راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در هلند / کشوری کوچک با تاثیرگذاری‌های بزرگ

در این گزارش پرداخت خرد تجارت الکترونیکی در هلند را بررسی کردیم؛ کشوری که توانسته به کمک بازیگران بومی تجارت الکترونیکی‌اش، ارزش این صنعت را در سال 2019 به 25.8 میلیارد یورو برساند.

یکی دیگر از کشورهایی که در گزارش‌های شرکت ورلدپی به آن اشاره شده، کشور هلند است. ورلدپی در گزارش‌هایش شیوه پرداخت خرد تجارت الکترونیکی کشورهای مختلفی را مورد بررسی قرار داده که در این گزارش قرار است به سراغ هلند برویم.

هلند کشور قلمرویی پادشاهی در شمال غربی اروپا است و بزرگترین بندر اروپا یعنی بندر روتردام هم در این کشور قرار دارد. باتوجه به اینکه حدود 50 درصد از زمین‌های هلند ارتفاعی کمتر از یک متر از سطح دریا دارد، به این خاطر نام این کشور در زبان هلندی Nederland به معنی سرزمین پست است و نامی که بسیاری از زبان‎های دیگر برای این کشور به کار می‌برند هم همین معنی را می‌دهد. واژه هلند که در زبان فارسی برای این کشور به کار می‌رود، در اصل نام منطقه‌ای از این کشور بوده که برای اشاره به همه کشور به کار رفته است. کشور گل لاله و سرزمین آسیاب بادی از معروف‌ترین لقب‌های هلند است.

اقتصاد هلند در سال 1959 به جامعه اقتصادی اروپا ملحق شد. توسعه منطقه‌گرایی و یکپارچگی اقتصادی با کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، بلژیک و لوکزامبورگ در گسترش تجارت خارجی هلند بسیار مؤثر و تعیین‌کننده بود به‌طوری‌که از آن تاریخ، بیش از 70 درصد مبادلات تجاری این کشور با اعضای جامعه اقتصادی اروپا انجام می‌شود. این امر چنان در تامین منافع و اهمیت ملی هلند مؤثر بوده که امروز سیاست خارجی این کشور به صورت تابعی از سیاست تجاری آن درآمده ‌است.

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2019، 902 میلیارد دلار عنوان شده است و ایالات متحده آمریکا یکی از بازارهای اصلی این کشور را تشکیل می‌دهد و کشورهای اتحادیه اروپا مهمترین شرکای تجاری آن هستند. واحد پول هلند در حال حاضر یورو است و پیش از آن فلورن یا گیلدر هلندی بوده است.

علی‌رغم اینکه هلند کشور کوچکی است اما همیشه سعی داشته نقش‌های تاثیرگذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی یا ورزشی ایفا کند. این کشور نقش به‌سزایی در معرفی یورو داشته و یکی از بنیان‌گذاران ناتو یا اتحادیه اروپا بوده است. همچنین این کشور شهرت بسیاری به اقتصاد کاملا بازش دارد که به سمت تجارت بین‌المللی گرایش دارد. براساس داده‌های سال 2018، این کشور 16.4 میلیون کاربر اینترنت داشته که به عبارتی 97 درصد از کل جمعیت کشور را شامل می‌شود.

داده‌های حاصل از Thuiswinkel Markt Monitor در سال 2018 نشان می‌دهد که 13.5 میلیون خریدار آنلاین در کشور وجود داشته و روش موردعلاقه مردم این کشور برای پرداخت خریدهایشان هم استفاده از ابزار iDeal است. iDeal روش پرداخت آنلاینی است که توسط جامعه بانکی هلند راه‌اندازی شده است. باتوجه به اینکه این ابزار بخش زیادی از بازار (حدود 95 درصد) را در اختیار دارد، باقی‌مانده بازار در دست ابزارهای دیگری مانند پی‌پال، مسترکارت و ویزا، افترپی (Afterpayacceptgiro و کلارنا است. همچنین ادامه گزارش‌های سال 2018 نشان می‌دهد که حدود 35 درصد خریداران آنلاین در هلند با استفاده از موبایل فرایند خرید در اینترنت را انجام داده‌اند.

ارزش صنعت تجارت الکترونیکی این کشور در سال 2019، 25.8 میلیارد یورو بوده است و اگر به مهمترین بازیگران این حوزه نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم بازیگران بومی بر این بخش سلطه بسیار دارند. برای مثال بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین در کشور هلند Wehkamp، Bol و Coolblue هستند که همگی از بازیگران بومی هلند محسوب می‌شوند.

کل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در حوزه فین‌تک در هلند در سال 2019، 148 میلیون یورو عنوان شد. در سال گذشته 40 شرکت فین‌تکی هلندی توانستند جذب سرمایه داشته باشند که سه شرکت جئوفی (Geophy)، برند نیو دی (Brand New Day) و مولی (Mollie) 54 درصد از این سرمایه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

برای آشنایی بیشتر با بازار پرداخت خرد تجارت الکترونیکی هلند، تصویر زیر را مطالعه کنید. برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر روی آن کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.