راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ممنوعیت‌های پی‌درپی سازمان بورس برای کارگزاری‌ها و معامله‌گران

از هفته گذشته شاهد ایجاد محدودیت‌هایی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای کارگزاری‌ها و به‌تبع آن معامله‌گران حقیقی و حقوقی در بورس تهران بوده‌ایم. عدم استفاده از معاملات الگوریتمی، ممنوعیت ورود سفارش کم‌حجم و نوسان‌گیری از مواردی است که از سوی این سازمان به کارگزاری‌ها ابلاغ شده است.


مجازات برای سفارش‌های با حجم کم


هفته گذشته بورس اوراق تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که ورود سفارش کم حجم به غیر از یک مورد اکیدا ممنوع و تخلف است و در صورت عدم رعایت این موضوع ضمن مسدود شدن کد معاملاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، موضوع در کمیته رسیدگی به تخلفات بررسی می‌شود.

پیرو این اطلاعیه ارسال سفارش فروش با ارزش کمتر از ۵۰۰ هزار تومان تخلف محسوب می‌شود. در صورتی‌که کل ارزش داریی مشتری در یک نماد کمتر از این مقدار باشد، صرفا می‌تواند یک سفارش فروش در آن نماد و به ارزش کل دارایی ارسال کند، در غیر این صورت مشمول تخلف معاملاتی خواهد بود. مسئولیت کنترل مبلغ سفارشات بر عهده سهامدار است.

بر این اساس علی بهشتی روی، مدیر اعضای بورس تهران در یادداشتی اعلام کرد: «متاسفانه در روز‌های گذشته شاهد ورود سفارش‌های با حجم نامتعارف و بسیار کوچک یک و 10 عددی در سامانه معاملات هستیم که ارزشی نداشته و صرفاً با سنگین‌تر کردن تعداد سفارش‌ها در نهایت منجر به اخلال در روند قیمت گذاری منصفانه و عادلانه سهام می‌شوند. پیرو اطلاعیه‌ها و تذکراتی که در روز‌های گذشته در این خصوص داده شده، هنوز شاهد این نوع از تخلف هستیم که به شدت باعث نارضایتی همه فعالان بازار سرمایه شده است.»

به‌گفته او مجازات‌هایی که طبق بند 6 ماده 7 و با استناد به بند‌های 3، 4 و 5 ماده 15 دستورالعمل انضباطی کارگزاران در این خصوص وضع شده‌اند، شامل انجام محرومیت از معاملات حداکثر تا 60 روز کاری برای کارگزار، تذکر یا اخطار کتبی، محرومیت از انجام برخی فعالیت‌های مشخص در کارگزاری مربوط یا سایر کارگزاری‌ها تا یک سال، تعلیق مجوز‌ها یا گواهی‌نامه‌های صادره توسط سازمان، کانون‌های مربوط یا بورس‌ها یا بازار‌های خارج از بورس حداکثر به مدت یکسال، لغو مجوز‌ها یا گواهی‌نامه‌های صادره توسط سازمان، کانون‌های مربوط یا بورس‌ها یا بازار‌های خارج از بورس برای مدیران یا کارکنان کارگزاری حسب تشخیص و میزان تخلف است.


دفاع از ممنوعیت نوسان‌گیری و استفاده از معاملات الگوریتمی


سازمان بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعی دیگری به کارگزاری‌ها از تعطیل شدن نوسان‌گیری در تالار شیشه‌ای تا اطلاع ثانوی خبر داد.

مطابق پیام نظارت بورس تهران، از تاریخ پنجم مهرماه تا اطلاع ثانوی، در صورت خرید سهام یک نماد «بورسی»، فروش تعداد خریداری شده برای آن نماد در همان روز امکان‌پذیر نخواهد بود.

علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران در مورد این تصمیم جدید توضیح داد: «این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه بوده و چندان هم پیچیده نیست.»

او ادامه داد: «اصولاً چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشران یا بازارگردان‌ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند، نباید با رفتار نوسان گیری روبرو شوند.»

این مقام مسئول در برابر این سئوال که با توجه افزایش روند تسهیل و تسریع معاملات سهام در سال‌های اخیر، آیا این تصمیم جدید بورس تهران بازگشت به عقب و کند شدن رویه‌ها نیست، توضیح داد: «خیر. در گذشته هم تسویه سهام، بعد از پرداخت وجه بود، اما تا قبل از امروز خریداران اعتباری سهام، اقدام به پرداخت وجه در همان روز نمی‌کردند. بنابراین نگاه سرمایه‌گذاران به بازار نباید یک روزه باشد.»

او از ممنوع شدن معاملات الگوریتمی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم دفاع کرد و گفت: «این رویه توسط ماشین انجام می‌شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود. در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگوریتمی میزان نقدینگی را کاهش دهد اما به نفع همگان خواهد بود

معاون بازار بورس تهران نیز یکی از دلایل این تصمیم را اهمیت دادن نهاد ناظر به سرمایه‌گذاری طولانی مدت یا همان «بای اند هولد» دانسته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.