پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
«بارکد واحد» برای پرداخت اینترنتی کرایه تاکسی اجرایی شد
پرداخت کرایه تاکسی بهصورت آنلاین، سالها است که اجرا میشود، اما چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. شهروندان در زمان سوارشدن به تاکسیها، با بارکدهایی روبهرو میشوند که روی داشبورد یا پشت صندلی خودنمایی میکند؛ بارکدی که فرد با نصب اپلیکیشن مخصوص به آن میتواند کرایه تاکسی خود را بهصورت آنلاین پرداخت کند.
اوایل، این مسئله بسیار خوشایند و تازه بود، اما استقبال از آن خیلی خوب پیش نرفت. دلیل عمده آن شاید چندپاره بودن سرویسهای پرداخت بود.
گاهی راننده از اپلیکیشنی استفاده میکرد که در گوشی مسافر نصب نبود. مسافر هم حوصله آن را نداشت که اپلیکیشن دیگری نصب کند. همین چندپاره بودن و عدم سهولت و دسترسی باعث شد پرداخت خرد تاکسی که در ابتدا خیلی جذاب به نظر میرسید، با اقبال روبهرو نشود. به همین دلیل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تصمیم گرفت این سیستم را به حالت یکپارچه تغییر دهد تا پرداخت خرد تاکسی به شکل آنلاین یکبار دیگر در کشور جان بگیرد و توسعه پیدا کند.
اکنون با اجرای طرحی تحت عنوان «هم پذیرندگی پرداخت آنلاین» بارکد مشترکی در تاکسیها نصبشده که شهروندان میتوانند با هرکدام از اپلیکیشنهایی که در گوشی خود نصب دارند، آن را پرداخت کنند.
محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات، روز یکشنبه گفت: «تفاهمنامه هم پذیرندگی پرداخت آنلاین تاکسیها به امضا رسید و از هفته گذشته روی ایستگاههای تاکسی میدان صنعت اجرایی شده است. این امکان به تدریج در ایستگاههای تاکسی بزرگ کشور نیز به مرحله اجرا خواهد رسید.»
فرجود افزود: «طرح «هم پذیرندگی پرداخت آنلاین تاکسیها» دارای ایراداتی بود که آنها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید مدلی طراحی شود که بر اساس آن پذیرندهها یک کد واحد داشته باشند. در گذشته هرکدام از تاکسیها اکوسیستم پرداخت خود را داشتند و با تمام سعی و تلاشی که در این زمینه صورت گرفت سهم آنها از تراکنش خیلی پایین بود و حتی به یک درصد هم نمیرسید.»
او افزود: «برخی از تاکسیها یک اپلیکیشن داشتند و مسافر یک اپلیکیشن دیگر، این یکی از مسائل مهمی بود که مانع از رشد آنها شد. برای رفع این ایرادها شهرداری با کمک بانک شهر و تاکسیرانی، بارکدهای واحدی را طراحی کرد تا با در اختیار قرار دادن API (رابطی برای برنامهنویسی اپلیکیشن) آن شرایط پرداخت را مهیا کند. با اجرایی شدن این طرح، اکنون هر مجموعهای که خواهان ورود به این حوزه باشد میتواند درخواست API دهد.»
فرجود در ادامه درباره واگذاری API و تأثیری که توانسته در کسبوکارها ایجاد کند، گفت: «از نظر خودمان ارائه برخی از API ها بهصورت رایگان خیلی جذاب به نظر میرسید اما با استقبال آنچنانی روبهرو نشد. بااینکه این API ها بهصورت رایگان در اختیار افراد و مجموعهها قرار میگرفت اما توجه خاصی را متوجه خودش نکرد.»
فرجود گفت: «در مواردی شبیه به این کار به شکل بسیار خوبی پیش رفته و حجم قابلتوجهی از گردش مالی را ایجاد کرده است. فکر میکنم در حال حاضر ۲۰ اپلیکیشن و درگاه پرداخت از این امکان رایگان استفاده میکنند و رشد مالی خوبی نیز عاید کسبوکارشان شده است.»