راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

درآمد۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریالی «به پرداخت ملت» در سه ماهه اول سال ۹۹

0

به پرداخت ملت در ۵ ماه نخست سال با سهمی معادل ۷۵/ ۵۰ درصد در مبلغ تراکنش، پرچم‌دار بازار پرداخت الکترونیک شد. با شیوع کرونا، کسب‌وکار تجارت الکترونیکی‌ها تقریباً سکه شده است؛ بررسی‌های پنج گزارش شاپرک (شبکه الکترونیک پرداخت کارت) از فروردین تا پایان مرداد، نشان می‌دهد شرکت «به ‌پرداخت ملت» در بازار پرداخت الکترونیک کارتی؛ بین ۱۲ بازیکن اصلی این صنعت همواره پیشتاز بوده است. در پنج ماه ابتدایی سال سهم این شرکت در دو شاخص تعداد تراکنش و مبلغ تراکنش در مقایسه با سایرین بیشتر بوده و تا جایی که به‌پرداختی‌ها در تمام این مدت، جایگاه نخست جدول شاپرکی را ترک نکرده‌اند. سهم به پرداخت ملت نسبت به پنج شرکت اول جدول شاپرکی در ۵ ماهه ابتدای سال، برابر ۳۹/ ۴۶ درصد از بازار در تعداد تراکنش‌ها و در مبلغ آن‌ها نیز برابر ۷۵/ ۵۰ درصد از بازار در همین مقیاس بوده است. طبق بررسی‌های «دنیای اقتصاد»، سهم عملکرد این شرکت به تنهایی نسبت به مجموع سهم هفت شرکت پایانی جدول شاپرکی در طول ۵ ماه در شاخص مبلغ تراکنش، معادل ۸۵/ ۱۲۱ درصد محاسبه شده است. این میزان برای هفت شرکت دیگر مجموعاً برابر ۱۴/ ۱۲۶ درصد است. این تفاوت ۲۹/ ۴ درصدی بین یک شرکت در مقابل هفت شرکت به تنهایی نشان از آن دارد که مدیریت گروه پرداخت الکترونیکی‌ها در دستان به پرداخت ملت است.


 تأثیر کرونا برای به‌پرداخت ملت


تأثیر شیوع کرونا بر معاملات الکترونیک و رشد بی‌سابقه آن در دو ماه نخست سال جاری برای این شرکت کاملاً مشهود است. این شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک در شاخص مبلغ تراکنش، دو ماه طلایی را با بیش از ۵۱ درصد رشد برای خود رقم زده است. هرچند رشد این شرکت در دو ماه ابتدایی تابستان گذشته نسبت به خودش در اولین ماه فصل بهار و دومین ماه همان فصل، کاهشی ۱۲/ ۱ درصدی و ۲۹/ ۳ درصدی را تجربه کرد، اما با این وجود همچنان جایگاه خود را در گزارش‌های شاپرکی حفظ کرد. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ حدود ۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال درآمد داشته است. بر اساس داده‌های شاپرک، «به ‌پرداخت ملت» با در اختیار داشتن ۴۳/ ۲۲ درصد از تعداد تراکنش‌های بازار در فروردین ۹۹، بیشترین سهم از بازار را کسب کرده و در مرداد با سهمی معادل ۱۳/ ۲۲ درصد در همین شاخص، کمترین میزان را نسبت به خودش داشته است. به‌طور کلی به نظر می‌آید این شرکت توانسته به‌رغم رقابت سنگین بین شرکت‌های پرداخت الکترونیک، علاوه بر رشد درآمدها، هزینه‌های خود را تا حد زیادی کنترل کند.

منبع دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.