی «شناخت مشتری» به الگوی «شناسایی داده» تغییر می‌یابد.

کتاب رگ‌تک راهنمایی جامع و دستورالعملی ضروری برای ساختارشکنی، نوآوری و فرصت‌هایی است که فناوری در حوزه رگولاتوری و تطبیق به ما ارائه می‌دهد. فناوری رگولاتوری یا همان رگ‌تک دستاوردهای زیادی در زمینه اثربخشی فرآیندهای تطبیق و گزارش‌دهی به همراه دارد و پتانسیل بنیادین آن ساختار بازار و فرآیندهای نظارتی را تغییر می‌دهد. این کتاب نوآورانه حاوی اطلاعات ارزشمندی برای فعالان بازار، رگولاتورها، کارشناسان تطبیق، استارت‌آپ‌ها و سیاست‌گذاران است. خوانندگان این کتاب می‌توانند با آخرین تحولات و تاثیراتی که فناوری بر حوزه قانون‌گذاری گذاشته است همراه شده و این موضوع را که چطور رگ‌تک می‌تواند در فضای خدمات مالی و فراتر از آن به کار گرفته شود، درک کنند.

کتاب رگ‌تک با همکاری کارشناسان برجسته این حوزه در سراسر دنیا به رشته تألیف درآمده است و درکی از اکوسیستم رگ‌تک و موارد کاربرد آن در صنعت خدمات مالی ارائه می‌دهد. کتاب تأثیرات اقتصادی دیجیتالی شدن و تمرکز بر داده‌ها را در حوزه قانون‌گذاری مورد بررسی قرار داده و فرصت‌ها و چالش‌هایی که کاربرد فناوری‌های نوآورانه‌ای نظیر بلاکچین و هوش مصنوعی به همراه می‌آورد را نیز تبیین می‌کند.

با خواندن این کتاب می‌توانید با اکوسیستم جهانی رگ‌تک و فرصت‌هایی که این فناوری در اختیار مؤسسات خدمات مالی، رگولاتورها، شرکت‌های فناوری و دیگر صنایع قرار می‌دهد، آشنا شوید.   

کتاب رگ‌تک 388 صفحه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با قیمت 117 هزار تومان از فروشگاه راه پرداخت به نشانی shop.way2pay.ir این کتاب را خریداری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.